Belgiens GP - Dæk preview |
Formel 1 07/09/05
|
|
Forstærkede dæk, manglende varme i dækkene under løb. Stor slitage. Der er mange faktorer at tage højde for til et GP. Det har begge dækfirmaer lært i denne sæson. |
|
Begge dækfirmaer har haft deres dårlige erfaringer i denne sæson. Og man kan vist roligt sige, at Bridgestones problemer ikke er ovre endnu. Der har været store problemer med at få dækkene til at holde, lige som Bridgestone ikke har formået at få genereret nok varme i dækkene. Bare spørg især Ferrari om det. Michelin derimod har bortset fra det ufrivillige fravalg på Indianapolis Motor Speedway, formået at klare det hæderligt. I de to seneste GP'er har dækkene dog givet fortabt, men spørgsmålet er om ikke det er relateret til bilen og ikke dækkene? McLaren var meget hurtigt ude at sige at det var et setup relateret problem man havde i Italien, ikke et dækrelateret. Williams har endnu ikke rigtigt vedgået sig noget fra det tyrkiske GP, men det ligner også et setup relateret problem. Ingen andre havde det samme problem. Michelin: Michelin kommer med helt specielle dæk som er udviklet kun til Spa. Der køres stærkt på Spa samtidigt med at man har lidt andre svingkombinationer end de fleste andre steder. Det betyder at dækkene skal kunne holde til højere fart - ligesom på Monza bl.a. Værst er det næsten at vejrliget på stedet kan variere meget. Det betyder også at der kan være stærkt varierende temperaturer. Det får indflydelse på mange bestemmende faktorer i forhold til dækkene. Michelin beskriver de valgte dæk som havende et bredt spektrum af muligheder. Specielt i forhold til de ventede temperaturvariationer. Michelin er denne gang mere ydmyge i deres beskrivelse af dækkene - også mere begrænsede. Dupasquier venter at der også bliver brug for regnvejrsdækkene. I så fald vil det være det første regnvejrsløb i år. Bridgestone: Måske der er nogen der håber på regnvejr. Bridgestone har ikke ligefrem imponeret i år. Ikke på tør asfalt. Pr. tradition plejer Bridgestone at være rigtig gode i regnvejr. Problemet i år er bare at, ingen ved om de dur i regnvejr i denne sæson. Der har endnu ikke været et regnvejrsløb i år, muligheden er dog absolut tilstede i Belgien. Vejrudsigterne for weekenden er ikke alt for lovende. Men man ved aldrig med vejret i Ardenner bjergene. Modsat Michelin, så er Bridgestone noget mere specifikke når det gælder beskrivelsen af hvilke dæk firmaet har sendt til Belgien. Medium til hård compound. Dette grundet den lidt mere ru overflade som banen har, samt de meget hurtige sving. Desuden er dækkene - ligesom Michelins - fremstillet så de kan klare større temperaturudsving en de dæk man normalt stiller op med. Faktisk indrømmer Bridgestone at det er en helt ny dækspecifikation man her kommer med. Den er selvfølgelig testet af især Ferrari. Bliver det regnvejr, er det interessant at se hvad Ferrari og Bridgestone kan præstere. Dons
Læs mere om: 11/09/05 - Spa-Francorchamps - Formel 1 - FIA F1 |
|
| |