I starten ruller Paffett alt for tidligt i en klar tyvstart. Det forvirrer briten, så Frentzen kan let tage spidsen, mens Mattias Ekström får en fin start og hopper ind foran Tom Kristensen. Der bliver bokset lidt på den første omgang, hvor Bernd Schneider - der senere måtte udgå, Pierre Kaffer og Marcel Fässler banker sammen.
På tredje omgang måtte Mika Häkkinen slippe taget i spidsen, da han fik problemer med sit venstre fordæk, og derfor måtte foretage et ikke-planlagt pitstop. Efter at have ageret mobil chikane over en del omgange fik Paffett endelig taget sin drive-through straf, mens Frentzen var begyndt at få åbnet et pænt hul. Den forsvarende mester hentede Audis første sejr i 2005 (Foto: Audi Sport Press)
Flere kørere gik ind på den 6. omgang til det første pitstop, blandt andet Gary Paffett. Men han endte efter Christian Abt, der ganske effektivt holdt ham bag sig. Stillingen efter 10 omgange:
Frentzen - Ekström - Kristensen - McNish - Tomczyk - Reuter - Alesi - Spengler.
Oppe i front begyndte Audi'erne at lægge pres på Frentzen, der på 11. omgang dykkede ind i pitten til sidst første af to pitstops, sammen med Tom Kristensen. De to kæmpede benhårdt om placeringen, men Frentzen fik lige hevet sig foran. Ekström fik dermed lidt mere luft og kommer ud side om side med Frentzen - og får lige sneget sig i spidsen. Og efter massivt pres får Tom Kristensen kørt udenom Frentzen - dermed sikker Audi 1-2 føring.
Laurent Aiello lå på en 6. plads, blandt andet som følge af at være blevet ude meget længe, men en punktering på venstre bagdæk gav en del problemer. Desværre for Allan McNish, der havde sit bedste DTM-løb til dato, blev idømt en drive through for at have overskredet fartbegrænsningen i pitten. Bittert for skotten der lå på en stærk 4. plads og havde Frentzen i kikkerten. Den helt store højdespringer i feltet er Frank Stippler, der ganske fornemt ligger på 4. pladsen - ganske godt gået i sidste års Audi A4-racer.
I front har Ekström meget god kontrol over situationen og har et pænt hul til Tom Kristensen på 2-3 sekunder. Derimod har Frentzen svært ved at hænge på og forsvinder længere tilbage. Stillingen efter 20 omgange: Efter flere pauvre resultater var Frentzen og Opel en oplevelse og kronede en god weekend med en 3. plads (Foto: OPC)
Ekström - Kristensen - Frentzen - McNish - Stippler - Alesi - Green - Paffett.
På 20. omgang dykker Tom ind til sit andet stop, og omgangen efter hoppede også Ekström ind, og svenskeren holdt føringen. Frentzen har stadig en chance for at komme på podiet, men har ny fået Jamie Green lige efter sig. En god stratgi og stærk kørsel har sendt Paffett frem på 5. pladsen, så helt uden resultater kommer briten ikke hjem fra Tjekkiet.
Alexandros Margaritis og Marcel Fässler boksede også hinanden godt og grundigt, så de stod af før tid i pitten. På de sidste omgange begyndte Tom Kristensen virkelig at lægge stort pres på Mattias Ekström, og lagde sig ind under svenskerens bagvinge. Angrebet kom dog ikke direkte på svenskeren, men han fik ikke lov at køre sejren hjem på ren cruisecontrol! Paffett fik også lidt "hjælp" da han fik lov at passere Jamie Green, så mon ikke Mercedes har været på radioen... Tom Kristensen var hurtigste mand sidst i løbet, men kunne fik ikke has på Ekström (Foto: Audi Sport Press)
Alt i alt et meget intenst og taktisk præget løb på den snørklede Brno-bane. Opel kan også tage meget med fra Tjekkiet, efter at Frentzen med en sjælden inspireret præstation sikrede 3. pladsen. Ellers var løbet ikke præget af mange buler og ballade, så på den måde var det et meget rent løb. Med sejren kom Ekström også i front i mesterskabet og har nu tre points forspring til Gary Paffett.
Resultatet af DTM-løbet på Brno
|
Nr. | Kører | Bil | Tid |
|
1. | Mattias Ekström | Audi A4 DTM | 58m52,558s |
2. | Tom Kristensen | Audi A4 DTM | + 0,288s |
3. | H.-H. Frentzen | Opel Vectra GTS | + 24,694s |
|
4. | Gary Paffett | AMG-Mercedes C-Klasse | + 28,503s |
5. | Jamie Green | AMG-Mercedes C-Klasse | + 30,997s |
6. | Christian Abt | Audi A4 DTM | + 34,555s |
|
7. | Allan McNish | Audi A4 DTM | + 34,815s |
8. | Frank Stippler | Audi A4 DTM | + 36,102s |
9. | Jean Alesi | AMG-Mercedes C-Klasse | + 43,286s |
|
10. | Rinaldo Capello | Audi A4 DTM | + 43,652s |
11. | Bruno Spengler | AMG-Mercedes C-Klasse | + 55,041s |
12. | Pierre Kaffer | Audi A4 DTM | + 55,934s |
|
13. | Mika Häkkinen | AMG-Mercedes C-Klasse | + 1m10,527s |
14. | Martin Tomczyk | Audi A4 DTM | + 1m36,170s |
15. | Marcel Fässler | Opel Vectra GTS | + 1m37,321s |
|
16. | Laurent Aiello | Opel Vectra GTS | + 1 omg. |
|
Stillingen i toppen af den samlede stilling:
1. Ekström - 27 pts
2. Paffett - 24 pts
3. Kristensen - 22 pts
4. Hakkinen - 17 pts
5. Alesi - 17 pts Benji
Læs mere om: 05/06/05 - Brno - DTM |