Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Raikkonen var i sin egen klasse

Formel 1 
10/05/05 

-Magtdemonstration fra Mercedes
Raikkonen viste storform i Spaniens Grand Prix og vekslede alle årets uheld til en overlegen sejr. Hjemmebane favoritten Alonso blev en distanceret to'er. En reel trussel mod Raikkonens sejr blev han aldrig.
 

Varmen på Circuit de Catalunya var af den venlige slags. Mens solen gjorde sit bedste for at riste Motorsporten.dk's udsendte flok, pustede en mild vind lifligt omkring vores hoveder, og gjorde livet udholdeligt. Flere dages indledende øvelser var overstået og den ´gode mad´ i Calella var lagt bag os. Den egentlige årsag til vores 27 timers lange busrejse skulle i gang.


Kimi fik sin del af badet
(Foto: McLaren)

Først den anden tidskørsel, der bød på en Kimi Raikkonen i storform, en Michael Schumacher der skuffede og en Montoya der rettede lidt op på fredagens miserable indsats.

Efter en pause hvor højdepunktet var kørerparaden - den tid på weekenden hvor alle kørerne står på en lastbil og vinker som artige robotter - blev det tid til selve løbet. Allerede for enden af langsiden virkede løbet afgjort. Kimi Raikkonen var simpelthen for hurtig i forhold til resten. Fernando Alonso lavede ellers en god start og gjorde et ærligt forsøg på at presse den sølvfarvede McLaren racer.

Længere nede i feltet pressede Schumacher sig forbi Montoya, men kun for en kort periode - så tog den angrebslystne columbianer sin placering tilbage. Senere måtte han dog i pit to gange med kort mellemrum, tilsyneladende med problemer af en eller anden slags. Fra da af var Montoyas løb mere eller mindre ødelagt, og han måtte se sig overhalet med en omgang af sin vindende holdkammerat. Alligevel blev han belønnet med en 7. plads og to point.

Michael Schumacher havde heller ikke nogen strålende dag. Den tyske verdensmester gav den ellers gas ovenpå sin skuffende kvalifikation. I de tidlige omgange virkede Ferrari raceren en anelse tung, men omkring første pitstop pressede han som vanligt på og fik smækket den røde hest op i toppen af løbet. Men rigtig farlig virkede han aldrig. Sejren var uden for rækkevidde og han virkede heller ikke som om han kunne true Alonso. Men hvor meget og hvor lidt Ferrari raceren egentlig kunne præstere fik vi aldrig at vide. Først en punktering og derefter en afkørsel forårsaget af dækproblemer, og så var Schumachers arbejdsdag forbi.

For hans holdkammerat, Rubens Barrichello , var Det Spanske Grand Prix nok heller ikke noget han vil mindes med glade tanker. Et motorskift der sendte ham ned bag i startrækken og en bil der virkede en anelse tam gjorde livet besværligt for den lille brasilianer.

En sidste uheldig helt var Giancarlo Fisichella, der for første gang siden sin sejr i Australien virkede stærk. I lang tid lå han foran Alonso, men en næseoperation kostede dyrt. Men Fisichella var virkelig stærk i dag og formåede trods sit uheld at hente en flot 5. plads i hus.

Det var med en overhaling mod slutningen af løbet at Fisichella tog 5. pladsen fra en skuffende Mark Webber. Australieren havde ellers placeret sin Williams racer på første startrække. Men fra løbets start var det tydeligt at bilen slet ikke var i stand til at følge med de stærkeste konkurrenter. Williams teamet virker langt fra storformen.

Tilgengæld vare de to Toyota racere i god form i dag. Efter et lidt skuffende løb på Imola, var de tilbage i fronten af feltet. Godt nok prøvede Trulli at riste sine mekanikere efter et pitstop, og godt nok blev den interne duel i teamet en anelse for tæt til at det var sjovt. Men begge biler kom hjem, Trulli på en 3. plads - dermed er det tredje gang i år han placerer Toyotaen på podiet. Ralf Schumacher tog 4. pladsen og dermed blev den endnu en god dag for det japanske team.

David Coulthard kørte et i virkeligheden ret anonymt løb, om end han på et tidspunkt virkede som om han var ved at få fat i Michael Schumacher tidligt i løbet. Men efter pitstoppene virkede han en anelse mere fraværende. Men Coulthard er en erfaren kører, og han ved hvordan man får en bil hjem. En 8. plads er endnu et godt resultat for Red Bull teamet, der har haft en god debut i Formel 1.

Som løb betragtet var det på middelniveau. Typisk for Catalunya banen blev der hurtigt stor afstand mellem bilerne og løbet gik hurtigt ind i en statisk fase. Og alligevel var der et par gode dueller undervejs der hævede kvaliteten op. At løbet måske ikke er verdens mest spændende betyder heldigvis mindre når man sidder der.

Perspektiverne for resten af sæsonen er ved at være spændende. Renault og McLaren virker stærke, mens Ferrari heller ikke skal afskrives - det er som om den nye bil endnu ikke helt har vist hvad den kan. Men hvis Ferrari skal bevare titlen på italienske hænder så skal der efterhånden små mirakler til.


Alonso kunne ikke følge med taxaen
(Foto: RenaultF1)

Imens står Toyota også og banker på døren til de store teams. Teamet har stadig et stykke vej for at være et rigtigt top team, men en sejr virker indenfor rækkevidde. Hos Williams derimod virker man mere og mere som et falmet topteam. De glade dage med mange sejre og titler virker meget langt væk.

Om 14 dage står der smalle gader i Monaco på programmet. Her er en god kvalifikation endnu mere væsentlig end andre steder. Samtidig er banen god for biler med et godt chassis, mens motorkraft er mindre væsentlig. Det kan give muligheder for teams som Toyota og måske Red Bull kan overaske.

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • 08/05/05 - Circuit de Catalunya - Formel 1 - FIA F1
  •