Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Raikkonen sejrer i Tyrkiet

Formel 1 
21/08/05 

Det Tyrkiske Grand Prix
I overlegen stil vandt Kimi Raikkonen det første Formel 1 løb i Istanbul. De to McLaren racere var i en klasse for sig selv, og selv Renault måtte se sig hægtet af. Kun en portugisisk hjerneblødning forhindrede sølvfarvet dobbelttriumf.
 

Med kun to omgange fra mål skubbede Tiago Monteiro til Juan Pablo Montoyas bagdel, milisekunder efter at Montoya havde sat Monteiro en omgang tilbage. Montoya snurrede rundt, men kom i gang igen, ovenikøbet uden at miste sin 2. plads. Men Fernando Alonso havde fået lukket hullet og lagde et vist pres på Montoya. På sidste omgang, angiveligt på grund af et flat-spot på dækket - sandsynligvis opstået under snurreturen - kom Montoya for langt ud i et sving og Alonso kunne aldeles uhindret tage 2. pladsen.

De fire første biler fra tidskørslen, de to Renault'er og de to McLaren'er, sluttede også løbet på de fire første pladser. Og de fire biler var så overlegne i forhold til resten af feltet at der aldrig rigtig kom spænding i front.

Hvad der var endnu mere dræbende for spændingen var McLarens overlegenhed i forhold til Renault. De sølvgrå biler er i dag uden tvivl feltets bedste bil. Deres stabilitet er dog ikke altid imponerende, i dag holdt de dog hjem hele vejen begge to. Og havde det ikke været for Monteiros mærkværdige handling, hvor han endnu engang understregede at han ikke hører til i Formel 1, havde dobbeltsejren til McLaren da også været en klar kendsgerning.

Mod slutningen af løbet lykkedes det dog for Jenson Button at få lagt et pres på Giancarlo Fisichella, der endnu engang kom til at fremstå som det svage led i front. Buttons 5. plads var tilgengæld en ganske fin præstation.

Jarno Trulli tog 6. pladsen og ligger dermed stadig godt i VM, selvom den sejr der i foråret næsten vinkede ude i horistonten nu virker ret fjern. De to sidste pointgivende placeringer gik til Red Bull teamet, med David Coulthard forrest. Endnu en god præstation for de om-malede Jaguar racere.

Hvis der ikke var meget underholdning i front af feltet, så sørgede Williams tilgengæld for en række gode billeder. Begge biler dansede lystigt rundt på banen, punkterede og kørte i pit. Mark Webber dansede endda en vals med Michael Schumacher der i god fart var på vej mod dens sjove ende af feltet. Hvem, hvis nogen, der skal have skylden for uheldet, var ikke det letteste at afgøre, men sandsynligvis falder det ind i kategorien af hændelige uheld.

Uheldet medførte en lidt pudsig situation for Michael Schumacher, der først måtte i pit og have skiftet dæk. Sandsynligvis sad der så mange kulfiber splinter i de gamle dæk at det ville være uforsvarligt at fortsætte på dem. Men selv med nye dæk var der ikke meget fart i den stejlende hingst og Schumacher kørte så direkte ind i garagen.

Efter en mange omgange, på det tidspunkt hvor Schumacher forlængst var blevet kategoriseret som udgået, og omstændighederne nærmest glemt, kom tyskeren på banen igen og kørte en række omgange inden det var defintivt farvel.

For hans holdkammerat, Rubens Barrichello, var dagen heller ikke fremragende. Efter et anonymt løb sluttede han på en beskeden 10. plads, efter Takuma Sato. Så nogen stor dag for Ferrari var det nok ikke blevet under nogen omstændigheder. Deres gode form i Ungarn virker mere som en engangsforeteelse end et permanent formskift.

Barrichellos afløser hos Ferrari, Felipe Massa, havde heller ikke for god en dag, da hans bil ved et ordinært pitstop begyndte at ryge ganske kraftigt. Og dermed sluttede den kommende Ferrari kørers tyrkiske arbejdsdag.

Den nye bane i Tyrkiet virker som en fornuftig bane med et par gode overhalingsmuligheder. At løbet i sig selv så måske ikke var et klassisk løb kan banen næppe lastes for. En bane der nok skal gøre sig fortjent til sin plads i den moderne Formel 1 historie.

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • 21/08/05 - Istanbul Park - Formel 1 - FIA F1
  •