Det franske GP var efter undertegnedes mening i den temmelig kedelige afdeling. Det engelske var bedre, og da der blev fundet en ny vinder i form af Montoyas sejr, er der - i hvert fald for et løbs vedkommende - igen afveksling i Formel 1 i år. Det blev et Grand Prix hvor Alonso øgede i forhold til Raikkonen, men hvor McLaren hentede ind på Renault. Desuden blev vi vidne til flere små dueller længere nede i feltet. Og så var der 19 biler der fuldførte. Det er længe siden det sidst er sket. Renault - 102 points: To årsager - måske kun en enkelt afgjorde løbet for Alonsos vedkommende. Han var ikke helt med da starten gik og mistede sin førsteplads til Montoya i første sving. Siden blev han opholdt lidt af Trulli lige omkring et pitstop og det forsinkede også den unge spanier. Hvis og hvis. Fakta er at Alonso kørte fremragende løbet igennem, men kiksede starten lidt og den chance skal man ikke give Montoya, som kørte et fremragende GP, og blev belønnet med sejren. Det var måske både godt og skidt. Alonso kunne holde sig foran Raikkonen som er nærmeste konkurrent. Fisichella havde for en gangs skyld et godt løb. Og havde det ikke været for en stallet motor, kunne det måske være blevet til en podieplads. Teamet undersøger nu, om det var Fisichellas egen skyld, eller om der var et problem med softwaren eller andet. Briatore var helt godt tilfreds efter løbet. Alle i Renault teamet var klar over inden denne weekend at Silverstone er en bane som passer bedre til McLaren, men Renault fulgte dem nu helt godt til dørs. McLaren - 87 points: Montoya var næsten ikke til at skyde igennem efter sejren på Silverstone. Første gang på podiet i år, og så på det øverste trin. Montoya erkendte efter løbet, at han faktisk satsede hele butikken for at komme foran Alonso inden det andet sving. Det lykkedes og så håbede han ellers bare på at bilen kunne holde. Raikkonen var igen deklasseret, men viste endnu en gang at han bare kan det der med at køre op gennem feltet. Det var dog ikke helt så let denne gang. Han blev forsinket en del af M. Schumacher, men efter dennes første pitstop var det faktisk kun Fisichella der forsinkede ham, men igen var det et pitstop der bragte Raikkonen en placering frem. Tredjepladsen var i hus, men mistede 2 points til Alonso i deres indbyrdes kamp. Ron Dennis var da næsten heller ikke til at skyde igennem. For en gangs skyld så man ham storsmile efter et GP. Et eller andet sted må det dog ærgre visse personer, at man nu i to GP'er efter hinanden har måttet skifte motor i Raikkonens bil. Det koster, men har også bevist hvor fremragende en kører Raikkonen er. Ferrari - 74 points: I sidste sæson var der Ferrari - og så de andre. BAR var "best of the rest". I år er rollefordeling byttet noget rundt. I år det Ferrari der må bære titlen. McLaren og Renault er dem der kæmper helt fremme. Trækker man 18 points fra Ferrari som de tjente i det mærkelige løb i USA, så er de faktisk lige med Toyota, der ikke har imponeret ret meget på det seneste. Hos Ferrari var alle enige om især en ting, nemlig at der mangler fart i bilerne. M. Schumacher konstaterede lidt kynisk, at der trods udvikling og forventet fremgang, så går det faktisk den anden vej i øjeblikket. Han vil heller ikke love sin fans noget som helst lige nu, om hvordan det går på Hockenheim om små 2 uger. Barrichello fik ødelagt sin strategi af Button som holdt ham tilbage - ifølge Barrichello - samt af noget andet trafik også. Desuden undskyldte han sig med at han igen havde problemer med bremserne. Der var dog ikke noget om dette i udtalelserne fra de herrer Todt og Brawn. Brawn konstaterede at selvom at M. Schumacher var holdt tilbage af Trulli på et tidspunkt, ville det ikke have ændret noget alligevel. Tværtimod konstaterede han blot at der mangler fart, og at Ferrari bare ikke er bedre i øjeblikket. Flot med en ærlig selverkendelse. Men det giver ikke flere points. Toyota - 54 points: Tilbagegang igen for Toyota. Og især for Trulli der ikke fik points denne gang. Ralf Schumacher formåede igen at snige sig ind og få et enkelt point. Trulli var da også skuffet efter løbet. Han udtalte bl.a. at han missede lidt i starten. Desuden havde han ligesom i Frankrig problemer med vejgrebet, dog ikke så udpræget denne gang. Af en eller anden grund var han altid i trafik på en eller anden måde, og det koster også fart og dermed tid. R. Schumacher kunne ikke få mere fart ud af bilen end tilfældet var. Eftersom Trulli røg baglæns var det på en måde hans pointgivende placering som R. Schumacher fik. Ikke imponerende hvad Toyota har præsteret i de seneste løb. Mon ikke at der er noget at Mike Gascoyne og co. skal kikke nærmere på i de næste par uger inden Hockenheim. Williams - 47 points: Der er et eller andet galt hos Williams. De har ikke fået points i tre GP'er nu. Og når de ligefrem i deres pressemeddelelse næsten roser sig selv for at være bedre placeret end to Red Bull biler og den ene Sauber, så siger det vist et eller andet. Webber havde ikke så meget at klage over, andet end at der mangler fart. Heidfeld derimod klagede både over manglende fart, og også en balance i bilen som var meget ukonstant. Det gør det i hvert fald ikke nemt at køre hurtigt i en Formel 1 racer. Både Sam Michael og Mario Theissen var enige om en ting. Tilbage til arbejdsbordet for at prøve at finde ud af hvad der er galt. Desuden tager man i ugens løb til Jerez for at teste der i tre dage startende onsdag. Dons
Læs mere om: 10/07/05 - Silverstone - Formel 1 - FIA F1 |