Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Monacos GP - Dæk preview

Formel 1 
17/05/05 

Mange øjne er i disse dage kastet på den der sorte ring rundt om fælgen. Bridgestone bumper af sted i øjeblikket, hvad gør de til det berømte Monacos GP?
 

Bridgestone og Ferrari er ikke de bedste perlevenner i øjeblikket. Det nære samarbejde bliver sat på prøve i øjeblikket, hvor Bridgestone ikke rigtigt kan levere varen. Manglen på teams som kører Bridgestone er synlig. Kun tre teams og af dem kun et eneste topteam. Det giver manglende respons på hvordan dækkene opfører sig på banen og under test. Kun Ferrari samarbejder på højeste niveau med Bridgestone og det er ikke nok. Michelin derimod har en bred vifte af teams, som alle i højere eller mindre grad bidrager med værdifulde oplysninger. Næste store prøve for de to dækleverandører er Monaco. De snævre gader med de mange snævre sving er en udfordring der vil noget. Formår Bridgestone overhovedet noget endnu, eller skal vi vente et par GP'er på dem?

Bridgestone:
Bridgestone har som vanligt testet sammen med Ferrari, men hvor langt man er nået i udviklingen kan Monacos GP og senere GP'er kun vise. Prestigen osv. i Monaco er meget vigtig, så Bridgestone har sikkert haft lagt hjernerne i blød for at præsentere et dæk der kan føre alle tre hold igennem uden problemer. Hos Bridgestone holder man også lidt øje med hvad der sker i GP2 serien som man også er dækleverandør til. Bridgestone har i hvert fald fundet nogle bløde compounds som man vil tilbyde sine teams. Dog nok ikke så bløde som vanligt i Monaco.


De her dæk har klaret sig bedst i år
(Foto: Michelin)

Michelin:
Michelin kender til al glamouren i Monaco, men vælger at se bort fra den, undtagen på et punkt - nemlig at få sejren i det berømte løb. Et af problemerne som både Michelin og Bridgestone render på i Monaco, er den meget skiftende asfalt. Noget er nyt og noget er gammelt. Til i år er der kommet ny asfalt på en del af gaderne som der køres på. Det gør at det bliver lidt et gætværk i forhold til compound. Det gælder for begge firmaer. Man vil derfor nok se teknikerne fra begge firmaer måle og analysere mere end sædvanligt. Michelin beregner at det blive de forholdsvis bløde compounds som vil blive anvendt. Men hvordan bliver dæksliddet på banen? Den kan være hård ved dækkene, men Michelin har bl.a. de sidste tre års sejre at støtte sig til. Dog med et andet dækreglement end i år. Mange analyser af asfalten bliver foretaget hele tiden. Den nye asfalt - kun på noget af strækningen - er også blevet analyseret, og Michelin har udfra disse analyser beregnet et teoretisk dækslid, og fået dæk testet, dæk med egenskaber der skulle passe godt til banen i Monaco. Om teori og praksis så holder, vil den første træningsdag give én indikation af. Michelin kommer godt forberedte efter adskillige tests i den seneste uges tid.

Dons


Læs mere om:
  • 22/05/05 - Monte Carlo - Formel 1 - FIA F1
  •