Så havde de noteret sig en omgangstid, der kvalificerede dem blandt de 12 hurtigste, som søndag middag kæmper om den endelige fordeling af startplaceringerne forrest i feltet.
Men der var også en håndfuld kørere, der helt frem til tidtagningens sidste omgang kæmpede. Ikke bare om tiendedele. Heller ikke om hundrededele, men om tusindedele. Da det ternede flag blev svunget, var det nemlig blot 0,003 sekund, der adskilte David Falch, Roskilde, og Jesper Sylvest, Jægerspris, i kampen om en plads i det forjættede land.
"Det er selvfølgelig bundærgerligt," sagde Jesper Sylvest, som var den første af taberne i kampen mod stopuret.
"Jeg lå tier, indtil der manglede tre minutter. Jeg havde tabt bilen i Big Mag Corner, og i teamet vurderede vi, om vi skulle ofre to friske dæk. Men vi valgte, at hvis vi røg ud af Super Pole, så ville vi bare starte som nummer 13 i morgen med rigtigt gode dæk. Jeg ville gerne have været i Super Pole, men på den anden side har jeg nogle rigtigt gode dæk til i morgen, så bare vent at se!"
"Jeg har aldrig været så glad for en tolvteplads," jublede David Falch, der endte som vinderen af duellen med Jesper Sylvest og dermed i sit første forsøg kvalificerede sig til Super Pole.
David Falch måtte helt ud til kanterne i tidtagningens sidste minutter for at finde de sidste tusindedele (Foto: Birger Vilén - www.euroracer.org)
"Jeg var bare mega koncentreret, da jeg startede på tidtagningen. Da jeg kom på banen, var jeg totalt uheldig med trafik, og når jeg endelig kom i gang, var der nogen, som bremsede foran mig, så der skete noget hele tiden. Men så mod slutningen satte vi fire nye dæk på, og jeg fik et godt hul, og så var tiden der bare."
David Falch og gutterne fra LV Motorsport var ikke de eneste af feltets privatkørere, som slap igennem til søndagens Super Pole. Martin Pedersen, Køge, sluttede blot 0,016 sekund foran David Falch på ellevtepladsen, mens feltets store højdespringer var René Rasmussen, Frederikssund. Den regerende Ferrari-mester har på Padborg Park fået så meget styr på sin Toyota Corolla T-Sport, at han blev noteret for syvendebedste tid og havde tre professionelle kørere bag sig!
Stor jubel var der også hos Volvo Motorsport Danmark, da Jason Watt, Herlev, kvalificerede sig til Super Pole. Et resultat, som stod i skærende kontrast til Danish Touringcar Championships premiere for fjorten dage siden.
"Efter Åbningsløbet var vi 14er til tidtagningen, og så peb vi over, at vi havde en motor, der måske manglede op til 30 hk," sagde en glad Jason Watt. "Den motor fik vi heller ikke til Padborg Park, men vi fik fire nye støddæmpere, for det havde vist sig, at der var sket noget med de gamle støddæmpere i vinterens løb. Med fire nye støddæmpere er vi nu oppe blandt de allerskrappeste, og vi står og smiler lidt, når vi ved, at der kommer flere hestekræfter oppe nordfra!"
Se også: Tider fra tidtagningen Læs mere om: 15/05/05 - Padborg Park - Danish Touringcar Challenge |