Siden det seneste GP på Imola, har alle teams igen testet. Mest i Italien og igen varsles der nye ændringer på bilerne. Banen er en af de allermest anvendte testbaner og derfor burde alle kende den godt med enkelte undtagelser. Banen har til denne sæson fået ny asfalt, men den burde alle kende nu. Desuden meldes der at den nye asfalt ikke er så hård ved dækkene som tidligere. En fordel med det nye dækreglement. Renault: Begge Renault biler har denne gang den nye RS25 b spec motor i begge biler. Fisichella benyttede motoren på Imola, men det var som bekendt begrænset hvad han fik kørt i det løb. Renault vil køre med temmelig meget downforce på trods af at banen har en meget lang langside. Svingenes karakteristik gør at der er mere at hente tidsmæssigt i svingene end på langsiden. Den lange langside gør også at Renault vil se nærmere på gearingen, nok mest for at skåne motorerne. Alonso er lidt bekymret for det tempo som Ferrari viste på Imola. Det er ikke sådan man oplevede Ferrari i de første GP'er i denne sæson. Alonso tror dog at han på hjemmebanen foran de mange fans kan præstere noget rigtig godt. Fisichella tror at hans uheldige kurve vender denne gang. Han støtter sig bl.a. til at Renault altid har klaret sig godt på Circuit de Catalunya. Pat Symonds er lidt betænkelig ved at man er udgået 3 gange i 8 starter. Men siger også at teamet arbejder meget med problemerne, og at man nu er ved at nærme sig en løsning. Stor optimisme i teamet, som i Spanien vil opleve utrolig megen opmærksomhed fra de tusindvis af Alonso fans. Toyota: Toyota kommer som de fleste andre med en ny aerodynamisk pakke. Man håber at det kan bringe kørerne længere frem. Der spekuleres lidt i om banen ændrer karakter på samme måde som tidligere, efter at der kommet ny asfalt på. Der er nu kørt så meget på den nye asfalt, at man vil begynde at kunne se hvordan den reagerer i løbet af dagtimerne. Det har noget at gøre med det dækvalg som Toyota - og de andre teams - vil foretage. Begge kørere er ret forventningsfulde efter at det har vist sig at bilen i år godt kan være med helt fremme. De to andenpladser som teamet i øjeblikket er indehaver skal bevares også efter det spanske GP. Både Trulli og R. Schumacher glæder sig til løbet og mener at der absolut er chance for et topresultat. Men der er andre spillere på banen.
McLaren:
Efter at have siddet udenfor i to Grand Prix'er, har McLaren igen Juan Pablo Montoya til rådighed. Den colombianske kører har op til weekendens løb været på besøg hos læger i Madrid og hos teamet i Woking. Op til løbet har teamet også været på Jerez, hvor det især har været arbejdet med at finde mere tid i Michelin-dækkene som har været det vigtigste. Teamet har også en ny aerodynamisk pakke med sig, som de håber kan give mere fart til raceren. Og især Kimi Raikkonen er meget opsat på at vise hvad han kan, efter meget skuffende at være udgået tidligt i San Marino Grand Prix'et. Pedro de la Rosa fortsætter som teamets testkører om fredagen, så Alexander Wurz er igen kun til stede ved løbet.
Ferrari:
For Ferrari handler det om at fortsætte den kurve de nu er inde i. Michael Schumachers andenplads på Imola har vist at Ferrari igen er tilbage, men at raceren stadig mangler det sidste i noget hurtighed. Raceren har vist sig at være meget konstant på Bridgestone-dækkene, og derfor har teamet da også arbejdet videre for at få optimeret dækkene - ikke mindst til kvalifikationen så strategien herefter kan blive noget lettere at lægge. Teamet har været hjemme på Fiorano for at teste, og har også været sammen med et par andre teams på Mugello. Under alle omstændigheder er teamet sikkert meget opsat på at få sat en kæp i hjulet på Fernando Alonsos march mod en ny sejr!
Williams: Williams teamet har i den tid der er kørt på denne bane, vundet lidt over en tredjedel af GP'erne, men det tegner ikke til at denne statistik bliver bedre i år. Selvom teamet har været godt med, mangler det sidste - og måske lidt mere. Aerodynamiske ændringer er også tilfældet hos Williams. Kørerne er blevet lidt mere forsigtige i deres bud på hvordan det går, men er alligevel forholdsvis optimistiske. Mark Webber får denne gang ny motor, mens Heidfeld kører det andet GP med samme motor. Williams vælger at nedsætte det maksimale omdrejningstal under træning med ca. 1000 omdrejninger pr. minut. Desuden har man et program i motorstyringen der gør at man kan spare motoren i tilfælde af tæt trafik, mens man så senere kan bruge det normale program igen når det er påkrævet. Er BMW motoren så presset at man finder det påkrævet at gøre sådan for at få den til at holde? Webber klagede over manglende effekt i den sidste halvdel af San Marinos GP.
Dons
Læs mere om: 08/05/05 - Circuit de Catalunya - Formel 1 - FIA F1 |