Tingene går Alonsos vej i år. Trods det at Raikkonen i øjeblikket kører fra alt og alle, så kniber det altså med at få bilen først over målstregen. Det er Alonso og Renault bedre til. Derfor fører Alonso, og man kan næsten påstå at han så godt som sikkert har sikret sig kørernes VM. Men McLaren vil gerne spille med om konstruktørernes VM og har to kørere der kan sikre teamet det VM. Men begge biler skal i mål hver gang og allerhelst på podiet. De tre andre teams har deres at slås. Toyota har tabt pusten, Williams startede lige som Toyota godt, men er gået helt i stå. Tilbage er Ferrari der sammenlignet med de seneste sæsoner, også har tabt rigtig meget, men formår takket være M. Schumachers kvaliteter at hænge på, men titlerne er væk i år. Renault: Alonso glæder sig til at komme tilbage til Hungaroring. Ikke fordi han kan li' banen, men fordi det var her at han vandt sin første sejr i Formel 1. Endnu en sejr kan meget vel sikre ham VM næsten endegyldigt. Som en af de få udtrykker Fisichella sin begejstring over banen. Men han ved, ligeså vel som kollega Alonso, og alle andre i teamet, at bilens setup skal fungere for at både få et godt løb, men også en mulig sejr. Fisichella vil gerne ha' at det går mere hans vej. De sidste to GP'er har givet ham 10 points, og flere er velkomne. Renault har altid klaret det helt godt på banen, og begge kørere håber da også at det bliver tilfældet i år.
McLaren: McLaren siger farvel. Farvel til en af teamets sponsorer. Det ungarske GP bliver det sidste som West tobaksfirmaet er hovedsponsor for McLaren i. Det er otte år siden sponsoratet begyndte, men nu er det så slut. McLaren jagter en titel. Det er efterhånden kun ved at være teoretisk at Raikkonen bliver verdensmester i år, men konstruktørtitlen er stadig mulig at nå. Men det kræver mange points. Det kræver også at Raikkonen kan score points til teamet, i stedet for at udgå, eller blive degraderet som følge af motorskift. Men det ved de vist godt hos McLaren. Raikkonen var ikke begejstret efter det tyske GP - forståeligt nok. Montoya kørte med hovedet det rigtige sted, og fik en velfortjent andenplads, efter at han var startet bagerst. Teamet vil selvfølgelig anvende et højt downforce, men ikke højere end at man sikrer en god topfart på den beskedne langside på banen. Alle nye komponenter og dele er for længst testet. Monaco spøger også her, grundet de mange lighedspunkter de to baner imellem. Det forventes næsten at en af kørerne vinder i Ungarn.
Ferrari: Ferrari har olie og brændstof på plads. Man vil stadig anvende Shells V-Power UG60L/3 brændstof - også kaldet "ørkenbenzinen". Gearolien får også genvalg, mens motorolien denne gang bliver en ny. En ny olie som bedre kan modstå den forventede varme i Ungarn. Man må håbe for Ferrari at de får foretaget et bedre dækvalg denne gang. Det var ikke ligefrem nogen succes i Tyskland. Michael Schumacher er en af de kørere der mener at banen efter ombygningen for to år siden, er blevet mere interessant at køre. Han kalder den ligefrem for værende teknisk krævende. Men kan Ferrari gøre det bedre end i Tyskland? Selv M. Schumacher tvivler. Der er dog blevet testet i Italien, og man meddeler at sommerpausen skal bruges til test også. Altså ingen sommerferie for medarbejderne hos Ferrari. Barrichello bliver mere og mere fåmælt efterhånden som sæsonen skrider frem. Det eneste sted han snart kan tale, er på banen, og der kniber det også. Men begge kørere lider under at bilen ikke fungerer i år. Kan det betyde ændringer i teamet når sæsonen er slut?
Toyota: Toyota er på et ufrivilligt tilbagetog. Man føler næsten at de kører baglæns i forhold til flere af de andre teams. Men måske at man kan vende noget af det i Ungarn. Teamet er forberedt på udfordringerne. Kørerne udtrykker ikke den store begejstring over at skal køre her. De vil nok hellere holde pause, end at duellere med konkurrenterne i varmekedlen Hungaroring. Teamet er klar på at der skal ekstra køling til på banen. Kørerne er blevet advaret om at det altså ikke går at blive hængende for længe og for tæt på en forankørende. Trulli er lidt nede over sine manglende resultater på det seneste, men han ved at det skal nok komme igen, om bilen vil. For en del af tempoet er faldet i forhold til konkurrenterne. Mike Gascoyne skal nok snart til at hive et par rigtig gode ideer ud af ærmet. Williams: Williams er gået helt i stå. Teamet har ikke fået points siden sæsonens ottende GP - det i Canada. Bedst gik det dog i Monaco, og da Hungaroring har mange lighedspunkter med netop banen i Monaco, så nærer teamet da også visse forhåbninger om at det endelig igen skal lykkes at komme på tavlen. Sam Michael fortæller at man faktisk satser lidt, idet man tager nyudviklede aerodynamiske dele med til Ungarn som kun har været testet i vindtunnelen. Altså uprøvet i praksis. Kørerne kan li' banen, men finder den meget vanskelig på grund af de fysiske påvirkninger. Dog er spændingen ikke så ofte til stede på banen, og derfor siger mange kørere faktisk fra overfor banen.
Dons
Læs mere om: 31/07/05 - Hungaroring - Formel 1 - FIA F1 |