Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Special Saloon Car - Gruppe 1

Gæsterne dominerede

Special Saloon Car
Gruppe 1 

03/06/05 

Special Saloon Car Gruppe 1 samt norsk klasse B
Fra lørdagens første tidtagning til fjerde og sidste heat søndag eftermiddag, var der ingen tvivl om udfaldet af Weekendens Special Saloon Festival for klassens mindste biler. I selskab med næsten 30 konkurrenter kørte Klaus Verner i cirkler om konkurrenterne, så det næsten var trivielt, men bag ham blev der kæmpet bravt om placeringerne.
 

I alt 30 kørere deltes om 28 biler i SSCs mindste klasse. Erik Byrgesen og hans gamle Formel 2000-rival John Rasmussen delte Byrgesens Mazda MX-3, mens Henrik Olesen og Per Urenfeldt kørte i den samme meget specielle Austin Mini-Cooper.
Ud over de danske kørere deltog 2 tyskere og 6 nordmænd, hvoraf kun Christer Gislerud i hans Super Touring-spec. BMW 320i kunne yde de hurtigste danskere modstand. Faktisk var kun Klaus Verner hurtigere.

1. heat
Klaus Verner og Michael Klostermann får gode starter fra første startrække og får hurtigt opbygget et stort forspring til det øvrige felt på grund af begivenhederne lige bagved. Peter Vesti staller totalt og må lade hele feltet passere, før han kommer af sted, mens Christer Gislerud laver sin første af tre dårlige starter. Clio Cup-kørerene Jesper Ternvalt og Steffen Larsen følger på tredje- og fjerdepladsen, mens Morten Schmidt er bedste repræsentant blandt de sædvanlige danske SSC-kørere.


Starten på 1. heat: Verner og Klostermann stryger afsted, mens Peter Vesti i den gule 306'er bliver holdende. Jesper Ternvalt er allerede ved at finde udenom, mens Christer Gislerud kommer og andre kommer faretruende tæt på den stationære Peugeot.
(Foto: Motorsporten.dk)

I depotsvinget bliver Verner overrasket af en skarp Michael Klostermann, men Nissan'ens føring varer imidlertid bare til enden af langsiden, en halv omgang senere. Herfra er løbet helt og holdent Klaus Verners, der vinder en sikker sejr foran Michael Klostermann, der er endnu mere sikker på andenpladsen.
Steffen Larsen afgører det interne Clio-anlæggende til sin fordel, med en udbremsning af Jesper Ternvalt for enden af langsiden allerede på slutningen af anden omgang. Deres positioner er dog på lånt tid for både Gislerud og Vesti farer beslutsomt gennem feltet. Nordmanden kører sig frem til tredjepladsen, men én af hans overhalinger er sket i gul flagzone og han modtager en 20 sekunders straf, der sætter ham tilbage på femtepladsen bag de to Clio'er.
Peter Vestis ex-DTC Peugeot 306 er knap så hurtig som den norske BMW, og tabet af frontsplitteren midtvejs i løbet hjælper ikke ligefrem. I mål mangler han endnu et par sekunder op til Ternvalts Clio og bliver sjette.

2. heat
En knækket trækaksel har sendt Klaus Verner ned på 17. startposition til lørdagens sidste heat, mens nærmeste rival Michael Klostermann kan nyde udsigten fra pole. Verners position er dog hjulpet af ikke mindre end 5 manglende biler i feltet foran sig, men alligevel et godt udgangspunkt for et spændende løb. Både Henrik Olesen og Tom Rørvig starter fra pitten.


Klostermann og Vesti kæmper om førstepladsen i 2. heats start.
(Foto: Motorsporten.dk)

Klostermann ligger sig i front foran Peter Vesti, der må starte uden frontsplitter efter sit tidligere uheld. Steffen Larsen og Jesper Ternvalt følger, tæt forfulgt af Kim Morgan Jensen og hans BMW 320i. Klaus Verner er allerede fremme på sjettepladsen efter første omgang. Norske Jim Henry Borlaug og hans store Volvo 850 T5R går død på mållangsiden på samme tidspunkt.


Jim Henry Borlaug havde masser af hestekræfter i sin Volvo 850 T5R, men også tilsvarende understyringsproblemer, hvilket frontsplitteren vidner om!
(Foto: Motorsporten.dk)

Michael Klostermann holder føringen til syvende omgang, hvor DTC-konkurrenten Klaus Verner kører forbi i skoven og kører mod dagens anden sejr. Klostermanns løb slutter på tiende omgang, hvor han trækker sig med, hvad der ligner endnu en knækket trækaskel.


Henrik Olsen og den frække Austin Mini-Cooper, der voldte kvaler.
(Foto: Motorsporten.dk)

Peter Vesti bliver nu toer, men næsten et halvt minut bagefter. På de næste pladser holder Larsen - Ternvalt - Morgan Jensen deres positioner, mens Jesper Davidsen først sikrer sig sjettepladsen på sidste omgang. Morten Schmidt, der ellers lå til denne placering, forsøger et sidste angreb i opløbssvinget men må nøjes med syvendepladsen.


Kølerhjelm med eget liv: Jan Helge Laland og hans VW Scirocco kørte stabilt.
(Foto: Motorsporten.dk)

Top-10 bliver afsluttet af de bedste nordmænd, med Jan Helge Laland i VW Scirocco som bedste. Bilens kølerhjelm ser ud til ændre form undervejs i heatet, efterhånden som vindmodstanden får fat.
Også Steen "Bedstefar" Sander Madsen og hans Ford Sierra XR4i ændrer på karosseriformen, da bilen ruller i hullet på sidste omgang. Skaderne er dog ikke større end de kan udbedres til søndagens løb.


SSC på tysk: Achim Rumschkowski og Marc Schubert voldte ikke de store vanskeligheder for danskerne, men for sig selv. Schubert fik slået hele bagenden skæv på Jettaen i lørdagens løb, men var rettet op til søndag.
(Foto: Motorsporten.dk)

Om søndagen venter der de efterhånden 21 deltagere endnu to tidtagninger og efterfølgende løb. Lørdagens løb var udelukkede tællende til DM, mens søndagens løb også tæller til Norges Cuppen. Efter at have sprunget lørdagens andet heat over er Christian Gislerud tilbage om søndagen.

3. heat
Klaus Verner er tilbage på pole og tager føringen fra start, foran Peter Vesti og Per Urenfeldts Mini-Cooper, der holder Jacob Kristensen og Jesper Ternvalts Clio'er bag sig. Christian Gislerud får en dårlig start og falder fra anden- til sjettepladsen. BMW'en har imidlertid kraftoverskud til at køre forbi konkurrenterne én for én og allerede på fjerde omgang er han Klaus Verners nærmeste forfølger.
DTC-Peugeot'en når han dog ikke, men den potente Super Touring-BMW kører en meget sikker andenplads hjem. Peter Vesti, nu igen med frontsplitter, kan end ikke se sine rivaler, da målflaget falder, men tredjepladsen er hans foran Jacob Kristensen og Jesper Ternvalt - de eneste fem kørere der slutter på omgangshøjde.

Fra en startplacering i bagerste del af feltet, kører Kim Morgan Jensen sig frem til sjettepladsen, mens Morten Schmidt får overtaget over Jesper Davidsen denne gang. Undervejs må Davidsen dog bruge tid på norske Esben Løvstad i Mercedes 190E og Keld Gammelgård Jensen og Tom Rørvigs Golf'er.
Per Urenfeldts gode form bliver afbrudt af et pitstop midtvejs i løbet og 15. pladsen er alt hvad det kan blive til. Gisle Kverneland og hans hurtigstartende Audi TT ender sin deltagelse i sandkassen for enden af langsiden og bortset fra opvarmningsomgangen til fjerde heat, er det enden på hans deltagelse.


Gisle Kverneland, Audi TT med 4-hjulstræk og turbo, lavede nogle forrygende starter, men dårlige startplaceringer hindrede at han fik meget nytte af potentialet.
(Foto: Motorsporten.dk)

4. heat
Klaus Verner og Christer Gislerud deler endnu engang første startrække. Verner laver endnu en af sine forrygende starter, mens det kikser totalt for Gislerud, der bliver holdene i flere sekunder. Han når dog at komme af sted tidsnok til at undgå et sammenstød på startstregen mellem Jesper Ternvalt og Kim Morgan Jensen. Med safety car på banen, bliver de to biler bjærget, men løbet er slut for begge, mens det øvrige felt kan påbegynde deres løb på tredje omgang.


Ups! Pludselig var der ikke plads og feltet bestod af to biler mindre. Kim Morgan Jensen og Jesper Ternvalt er havnet i sandet, mens Klaus Verner og Peter Vesti viser det øvrige felt vejen rundt.
(Foto: Motorsporten.dk)

Klaus Verner og Peter Vesti er forrest, mens Jacob Kristensen hurtigt må overgive sig til Christer Gislerud. Løbet er dårligt kommet i gang før Per Urenfeldt er parkeret i hullet, som afslutningen på en elendig weekend for den gule Mini.

Klaus Verner kører atter til og bliver vinder for fjerde gang i en udvidet testkørsel. Hans hurtigste omgangstid er ved weekendens afslutning kun overgået af Lars Schönemanns super-Porsche fra gruppe 2 og 3 løbet.
Peter Vesti holder længe andenpladsen, men Gisleruds bil er nu engang hurtigere og nordmanden tager dagens anden 2. plads foran Vesti og dermed er podiet det samme som i forrige heat.
Jacob Kristensen er rimelig ensom på fjerdepladsen, mens Morten Schmidt endnu engang slår Jesper Davidsen. Sidstnævnte slås igen med Espen Løvstads Mercedes, men nordmanden har i kampens hede overset en stop & go-straf for overhaling i gul flagzone og bliver tildelt 20 strafsekunder. Han beholder alligevel sin syvendeplads, da han er sidste mand på omgangshøjde med Klaus Verner.


Klaus Verner fyldte godt i SSC-landskabet, men der blev ikke sparet på indsatsen fra hverken kører eller team.
(Foto: Motorsporten.dk)

Fire sikre sejre til en kører og en bil i særklasse. De hjemlige SSC-kørere i gruppe 1 havde svært ved at hamle op med gæstekørerne, men fire starter og nogle skrappe gæster, må have givet inspiration til klassens stadig voksende deltagerskare. Weekendens Special Saloon Festival gruppe 1 og B bød under alle omstændigheder på flot og farverig motorsport.

Læs også:
28.05.2005 - SSC Kl 1 + A - heat 1
28.05.2005 - SSC Kl 1 + A - heat 2
29.05.2005 - SSC Kl 1 + A - heat 3
29.05.2005 - SSC Kl 1 + A - heat 4
01.06.2005 - Glimt fra SSC Kl 1 + A

Alt om Special Saloon Festivalen

Jesper O. Hansen

Læs mere om:
  • 29/05/05 - Ring Djursland - Special Saloon
  •