Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Danish Touringcar Challenge

En knap så "Super" Pole

Danish
Touringcar
Challenge 

18/05/05 

Efter åbningsløbet på Jyllands Ringen var Volvo Motorsport været i fuld gang med at få opdateret Volvo S60'eren, så vi kunne vise det potentiale, som vi ved Volvo/Watt kombinationen har.
 

En ny type undervogn fra Öhlins i Sverige blev monteret og testet af på Padborg Park, og allerede lørdag kunne de mange tilskuere og konkurrenter se, at Volvo stadig er med i toppen af DTC.


(Foto: Volvo Motorsport Danmark)

Lørdag blev der kørt tidtagning på Padborg Park. Kampen om deltagelse i morgendagens Super Pole skulle vise sig dels at blive en tæt kamp men i høj grad også en opløftende oplevelse for Volvo Motorsport og Jason Watt. Det tegner således rigtig godt til søndagens løb. De fire nye støddæmpere som er blevet monteret på Jasons Volvo S60 siden åbningsløbet på Jyllands Ringen skulle vise sig at bære frugt i tidtagningen. Jason sluttede tidtagningen på en flot 4. plads - kun 0,276 sekund efter Michel Nykjær i første position.

"Efter åbningsløbet var vi 14'er til tidtagningen, og så peb vi over, at vi havde en motor, der måske manglede op til 30 hk," sagde en glad Jason Watt. "Den motor fik vi heller ikke til Padborg Park, men vi fik fire nye støddæmpere, for det havde vist sig, at der var sket noget med de gamle støddæmpere i vinterens løb. Med fire nye støddæmpere er vi nu oppe blandt de allerskrappeste, og vi står og smiler lidt, når vi ved, at der kommer flere hestekræfter oppe nordfra!"


(Foto: Volvo Motorsport Danmark)

Friske og fulde af optimisme rullede Volvo teamet ud til søndagens warm-up inden den vigtige Super Pole 10 minutter senere. Således med varme dæk, og en tændt Jason Watt, trillede Volvo'en ud på banen til det, der skulle have været vores flyvende Super Pole omgang. Men en del forvirring blandt løbets officials gjorde, at vi blev sendt ud på det forkerte tidspunkt og således havnede lige foran Casper Elgaard på hans flyvende omgang. En forvirret Jason, og et endnu mere forvirret team forsøgte at finde ud af, hvad der lige skete, og om vi skulle køre eller ej.

Procedurefejlen i Super Polen og den efterfølgende forvirring omkring, hvornår vores flyvende omgang skulle begynde, endte ud i en meget dårlig tid, da vi slet ikke havde mulighed for at få klar besked om, hvad der skete. Efterfølgende måtte vi lægge en protest, da man fra løbsledelsens side af ikke ville give os muligheden for at få en rigtig Super Pole omgang trods det, at de erkendte, at de havde sendt os ud på banen på et forkert og meget uheldigt tidspunkt.


(Foto: Volvo Motorsport Danmark)

Mødet med DTCs nye dommersystem og Jury var i første omgang en positiv oplevelse, men det fik hurtigt en ende. Juryen var kommet til den konklusion, at Jason havde fået det ternede flag på et forkert tidspunkt, men havde fuldført hans Super Pole omgang, og derfor var hans tid gældende. Dette havde de set på video, og derfor denne beslutning. Senere kunne vi på selv samme optagelse se, at juryen ikke havde været helt så opmærksomme, som vi kunne forvente, da de havde kigget på den forkerte omgang. Ros til DTC og løbsarrangørerne for at indrømme, at der var sket en fejl i afviklingen af Super Polen, mens risene bliver tildelt Juryen for at have dømt på forkert grundlag. Vi håber meget dette er en engangsoplevelse og at Juryen fremover er mere opmærksomme, når de ser optagelser på TV.


(Foto: Volvo Motorsport Danmark)

Første løb blev startet fra en startplacering som nummer ni, en del tumult i første sving gjorde, at vi røg et par pladser ned, men Jason fik sig kæmpet lidt op gennem feltet igen. Dog nåede Volvo'en at blive en hel kofanger mindre bagpå efter et "let" skub fra Michael Carlsen, Peugeot 307, og den nederste del af den forreste kofanger røg en tur efter at have været lidt for meget i nærkontakt med curben i en infight med en af de konkurrerende biler. Den manglende downforce foran, gjorde det stort set umuligt at køre sig længere op gennem feltet, hvorfor Jason Watt sluttede på en 12. plads i Pre Finalen.

Med en ny kofanger og en grundig kontrol samt lidt små justeringer af bilen, var Jason Watt atter klar til at finde vejen frem i DTC feltet igen. Andet heat blev en indædt kamp med Seat køreren Michel Nykjær, der gjorde sit for at presse og udmanøvrere Jason, men forgæves. Desværre blev det åbenbart for meget for Michel, for på 8. omgang fik Volvo'en ikke mindre end tre skub rundt for enden af langsiden.


(Foto: Volvo Motorsport Danmark)

Det gav så meget ubalance i bilen at nu kunne Michel komme forbi, og Rene Rasmussen, Toyota Corolla, forsøgte sig også, men desværre måtte Jason endnu en gang en tur op over curben på grund af den megen tumult, denne gang endte bilen bare i sandet sammen med kofangeren.

Så endnu en gang måtte vi i teamet sande, at godt begyndt, ikke altid er halvt fuldendt. Teamet er allerede nu i fuld gang med at tømme Volvo'en for sønderjysk sand, som har en tendens til at være alle mulige og umulige steder efter sådan en tur. Men trods den bratte afgang i heatet, og den uheldige afvikling af Super Polen, viste Volvo'en og Jason Watt, at konkurrenterne i DTC ikke skal glemme Volvo'en, da den endnu en gang viste gode takter på Padborg Park. Og med den nye motor inden næste løb på Jyllands Ringen, så ved vi, at vi nok skal være med fremme i feltet igen.

Sidst vil vi da opfordre alle til at tage et kig på vores nye hjemmeside - VolvoMotorsport.dk - som er blevet til i samarbejde med PerformIT.dk. Siden er i fuld gang med at blive opdateret, og vil løbene blive opdateret med nyheder, billeder og andre informationer.

Volvo Motorsport Danmark


Læs mere om:
  • 15/05/05 - Padborg Park - Danish Touringcar Challenge
  •