Ferrari og Minardis hjemmebane. På de to italienske hjemmebaner er der altid masser af tifosis, men spørgsmålet er om de får hvad de kommer efter denne gang. Svaret er sikkert et temmelig stort nej. Ferrari er langt fra sidste års præstationer. Derimod er der to andre kombattanter som man kan glæde sig over, nemlig Renault og McLaren, og måske med BAR som en lille outsider i det spil. Renault: Hos Renault er der for så vidt stor enighed om setuppet. Man arbejder nu med de sidste små kompromisser der skal bruges i setuppet til den klassiske bane, som i visse sving er noget ujævn, blandt andet i Parabolica. Det er også en bane hvor man bruger kerbs en del. Undervognen skal afpasses til disse forhold. Samtidigt er det nødvendigt at man kan udnytte den lave downforce på de lange lige stræk. Hos Renault arbejder man på at optimere setuppet så det passer til både den hurtige og langsomme del. Kørerne glæder sig meget til denne bane. Det er en af de gamle klassiske baner, samtidigt hjemmebane for Fisichella og Briatore hvis vi tager det andet italienske islæt med i den sammenhæng. Der har været lidt snak om teamordrer hos Renault i forbindelse med det tyrkiske GP. Det afviser man blankt. Det sker under henvisning til at Fisichella på de første omgange havde problemer med dækkene, og at Alonso som var hurtigere derfor skulle overhale. Renault har som de fleste andre teams testet på banen i sidste uge. Både med henblik på det italienske GP, men også det belgiske GP som kommer en uge efter det italienske. Generelt set er der en god stemning hos Renault, hvor målsætningen er at bevare førstepladsen i begge mesterskaber - ikke nødvendigvis med sejre, men med podiepladser. McLaren: McLaren er på jagt. Begge mesterskaber er inden for rækkevidde, men stabilitet er et nøgleord i den forbindelse. Begge biler skal i mål i pointene og helst på podiet for at tage så mange point fra Renault som muligt. Statistikken taler for McLaren på nuværende tidspunkt hvis man ser på denne sæson. 6 sejre i de seneste 9 GP'er - fraregnet Indianapolis hvor ingen af Michelin teamene deltog. McLaren har også været i føringen i det højeste antal omgange i denne sæson. Det giver stor optimisme i teamet. Nu skal man "blot" sørge for at bevare formkurven, uden at udgå eller lave andre fejl. I teamets pressemeddelelse indikeres der at man vil køre med et forholdsvis blødt setup. Det fortæller at man vil bevare stabilitet under de kraftige nedbremsninger, ligesom at det giver mulighed for at angribe kerbs temmelig meget. Man vil sikre et godt mekaniske grib, da man vil køre med en meget lav downforce. Og som altid så glæder kørerne sig til det kommende GP. De håber selvfølgelig begge to på, at det lige bliver dem der vinder. Ferrari: Ferrari kan intet nå i år, selvom der arbejdes hårdt på at opnå så gode resultater som muligt. Tendensen i GP'erne har været at det går hæderligt i den første del af løbet, hvorefter det går nærmest baglæns i forhold til konkurrenterne. En analyse af teamets til dels forgæves arbejde gennem året kunne være interessant at se når sæsonen er slut. Samspillet mellem bilen - som måske ikke har været god nok - og Bridgestone har været sat på prøve i år. Om det er det der er årsagen, eller om det i virkeligheden er bilen der er problemet, kan vi indtil videre kun gisne om. Men ihærdighed skal de ikke have skyld for at mangle. Der er testet, udviklet og atter testet i en uendelighed gennem hele sæsonen. Dog ikke mere den store succes til følge. De mange italienske tifosis bliver nok ikke særligt tilfredsstillede på Monza. Håbet er der selvfølgelig, men en yderst vanskelig opgave er det for Ferrari. Det er nok heller ikke nemmere nu hvor Barrichello har fundet en ny arbejdsgiver. Motivationen kan ikke være på samme niveau mere. M. Schumacher udfører sit arbejde professionelt, men opnår ikke det store. Fokus kan meget vel være rettet mere og mere mod næste sæson. Ingen ved nøjagtigt hvad det er Ferrari tester i øjeblikket. Der blev i hvert fald ikke afsløret ret meget hverken på Monza eller på hjemmebanen uden for fabrikken. Shell har meddelt at man forsætter med de samme olier, mens det endnu ikke er afgjort hvilke af deres FIA godkendte brændstofblandinger der skal anvendes. De dystre miner i ansigtet hos folk i teamet, bliver nok ikke pillet på Monza. Toyota: På Monza får Toyota chancen for at vise hvor hurtigt deres biler kan køre. Med en gennemsnitsfart tæt på 250 km/t er der her mulighed for at se ting som man ikke ser på andre baner. Forskellen op til Ferrari er pt. kun på 15 points, og det forspring skal indhentes. Toyota har arbejdet rigtig meget med data indhentet ved testen i sidste uge. Motorkraft bliver en af de vigtige ting. Men også setuppet. Kørerne nævner begge at stabilitet både under nedbremsning og acceleration er vigtige faktorer i deres setup arbejde. Begge anser også det italienske GP som en noget anderledes udfordring end vanligt. Teamet fortæller også at man kommer med et specifikt Monza setup. Et setup man ikke kan anvende andre steder. Holdningen i teamet er - lettere omskrevet - at man skal ud over stepperne, og så få flest mulige points med hjem til Köln. Williams: Williams teamet havde ikke noget godt tyrkisk GP. Problemerne med dækkene trak dem ud af løbet. Årsagen er endnu ikke fundet, men der arbejdes hårdt både hos Williams og Michelin på at finde årsagen. Årsagen er indtil videre at det er et samspil mellem dæk, mekanisk setup og flere andre ting der forårsagede punkteringerne. Men nu er det et nyt GP det drejer sig om. Williams har testet på Monza banen i sidste uge og har hentet en masse data. Pacet i Tyrkiet var godt nok, og det bruger man som udgangspunkt til at komme videre. Hjemme i Grove er der også arbejdet intenst med en masse simuleringer. Og det sammenholdt med de seneste data fra Monza, giver teamet et godt udgangspunkt til de frie træninger fredag og lørdag, hvor det endelige setup skal bestemmes. Kørerne er opsatte på at vise at Williams bilerne altså godt kan følge med. Det gik fint i Tyrkiet, men vil det også kunne lade sig gøre på den hurtige Monza bane? Svaret findes søndag eftermiddag. Dons
Læs mere om: 04/09/05 - Monza - Formel 1 - FIA F1 |