Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Tysklands GP - Dæk preview

Formel 1 
19/07/05 

Al balladen om dækkene er faldet til ro - og tak for det. Nu går livet forhåbentligt sin vante gang med de almindelige udviklinger hos begge firmaer.
 

De der sorte ringe som sidder uden på fælgene, har været genstand for megen omtale. Men det er slut nu, og det går videre i den stadige udvikling. Der er blevet testet rundt omkring i Europa i sidste uge, og man skal være et asen hvis man ikke tror at dækfirmaerne har fundet på noget nyt.

Michelin:
Michelin kommer meget fortrøstningsfulde til det tyske GP på Hockenheim. Man er fuldt ud klar over hvilke krav der stilles til dækkene på banen. Forudsat at det holder tørt, så er der som regel god varme i asfalten på denne årstid. Banens layout indeholder en del hurtige sving og ikke mindst, en motordrom som kan være meget drilsk idet det er en "glat" sektion. Banen er kendt for at varme især bagdækkene temmelig hurtig op. Er balancen i bilerne god, kan man undgå de værste varmebobler i dækkene, og dermed længere holdbarhed. Det er udmeldingen fra Michelin, som til weekenden tager dæk med fra den midterste del af spektret, altså medium compounds. Michelin er ikke så nervøse som ved flere andre lejligheder tidligere i år. Det har vist sig at dækkene har kunnet klare alle temperaturer der er kørt under endnu. En god udvikling i forhold til tidligere.

Bridgestone:
Alle tre Bridgestone teams har testet i sidste uge. Selv Minardi har været i gang, men kun på Vallelunga banen i Italien. Jordan og Ferrari på Paul Ricard, samt Ferrari selvfølgelig også hjemme i Italien. Bridgestones øverste chef, Hirohi Yasukawa, mener der er grund til at se både M. Schumacher og R. Barrichello på podiet på Hockenheim. Det er der sikkert nogle der vil være uenige med ham i. Bridgestones tekniske chef, Hisao Suganuma, er derimod temmelig realistisk. Han siger nemlig - i lighed med Michelin folkene - at banen kan bliver meget varm, så bilernes balance skal være i orden, ellers slides dækkene for hurtigt. Han fortæller også at teamene har testet adskillige og forskellige compounds i den bløde ende af skalaen, men også at man arbejder på at finde det helt rigtige udbud af compounds at tage med. Ferrari har selvfølgelig gjort det største arbejde, og det ligger nok til dem i største grad at bestemme en del i den henseende. Gættet må være compounds der ligner Michelins, altså medium til den lidt bløde side af skalaen.

Dons

Læs mere om:
  • 24/07/05 - Hockenheim - Formel 1 - FIA F1
  •