Red Bull har overrasket positivt i denne sæson hidtil, og mon ikke man ser frem efter mere. Jordan og Minardi er der hvor budgetterne også er. Men så er der BAR og Sauber, som slet ikke har kunnet finde sidste sæson gode takter. Især BAR har været den store skuffelse, ikke grund pga. snyderiet, men ikke ret meget er lykkedes for dem i denne sæson. Bliver det bedre i Canada? Red Bull: Som tidligere nævnt andetsteds, afløser talentet Scott Speed i de to næste GP'er V. Liuzzi som fredagskører. Klien får det andet sæde ved siden af Coulthard. Red Bull har testet deres setup på Silverstone, med bl.a. mindre downforce, bedre køling og ændret elektronik. Alt sammen de primære ting som alle teams arbejder med til det canadiske GP. Coulthard kender banen, mens Klien kun har haft fornøjelsen en gang før. Sidste år kvalificerede han sig bedre end sin daværende holdkammerat, Mark Webber. Teamet er fuldt klar over de udfordringer som banen giver. Bremserne skal være tiptop i orden, køling af både bremser og motor lige så. Og mon ikke at de har listet noget ændret aerodynamik med i pakken også. Teamet satser på at gøre så god en figur som muligt. Sauber: Sauber har fundet på nogle nye front- og hækvinger som er testet ved to lejligheder. Senest på Monza som minder en del om Circuit Gilles Villeneuve. Bremser og køling har også fået en tur inden man stiller op i Canada. Nu er det op til de lokale vejrprofeter at forudsige hvilke indstillinger man skal tage med i overvejelserne om setup. Tidligere har Sauber kørt med en forholdsvis blød compound, men hvilken compound der skal anvendes denne gang, er man lidt usikker overfor, endnu. Kørerne og selvfølgelig især Jacques Villeneuve glæder sig. Det er hans hjemmebane og han forudsiger at han ikke kommer til at kede sig overhovedet her. Massa er også ret begejstret idet han synes at banen har en sværhedsgrad man ikke møder andre steder på samme måde. Og det er en ting han godt kan li'. BAR: BAR lidt over en halv sæson til at indhente noget af det forsømte, for en decideret topplacering sammenlagt er lang væk. Nu skal stumperne samles op og reddes. Denne gang har BAR en ny motoropgradering fra Honda med i bagagen. I bagagen er også erfaringerne fra to tests i den forgangne uge, nemlig Monza og Silverstone. En stor udvikling er sat i gang med aerodynamikken og det er endnu et skridt i den udvikling som BAR teamet monterer på bilerne til det canadiske GP. Begge kørerne håber på at man kan forbedre teamets resultat - det kan vel heller ikke blive værre - med de nye ændringer. Men er der lidt krisestemning blandt kørerne? De vil hellere tale om hvor herlig en by Montreal er end selve racet. Men mon ikke at de har noget de vil revanchere inderst inde? I hvert fald skal det snart være at teamet skal vise noget. Kørerne er for så vidt klar, men er bilerne.? Jordan: Jordan kørerne kommer i en rigtig god fysisk form til det canadiske GP. I skrivende stund er de i den canadiske vildmark hvor teamets fysiske træner udsætter dem for forskellige strabadser. Teamet har testet på Silverstone og har samlet en masse data som gerne skulle omsættes i brugbare ting i GP'et. Tiego Monteiro har kørt på banen før, dog i Champ Car, men kender banen, som han som flere andre er ret begejstret for. Narain Karthikeyan har derimod ikke været på de kanter før, og lytter i stedet til de erfaringer som Monteiro har fra stedet. Teamet har tidligere haft en rimelig god succes på banen, men kan man forvente det i år, medmindre andre klumrer i det. Minardi: I det europæiske GP oplevede man den sjældne ting at Minardi ikke startede sidst. De kvalificerede sig bedre end de nærmeste konkurrenter fra Jordan. Men da det blev virkelighed, var billedet det sædvanlige. Sidst og indtil flere omgange efter de forreste. Men det er da et fremskridt, og Paul Stoddart forventer yderlige fremgang i Canada. Det er så op til teamet og især kørerne, hvor de sidstnævnte har vist svingende præstationer, noget af det fremkaldt af bilen. Men det kan muligvis lade sig gøre. Det europæiske GP var det første hvor man fik begge biler i mål i den nye PS05. Målet er stadig at indhente og helst overhale Jordan teamet. Dons
Læs mere om: 12/06/05 - Gilles Villeneuve - Formel 1 - FIA F1 |