På Nürburgring blev det til dobbeltsejr, idet Mattias Ekström vandt foran danskeren, der ellers var startet nede fra en beskeden sjetteplads. Sejren betød, at Ekström generobrede førstepladsen i den samlede stilling, og Kristensens point var med til at udvide Audis føring i mærke-mesterskabet.
Fra start var der imidlertid ikke meget, der pegede på, det skulle blive Audis dag. Silende regn betød, at starten skulle ske bag safety car, og dermed havde Ekström og Kristensen ingen chancer for at forbedre deres placeringer som henholdsvis nummer tre og seks. Tværtimod skred danskeren ud i første sving, hvilket kostede ham en placering, og senere blev han også overhalet af team-kollegaen Allan McNish.
"Jeg havde satset med mit dækvalg, og det kostede mig i begyndelsen. Heldigvis holdt det hurtigt op med at regne, så jeg valgte som en af de første at skifte til tørvejrsdæk. Det var et heldigt valg, for selv om det på de første omgange var svært at få bid, var dækkene hurtigere. Dermed kom jeg op på femtepladsen og kunne lukke hullet op til Mercedes-køreren Bernd Schneider på fjerdepladsen," fortæller Tom Kristensen.
Næste pitstoprunde vendte op og ned på løbet. Ekström pittede som den første og var så hurtigt ude igen, at den tidligere Formel 1-verdensmester Mika Hakkinen efter sit stop to omgange senere kom ud bag svenskeren. Den førende Gary Paffett kom da ind til sit sidste stop og forsvarede sin placering, men englænderen havde i udkørslen krydset den hvide sikkerhedsstreg og blev idømt en ekstra tur gennem pitten som straf.
Tom Kristensen havde også et eminent sidste pitstop, der bragte ham forbi Schneider, og da Hakkinen få omgange senere udbremsede sig selv i et forsøg på at passsere Ekström, var danskeren pludselig på andenpladsen. Løbet ud nærmede Kristensen sig sin svenske teamkollega, og i mål var afstanden kun et sekund.
"Det var dejligt atter at være på podiet efter et par løb, hvor jeg ikke har formået at omsætte to Pole Positions. I dag var heldet på min side, og jeg havde bilen til at kunne angribe, da først det begyndte at tørre op. I slutningen af løbet var der imidlertid ingen grund til at forsøge at gå forbi Ekström, der er vores bedste chance for det individuelle mesterskab, så jeg koncentrerede mig i stedet om at holde Hakkinen og Paffett på afstand. Som stillingen er nu, er det klart, jeg skal køre for min svenske kollega i de sidste fire løb, så det vigtigste mål for mig er nu at være med til at sikre ham mesterskabet og Audi titlen for konstruktører. Det mål må undervejs meget gerne blive krydret med en sejr, så har det været en supersæson," siger den syvdobbelte Le Mans-vinder. Se også: Resultatet fra 7. afdeling af DTM på Nürburgring Stillingen i DTM 2005 Læs mere om: 07/08/05 - Nürburgring - DTM |