Og en sejr er næsten ikke nok for Raikkonen. Hvis Alonso bliver 2'er, så henter Raikkonen kun to point på spanieren. Derfor skal Alonso helst udgå for at gøre Raikkonen rigtig glad. Men der er ikke meget der tyder på at det går galt for hverken Alonso eller Renault. Det franske team har været ganske stabilt gennem hele sæsonen. Alonso er udgået i Canada - på grund af en kørerfejl. Og hvis det er det eneste problem han får i år, så er han godt stillet.
Banen der skal lægge asfalt til dette vigtige opgør mellem Renault og McLaren er Hockenheim i Tyskland. En bane der engang var et unikt sted, men i dag "bare" er en racerbane. Dengang Hockenheim bestod at to langsider der skar sig ind gennem skoven og blev forbundet med et par sving, var banen noget unikt. Det var en bane hvor motoren for alvor kunne få lov til at strække ben.
Senere kom der dog et par chikaner der lidt ødelagde charmen. Og endnu senere skar man det meste af skovstrækningen væk og Hockenheim er i dag blot en bane, som så mange andre. Omvendt er det måske ikke det store savn. Det var ikke altid lige spændende løb der blev kørt på den gamle bane. Det har det såmænd heller ikke været på den nye. Tilgengæld kører de mange flere omgange, til stor fornøjelse for de tilskuere der sidder på tribunerne.
Selvom Hockenheim ikke altid har leveret de bedste løb, skal det retfærdigvis siges, at der også har været kørt gode og spændende løb på banen. Den er i stand til at levere det hele.
I de gamle dage var den hård ved motorerne - netop fordi der var de lange stræk. Og selvom banen i dag er kortere, er det stadigvæk en bane hvor en tung højrefod er på sin plads. Og det betyder naturligvis at den stadig er hård ved motorerne.
På Silverstone fik Montoya sin første sejr hos McLaren og han kan heller ikke på forhånd afskrives som potentiel vinder i Tyskland. Sammen med de to VM duellanter kommer han nok til at spille hovedrollen. Og hans rolle er meget vigtig. Han skal helst, ligesom Raikkonen, slutte foran Alonso. Det vil hjælpe Raikkonen i hans kamp for at nå den unge Renault kører.
Giancarlo Fisichella har også en nøglerolle. Også han skal helst hjælpe teamets VM håb. Men af de fire kørere i de to bedste biler, virker Fisichella som det svageste led. Italieneren har ikke helt formået at gribe den chance han har fået hos Renault. Bevares - han vandt i Australien, men han har også vist at han ikke er i stand til at ligge i toppen konstant. Det vi ser nu fra italieneren er nok det bedste han kan præstere.
Efter de to topteams kan kampen blive intens. BAR kæmper for at komme opad i tabellen og den kolde afvaskning som foråret var for teamet har måske bevirkert at de ikke er gået helt så meget i stå, som andre teams i deres situation.
Konkurrenterne til BAR og titlen som trediebedste bil er Ferrari og Toyota. Williams kan man, som det ser ud lige nu, afskrive. Et team der har kørt i mange år, men som nu virker som et team på vej ned. Og når først man er nede er det svært at komme op igen.
Så Toyota og Ferrari må slås med BAR. Ingen af dem har været særlig imponerende på det sidste. Fælles for dem er at det næsten virker som om de kører baglæns - ryger længere og længere væk fra Renault og McLaren.
Sauber og Red Bull kan så konkurrere med Williams om de næste pladser. Red Bull virker, ligesom Toyota og Ferrari, lidt som om de kører baglæns. De gode præstationer fra starten af sæsonen er ved at være lang tid siden.
Sauber derimod må kunne mærke en gnist af spænding ved tanken om hvad fremtiden vil bringe dem. Villeneuve og Massa er begge i stand til at levere pæne præstationer på den rigtige dag - hvilket så samtidig er de to kørers største problem - det skal være den rigtige dag for at deres præstationer er gode.
I bunden af feltet finder vi som sædvanligt Jordan og Minardi. Friesacher er fyret og hans Minardi overtages af Jordans testkører. Det vil der sandsynligvis ikke ske noget som helst ved. Skiftet skyldes dog også økonomi og ikke sportslige hensyn.
Men det bliver i toppen af feltet at vi kommer til at se den kamp der virkelig interesserer os alle. Kan Raikkonen sætte en kæp i hjulet for Alonso - eller rykker spanieren tættere på titlen som den yngste verdensmester. Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: 24/07/05 - Hockenheim - Formel 1 - FIA F1 |