Ud af de 28 biler er de 3 GT1'er også biler der skal køre på Le Mans om 5 uger, så jeg vurdere at de er her for at holde sig skarpe, og samtidig for at pudse formen af.
Vi taler her om de to Aston Martin DBR9 fra Aston Martin Racing, samt en Ferrari 550 Maranello fra Larbre Competition. Hertil er der også 2 Le Mans GT2'er der kommer til start
Aston Martin's første og hidtil eneste løb var i marts i år, da de deltog i årets første ALMS afdeling på Sebring. De vandt dette 12 timers over det som må betegnes som deres rival på Le Mans i år. Sidene da har de to teams bevist eller ubevist forsøgt at undgå hinanden, og nu skal de to 2 Aston Martin DBR9 racere altså i kamp igen.
Aston Martin DBR9. (Foto: Aston Martin Racing)
Aston Martin DBR9 må udråbes som favorit, også selvom de omdiskuterede Maserati MC12 biler kommer til start.
Maserati MC12'erne overholder stadig ikke alle regler til at kunne deltage på Le Mans, og de er derfor ude af det race.
FIA har dog accepteret bilerne og den diskussion om det rigtige i den beslutning kan pågå længe, og der er mange synspunkter herpå.
Maserati MC12. (Foto: Maserati Media)
Da dette er det sidste racerløb inden Le Mans for Aston Martin DBR9, skal teamet vise ekstrem råstyrke og mekanisk stabilitet i dette løb, og de skal vinde det.
Det er dog helt sikkert at Maserati MC12'erne vil kæmpe for at vinde løbet, men Aston Martin DBR9 skal vinde i den sidste ende.
Det andet Le Mans GT1 team der deltager i løbet er Larbre Competition som kommer til start med en Ferrari 550 Maranello.
Denne bil er helt sikkert stærk, men spørgsmålet er om den kan følge Aston Martin DBR9 til dørs? Jeg tror det ikke, men positive overraskelser er helt sikker velkomne.
De 2 GT2 teams der også skal køre på Le Mans er en Porsche 911 GT3-RSR indsat af Sebah Automotive og en Ferrari 360 GTC indsat af Cirtek Motorsport. Her er det helt sikkert igen et spørgsmål om at bilerne skal have den sidste race afpudsning inden Le Mans.
Le Mans bliver helt sikker en spændende oplevelse i år, også i GT2 klassen for det er ikke så sikkert som tidligere at det bliver en ren Porsche Walk over, for Panoz Esparente har på det senste vist sig yderst konkurrencedygtige, så på den baggrund er der helt sikkert behov, også for Porsche teams at forberede sig ordentligt til året langdistance klassiker.
Jeg vurdere dog også her at Porsche vil trække det længste strå på Silverstone, med Cirtek Motorsport som 'dark horse'. Vejgaard
Læs mere om: 15/05/05 - Silverstone - FIA GT |