Det var Red Bull og BAR som hentede points i Tyrkiet - når vi kigger på de nederst fem placerede teams. Sauber ligner derimod noget som er ved at gå i stå. Er motivationen ved at forsvinde efter ejerskiftet, og efter at Massa har fået ny arbejdsgiver fra årsskiftet? Minardi og Jordan er hvor vi plejer at se dem - nemlig bagerst. Denne gang dog med en afvigelse i forhold til det gængse billede. Jordan bilerne sluttede feltet af blandt de biler som kom i mål. Red Bull - 27 points: Begge Red Bull biler gjorde det godt. DC startede som nr. 12 og C. Klien som nr. 10. Meget hurtigt fandt de ind i deres tempo som var bedre end længe. Stabil kørsel sikrede dem de to sidst pointgivende placeringer, dog hjulpet lidt på vej af at de to Williams biler udgik. Men i alt en bedre præstation end længe set. Der var da heller ikke nogen af kørerne der var utilfredse efter løbet. DC klagede over lidt understyring i starten, men det blev rettet i forbindelse med det første pitstop. Der efter var det bare at køre. Ledelsen i teamet var da også svært tilfredse med resultatet, især efter at det netop var Red Bull bilerne der skulle starte kvalifikationen. Nu ser teamet frem til Monza, og glæder sig samtidigt til at, der må man bruge nye motorer. Sikkert ikke nogen ulempe på den italienske powerbane. BAR - 24 points: Gil de Ferran siger selv at det var teamets bedste løb i år, og for så vidt har han jo ret. Det var ikke det mest pointgivende løb, men præstationsmæssigt, så er det rigtigt. Sato måtte starte bagerst, og valgte at starte fra pittet, grundet den straf som han og teamet blev pålagt efter misforståelsen i kvalifikationen. Sato kom ikke af vejen og forstyrrede Webber unødvendigt på hans kvalifikationsomgang. Det blev derfor et løb op ad bakke for Sato, som i forvejen er under pres, fordi han skal bevise sit værd for teamet i forhold til et sæde næste år. Men han klarede vel egentligt opgaven ok. Han sluttede nier - lige uden for pointene, efter fornuftig kørsel op gennem feltet. Jenson Button var første mand efter McLaren og Renault bilerne som satte sig på løbet. Han kunne holde tempo, men tæt nok på, kom han vel egentligt aldrig til at kunne true dem. Men absolut ok præstation fra BAR teamet, som nu er rykket ét point tættere på Red Bull teamet. Sauber - 14 points: Sauber teamet skuffede vel egentligt og der var også skuffelse i ansigter hos alle i teamet efter det første tyrkiske GP. Massa mistede frontvingen i den store forvirring og placeringskamp inden første sving. Det kostede en tur i pit, men trods problemet fik Massa alligevel kørt sig godt frem i feltet, inden motoren udåndede med en stor røgsky. Jacques Villeneuve trak sig lidt i starten for at undgå balladen, men kom ved den handling til at ligge efter både Minardi og Jordan bilerne. De kunne holde et godt tempo i den første del af løbet, og JV kunne faktisk kun lige følge med dem på langsiden, men da han endelig kom forbi, kunne han køre i et bedre tempo generelt end de to førnævnte teams. Mens Massa måtte udgå, sluttede JV løbet på 11 pladsen. Jordan - 11 points: Jordan sluttede for en gangs skyld efter Minardi. Måske burde kørerne og teamet have lyttet lidt mere efter Kiesas råd om at anvende en hårdere compound. Flot tempo i starten, men så gik det faktisk kun baglæns derfra. Kørerne indrømmer da også - mellem linierne - i deres udtalelse til pressen, at de måtte køre konservativt i den sidste del af løbet for ikke at ødelægge dækkene. Endnu en cadeau til Kiesa. Det var for så vidt ikke meget man så til Jordan racerne i løbet. Størst dramatik opstod på andensidste omgang da Montoya stjal Monteiros linie og "fjernede" downforcen på Monteiros bil. Ingen downforce, ingen bremseevne. Og dermed var et sammenstød uundgåeligt. Monteiro var selvfølgelig ked af hændelsen, men mente ikke at han kunne gøre noget i den situation. Jordan teamet tester i denne uge på Monza, og alle teamets fire kørere, inklusive Nicolas Kiesa, skal teste på banen. Minardi - 7 points: Minardi gør det vel egentligt bedre og bedre for hvert race der bliver kørt. Den nye PS05 er nu synligt bedre end den gamle PS04. I mange tilfælde kører bilerne jo lige så stærkt som Jordan bilerne. I Tyrkiet sluttede Robert Doornbos da også bedre end Jordan bilerne. Minardi kørte med en hårdere compound end Jordan. Samtidigt havde man valgt en anden strategi, så bilerne var tungere i starten pga. benzinvægten. Alligevel blev det til en bedre placering end nærmeste konkurrent. C. Albers måtte desværre udgå efter adskillige problemer. Motoren stallede i forbindelse med hans første pitstop, og senere opstod der problemer med gearkassen hvor bl.a. første gear helt forsvandt. Og da gearskiftet samtidigt begyndte at vælge forkerte gear, valgte teamet at trække ham ud af løbet. Paul Stoddart glæder sig over den fremgang som man har med den nye bil og ser frem til løbet på Monza om små to uger. Dons
Læs mere om: 21/08/05 - Istanbul Park - Formel 1 - FIA F1 |