Weekendens løb på Padborg Park var udset som vendepunktet og lørdagens frie træning lovede godt for weekenden. Sylle kørte sin lyseblå Citroën Xsara Coupé VTS ind på en ellevte plads til stor glæde for det hårdtarbejdende team fra Nordsjælland.
Til eftermiddagens tidtagning kører Jesper ud med de samme dæk som han brugte i formiddagens warm-up for at køre godt med varme i bilens bagdæk. Efter fire omgange kører Jesper i pit og får monteret to friske fordæk. Desværre har Jepser svært ved at få en fuldstændig fri omgang uden trafik. Alligevel kommer Jesper i pit på en tiende plads, hvilket giver adgang til den eftertragtet Super-Pole. Med ti minutter tilbage kører Jesper ud på banen igen, men på første flyvende omgang bremser Jesper en anelse for sent i indgange til det forræderiske Big Mag sving og ryger i sandkassen. Bilen bliver hurtigt trukket fri af banens officials og Jesper kan trille tilbage i pitten med kun syv minutter tilbage af tidtagningen. Efter samråd med sin teamchef vælger Jesper at satse på at hans tiende plads holder til Super-Pole, men på sidste omgang må Jesper se sig slået af Martin Pedersen og David Falck med henholdsvis 0,019 og 0,003 sekund.
(Foto: Motorsporten.dk)
I søndagens pre-finale får Jesper en fantom start og kommer helt op i bagkofangeren på Jan Magnussen der grundet tekniske problemer startede for en ellevte plads. Allerede inden første sving har Jesper overhalet to konkurrenter og efter en smule tumult i sving to slipper Jesper fri som nummer otte. Halvvejs i løbet har Jesper kæmpet sig yderligere en plads fremad og ligger nu og kæmper om femte pladsen sammen med Martin Pedersen og Phillip Andersen. Et defekt fjerde gear ødelægger dog drømmen om yderligere avancement og Jesper må stille sig tilfreds med at komme i mål på en ellevte plads umiddelbart foran Jason Watt.
Tilbage i pitten kaster Sylles entusiastiske mekanikere sig over bilens gearkasse. De kæmper en nærmest umulig kamp mod uret, men yder endnu engang en heroisk indsats og på under 15 minutter får de skiftet både tredje og fjerde gear. En fantastisk præstation der ikke havde, kunne lagde sig gøre uden assistance fra Peugeot Sport der venligt udlånte de nødvendige reservedele. Til stort bifald fra tilskuere og ikke mindst de andre teams kan Jesper som sidste mand forlade pitten og sammen med de andre konkurrenter gøre klar til den altafgørende finale.
Det står dog hurtigt klart at koblingen også lider og Jesper er nød til at stalle bilen umiddelbart inden starten går for derefter at starte bilen i gear når det grønne lys tænder. Det betyder at Jesper kommer langsomt i gang, hvilket overrasker en bagfra kommende konkurrent. I et voldsomt sammenstød påkører Gunnar Kristensen uheldigvis Jesper bagfra og de må begge to udgå af finale-løbet med svært beskadiget biler.
(Foto: Motorsporten.dk)
Jesper udtaler: "Det var en meget voldsom og en meget ærgerlig afslutning på en weekend der ellers tegnede rigtig godt for os. Efter en noget kaotisk start på sæsonen fik vi vist at vi kan være med helt fremme ikke kun i Privat Cuppen, men også i det generelle klassement. Ulykken var naturligvis en streg i regningen specielt efter den imponerende indsats mine mekanikere endnu engang ydede. De er virkelig altafgørende for min succes. Men nu må vi se fremad til næste løb på Jyllands-Ringen, hvor vi mener vi har en revanche til gode fra sidste gang vi kørte der."
Næste løb i dette års DTC-mesterskab køres på Jyllands-Ringen den 11. og 12. juni 2005.
Sylvest Motorsport Læs mere om: 15/05/05 - Padborg Park - Danish Touringcar Challenge |