Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Frankrigs GP - Teams preview - Top 5

Formel 1 
30/06/05 

Ikke et ord mere om USA's Grand Prix. Der er allerede skrevet nok om det. Nu gælder det dét franske Grand Prix.
 

Næsten alle teams har i den seneste uge testet rundt omkring, mest i Spanien. Magny-Cours har i de senere år lagt asfalt til vel egentligt nogle ret gode Grand Prixer. Ikke som tidligere hvor løbene virkede meget kliniske. I sidste uge blev der testet forud for de kommende Grand Prixer. De første indikationer af testarbejdet får vi allerede fredag hvor de første træninger køres.

Renault:
Renault hænger lidt rent pointmæssigt, hvor der nu kun er 13 points ned til McLaren og Ferrari der begge har 63 points. Alonso glæder sig til at køre på banen, ikke fordi han føler noget pres, men mere fordi han modsat en del andre kørere, faktisk rimelig godt kan li' banen. Og så er det jo Renaults hjemmebane, så mange Renault ansatte og fans vil møde op. Alonso føler dog ikke noget pres af den grund. Han tænker mere på presset fra især McLaren, som nu har hægtet sig fast i kampen om topplaceringerne. Uheldsramte Fisichella er også helt på mærkerne. Banen er ikke blandt hans favoritter, der er dog visse dele af banen som han finder ret udfordrende. Også han ser McLaren som en stor trussel, men nævner også Ferrari og Williams som farlige konkurrenter. De seneste tests for Renaults vedkommende har drejet sig om det aerodynamiske grip, som er en væsentlig faktor især på Magny-Cours. Det som banen har som karakteristik - eller ulempe - er at grippet ændrer sig i takt med at temperaturen eksempelvis stiger. Det påvirker også dækkene i en særlig grad. Højre forhjul bliver "koldere" end de andre. Renault satser på relativt korte gearinger pga. de mange accelerationer og decelerationer. Et nøgleord er et drejningsmoment der er meget bredt. Og så advarer teknikerne om kerbkanterne som flere steder er ret høje. Kørerne er grundigt informeret om ikke at bruge disse alt for meget.

McLaren:
McLaren har været omkring Jerez banen for at teste. Pedro de la Rosa vil på fredag stort set kun teste dæk. Der bliver dog sikkert plads til andet men dæktest er den primære opgave. Kørerne er enige om at banen er teknisk krævende, Montoya vil måske finde den lidt irriterende da han synes at den er langsom at køre rundt på. Han har lidt at revanchere sig for. I Canada var der noget med et rødt lys, som kom i vejen efter et pitstop. Han lå ellers til i hvert fald en andenplads, men det skulle ikke være sådan. Raikkonen glæder sig til den tekniske udfordring, og har noteret sig at banen er total glat - uden bump - og at McLaren derfor vil køre med en lav ridehøjde på bilerne aht. aerodynamikken. McLaren får måske en lille fordel på Magny-Cours. Bilerne virker til at være i en rigtig god balance. Noget som kan få afgørende betydning på banen især hvad angår dækslid. Power er der masser af i Mercedes motoren og bilen kører jo godt, så som Norbert Haug ser det, er der ikke nogen grund til at McLaren-Mercedes ikke skulle kunne vinde det franske Grand Prix.

Ferrari:
Ferrari fik fuldt udbytte i USA, og fra Shell forlyder det at den type brændstof der blev anvendt både i Canada og USA, også vil blive anvendt i Frankrig. Man vil prøve en ny type smørefedt, mens motorolien forbliver den samme. Fredag når træningen begynder, starter også en lille jubilæumsdag. Det er på dagen 12 år siden at Jean Todt første gang gik den første tur for Ferrari fra garagen og ud til pitmuren, og så endda på samme bane. Ferrari testede i sidste uge intensivt på Circuit de Catalunya. Udvikling af bilen - og dæk sammen med Bridgestone. En helt ny compound blev her testet, og så vidt vides også godkendt. Ferrari har begået en række nye komponenter til bilen, det være sig både mekaniske og aerodynamiske. Ferrari begynder at ligne noget der kan være med i toppen, og har gjort store fremskridt, men der mangler noget endnu. Og måske heldigvis for det. For den totale dominans os fans var vidne til sidste år, dræber al spænding. Godt at der i år er flere spillere med til at blande sig i toppen. Godt for os og for sporten.

Williams:
Williams og Toyota ligger á point med 47 points. Her midtvejs gennem sæsonen, begynder udskilningen efterhånden som teamene får gang i udviklingen. Williams kørerne har den fordel at de har næsten nye motorer. Det var begrænset hvor meget der blev slidt på motorerne i USA. Teamet har testet på Jerez og har nye aerodynamiske dele klar til Magny-Cours. Her er to kørere som er ret begejstrede for banen og som glæder sig til at køre på banen. Williams prøver at give udtryk for at alt er ved det gamle, men kan nok ikke undgå at spekulere lidt på hvad høringen onsdag hos FIA kommer til at betyde. Det vigtigste for os tilskuere og fans er dog at de kører. Strategi kan blive en væsentlig faktor. Pga. af den korte og hurtige indkørsel til pitlane, er der her en kortere totaltid i forbindelse med pitstop. Så hvis alt fungerer optimalt, kan der her spekuleres i strategi.

Toyota:
Toyota var ufrivilligt midtpunkt i begivenhedernes gang i USA. Ralf Schumacher er klar til at deltage igen, og Trulli glæder sig vil mest til at komme i gang igen. Olivier Panis overtager fredag testkørerrollen fra Ricardo Zonta. Først og fremmest er det hjemmebane for Panis, som også har erfaring fra banen helt tilbage fra Ligier tiden. Selvom R. Schumacher ikke bryder sig særlig meget om banen, så er det trods alt her at han har vundet et af sine få GP'er. Så et eller andet sted, betyder det noget alligevel. Kørerne kan dog godt li' den rytme som banen giver. Også selvom der ikke er de store overhalingsmuligheder. Toyota folket har haft travlt med forberedelserne til det franske GP hjemme i Köln, samt på testbanen. Mike Gascoyne lader forstå at man har en bil der er i stand til at slutte løbene på podieplaceringer, og det er en målsætning man sigter efter at overholde i hvert eneste GP.

Dons

Læs mere om:
  • 03/07/05 - Magny-Cours - Formel 1 - FIA F1
  •