Lidt om de nye Le Mans regler |
Le Mans 07/06/05
|
|
- for LMP1 klassen Hvorfor kan Le Mans 2005 på en gang blive både spændende og tragisk set med danske øjene? Det skyldes at der til 2005 løbet er lavet specielle regler for det vi kalder 'gamle' biler, og her iblandt er altså også Audi R8'eren. |
|
Kigger vi på LMP1 klassen, som den store prototype klasse, er der faktisk til årets Le Mans løb 3 bil klasser i den samme klasse. Der er LMP1/LMP900, LMP1/LMP675 og så de nye og dermed helt rene LMP1 biler.
Audi R8'eren kommer til start i kategorien LMP1/LMP900, og de skal til dette løb udstyres med en airrestrictor, og det vurderes at de til dette års Le Mans løb har 30 hestekræfter mindre end de havde sidste år.
Hertil skal bilen belastes med 50 kilo ekstra, således bilen skal vejes ind med en vægt på 950 kilo.
Det betyder alt i alt, at Audi'erne på forhånd er væsentligt stækket i forhold til 2004.
Tilsvarende skal LMP1/LMP675 vejes ind med en kampvægt på 720 kg.
Hvorfor gør man nu det her?
Jo - det er jo sådan at man er på vej over til det rene LMP1 og LMP2 reglement, derfor er 2005 sidste chance for at benytte LMP1/LMP900 og LMP1/LMP675 biler.
Vælger man at stille op til de nye prototype klasse, så er kampvægte på en LMP1 900 kilo og på en LMP2 750 kilo, og vurderet ud fra tiderne på testedagen har Audi ventet et år for længe med at bygge en ny bil, men som alle ved er løbet ikke kørt endnu, og 'ringenes herre' kan jo have noget i baghånden! Vejgaard
Læs mere om: 19/06/05 - Le Mans - Le Mans |
|
| |