Div. 2 er for 2-hjulstrukne gr. N biler på maks 2000 ccm. Div. 1a er rallycrossens udgave af Super 1600. Og div. 1 er rallycrossens formel 1 klasse med 4-hjulstrukne biler med 5-600 hk.
I div. 2 har vi Mads Leth Sørensen og Ronni Jensen til start. Mads Leth Sørensen har vi ikke set så meget til i Danmark de seneste år. Men alle der har fulgt med i det svenske mesterskab, har hvordan at Mads har udviklet sig og er blivet en kører som konkurrenterne har respekt for. Sidste tog han en sejr i Kalix og sluttede på en samlet 6. plads i mesterskabet på trods af at han ikke fik nogle point med hjem fra finale-løbet på Kinnekulle.
Hvis ellers Mads og teamet har fået styr på holdbarheden i Peugeot 206 RC'en, så tror jeg vi for Mads at se i toppen af resultatlisterne i år. En enkelt podie plads eller to i år er ikke helt urealistisk.
Den anden dansker i klassen er Ronni Jensen. Den dobbelte danske junior mester kørte allerede sidste år et par EM løb i div. 1a i sin Citroën Saxo som han også kørte det svenske junior mesterskab i. På trods af at bilen var underlegen i forhold til konkurrenterne, så gjorde han en rigtig god indsats og havde ingen problemer med at omstille sig til farten og konkurrencen i EM.
Til i år har teamet indkøbt en Opel Astra OPC til division 2 (gr.N) som de satser på at køre hele EM serien med.
Bilen blev klar sent og der skal derfor nok køres nogle løb inden bilen er helt optimalt og før Ronni har vendet sig til den hårde og tætte kørsel i division 2. Talentet har han allerede bevist så mon ikke vi kan forvente noget stort i anden halvdel af sæsonen.
Favorit til mesterskabet er sidste års vinder finnen Jussi Pinomäki. Ikke bare fordi han er forsvarende mester men mere pga. den måde han vandt titlen på sidste år. I første halvdel af sæsonen, hvor 4 ud af 5 løb er tællende, tog han 4 sejre og en 2. plads ! Derefter tog han yderligere 2 sejre og 1 anden plads og så var titlen sikret. Det er derfor svært at se hvem der skal kunne fravriste ham titlen i år. Den nærmeste konkurrent, normanden Harald Sachweh, er flyttet til div. 1 hvor han skal køre Martin Schanches gamle Opel Astra. Nærmeste konkurrent i år bliver nok Markus Nilsson fra Sverige. Godt nok blev han "kun" nr. 5 i den samlede stilling sidste år, men det er umuligt at have 2 sæsoner i træk hvor man er så uheldig som Marcus var sidste år. Efter han indledte sidste års sæson med en 1. og en 2. plads så tilbragte han ellers resten af årets finaler i sandkassen, nogle gange med hjulene i vejret. Så det kan kun blive bedre i år. Derudover plejer der at dukke op et nyt navn i topstriden hvert år. - Mads Leth ?
Søren Rud Jensen skal også i år køre enkelte løb i klasse med sin Peugeot 306.
I division 1a stiller Morten Jespersen til start i et interessant projekt sammen med Peugeot Sport Engineering i Slangerup. Jespersen's team har indskaffet sig den Peugeot 106 Maxi som Flemming Olsen kørte i DM for nogle sæsoner siden. I hænderne på svenskeren Ronny Larsson blev den sidste år nr. 4 i EM, så det er en rigtig top bil der er tale om. I vinterens løb er både bil og kører blevet trimmet. Bilen har været på slankekur og er nu nede på minimuns vægten (850kg) samtidigt med at der er kommet 15 heste mere under motorhjelmen. Det er dermed den stærkeste Peugeot motor i klassen. Også køreren er blevet trimmet. Som del af DASU's elite projekt har Morten bl.a. været på Lanzerote, hvor han fik hård træning under Tom Kristensen's ledelse.
Morten har fuld opbakning fra Peugeot Sport Engineering. Firmaet, der herhjemme mest er kendt for deres indsats i DTC, har med Morten Jespersens team set muligheden for at gøre reklame for deres produkter. Bl.a. håber man på at 1600 Peugeot motoren skal blive dominerende i div. 1a. Samtidigt nedlægger Peugeot deres officielle VM-rally-team efter denne sæson, hvilket kan skabe nye muligheder for PSE.
Morten er ikke bare debutant i EM, han er også den yngste dansker der har været til start i EM (17 år). Det kan derfor forventes at Morten lige skal vende sig til både bil og konkurrencen i klassen, der i år ser ud til at blive endnu hårdere end sidste år.
Sidste års mester hollænderen Ron Snoeck er igen farvorit til titlen, men helt så let som sidste år, hvor han tog 7 ud af 10 sejre, bliver det ikke. Sidste år deltog over 45 kørere i klassen, dette tal forventes at blive større i år, hvor bla. Tyskland og GB at inddraget klassen i det nationale mesterskab ligesom vi har i Danmark.
Under året vil også Kim Dall, Mogens Terkelsen og Peter K. Nielsen gøre Morten Jespersen selskab i enkelte EM løb (sæt kryds i kalenderen ved 2-3 juli når EM cirkuset kommer til Höljes i Sverige.
I div. 1 skal svenskeren Kenneth Hansen forsøge at tage sin 13. EM titel (sin 9. i topklassen). Han har vundet klassen de seneste 5 år og siger at 13 ikke er noget ulykkestal for ham - vi får se.
Til trods for at de fleste regner med at Kenneth tager titlen, så ser klassen endnu mere interessant ud end sidste år, hvor der også var en hel del fornyelse.
Lars Larsson der sidste år bragte Skoda Fabia WRC ind i rallycrossen, ser nu ud til at havde fået bugt med en del "børnesygdomme" som plagede bilen sidste år, og ligner nu en konkurrent til titlen. Også normanden Morten Bermingrud, der kører en af Kenneth Hansen's gamle Citroën Xsara'er, har fået optimeret bilen i vinterens løb. Morten Bermingrud, der sidste år førte EM midtvejs i sæsonen for til sidst at dumpe ned på en 4. plads, håber at kunne undgå nogen formnedgang i år som han kan være med og slås om titlen.
En farlig outsider er Per Eklund. Den 49 årige rallylegende har i år fået SAAB's officielle støtte tilbage og kommer til start med en helt nyudviklet SAAB 9-3 ASS (AeroSport Sedan). Andre konkurrenter er Mikael Jernberg (S), Sverre Isachsen, Guttorm Lindefjell og Harald Sachweh (N), Jean-Luc Pailler (F). Enkelte løb for vi også ex-rally køreren Thomas Råström at se. Han har i vinterens løb købt de to Hyundai Accent WRC'er som han og Guttorm Lindefjell kørte sidste år og skal i år køre SM med Ingemar Bjöörn som 2. kører.
En anden outsider i div. 1 i år er minimumsvægten, der i år er lidt højere end sidste år. Det bliver interessant at se om det får nogen betydelse for de der sidste år havde problem med at komme ned på minimumsvægten.
Alt i alt kan vi forvente os en særdeles spændende sæson som køres i disse lande:
1. 07-08 maj Frankrig
2. 14-15 maj Portugal
3. 04-05 juni Østrig
4. 11-12 juni Tjekkeiet
5. 25-26 juni Norge
6. 02-03 juli Sverige
7. 13-14 august Belgien
8. 20-21 august Holland
9. 24-25 september Polen
10 01-02 oktober Tyskland
Serien kan følges på Rallycross Club Danmark's webside www.rcd.dk
Rallycross Club Danmark Læs mere om: Morten Jespersen |