Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Italiens GP - Teams preview - Bunden

Formel 1 
01/09/05 

BAR teamet har fået gang i bilen, og haler nu kraftigt ind på Red Bull. I Tyrkiet blev der dog også point til Red Bull. Men hvor længe kan de holde BAR bag sig?
 

BAR teamet er på hastig fremmarch og har nu fået points i de sidste 5 GP'er. Sjettepladsen er nu inden for rækkevidde. Sauber virker som noget der er gået i stå, måske meget forståeligt idet man ikke kan nå noget. Og så er der et ejerskifte lige om hjørnet. Jordan og Minardi, ja, Jordan kommer nu med en B version af bilen, kan den få teamet lidt længere frem? Minardi fornemmer også fremgang, men det er ikke nok til at komme forbi Jordan. Pointene er for langt væk.

Red Bull:
Red Bull er sådan en underlig størrelse. Der kommer så godt som intet nyt fra teamet. Dog er de tilstede. Teamet var også til stede på Monza i sidste uge da der var test på stedet. Red Bull havde deres tre kørere med, men ingen gjorde særlig meget væsen af sig. Teamet har endnu ikke afgjort hvem der skal køre sammen med DC næste år. Det var ventet at der var kommet en afgørelse, men teamet har ændret deres planer desangående. Dog skulle det være sikkert at Scott Speed bliver fredagskører i næste sæson.

BAR:
BAR er på hastig fremmarch, men kan vel realistisk set ikke nå mere end sjettepladsen, men det vigtig for teamet at bevise at de kan efter flere større og mindre minusser i denne sæson. Ved testen i sidste uge blev der testet aerodynamik, motor og dæk. Og ikke nok med det, man testede også forskellige ting til næste sæson i en udviklingsbil. Jenson Button håber på at gentage podieplaceringen fra sidste år på Monza. Monza er en bane hvor BAR - hvis bilen fungerer optimalt - kan vise at de også kan følge med de forreste to teams. Om det lykkedes, får vi at se søndag. I hvert fald hersker der nu en god og positiv stemning i teamet. Især Honda folkene er meget optimistiske efter at man i IRL serien har stor succes.

Sauber:
I teamets udtalelser forud for det italienske GP, tyder det på at man vil anvende et setup lignende det man anvendte i Canada. Dog nok med mindre downforce. I Canada kørte Sauber bilerne faktisk temmelig hurtigt, og man føler i teamet, at man godt kan arbejde udfra det setup. Men også værdifulde data fra testen i sidste bliver implementeret i arbejdet. Så må vi se om det er den rigtige vej at gå. Det virker lidt som at teamet er gået i stå. Især efter at det er blevet kendt at teamet næste er ejet af og skifter navn til BMW. Begge kørere kender banen rigtig godt. Ikke alene fra Formel 1, men også fra tiden inden de kom i Formel 1. Teknisk direktør Willy Rampf spekulerer også lidt i pitstop strategi. Tilsyneladende arbejder man både med et og to planlagte pitstops. Om det bliver det ene eller andet, eller måske begge dele, svæver lidt i luften. Måske at kvalifikationen vil indikere det. I hvert fald føler teamet at de har et godt udgangspunkt denne gang.

Jordan
Jordan teamet havde meget travlt i sidste uge. Udover at teste EJ15B, skulle man også udføre den afsluttende test på EJ15B, som det siden er blevet besluttet at Tiego Monteiro skal køre. Afgørelsen faldt ved simpel lodtrækning i form af plat eller krone. Der blev kørt godt 1400 km i den nye B version ved testen. Og foreløbig er stor begejstring for bilen. Også Kiesa prøvede den og udtalte at det ser meget lovende ud. En klar forbedring. Og da testen forløb stort set problemfrit, og man faktisk fandt et godt race setup, så vil størstedelen af tiden fredag og lørdag gå med at finde det rigtige dækvalg til racet søndag. Stor optimisme i teamet forud for det italienske GP.

Minardi:
Det lille oversete team fra Faenza, Minardi, skal man ikke kimse af. Bemærk at trods fremgangen blandt de store teams, så følger Minardi med. Trods hurtigere og hurtigere biler blandt de store teams, så halter Minardi ikke bagefter. De bliver ikke kørt længere bagud end de plejer. Endda er det faktisk sådan i år at, efter introduktionen af PS05 modellen, så er det faktisk blevet vanskeligere at overhale Minardi bilerne på de lange lige stræk. Det er set bl.a. i Canada. Derimod kniber det stadig meget med stabiliteten i bilerne når der skal drejes. Minardi teamet var på Monza for at teste i sidste uge. Både for at teste setup og de seneste udviklinger som teamet trods alt formår at lave, men også for at kørerne kunne lære banen at kende. Hverken Albers eller Doornbos har kørt på banen før, så det har været lærerigt for dem at få denne test. Minardi har aldrig scoret points på Monza og gør det sandsynligvis heller ikke denne gang. Så er der i hvert fald et eller andet der skal gå helt galt hos konkurrenterne.

Dons

Læs mere om:
  • 04/09/05 - Monza - Formel 1 - FIA F1
  •