Spaniens GP - Dæk preview |
Formel 1 05/05/05
|
|
På Imola kom Bridgestone tilbage i stor stil. I hvert fald når vi snakker kombinationen Ferrari og Bridgestone. Nu skal de to partnere bevise at det ikke blot var et tilfælde. |
|
Michelin har siddet på det hele i år. Det må selv japanerne fra Bridgestone erkende. Det er mest gået udover Ferrari, der dog ikke heller ikke selv har haft den optimale bil til dækkene - før GP'et i San Marino. Men de to partnere har arbejdet hårdt for at komme på højde med Michelin som har den fordel at have deres dæk på syv af de ti teams biler. Ny faktor i år ny asfalt på banen, som begge firmaer dog har testet på i forsæsonen og også efter at sæsonen er startet. Bridgestone:Selv om at Bridgestone nu tilsyneladende har fundet det rigtige dæk til Ferrari - og de to andre teams - så har man forsat udviklingsarbejdet med samme intensitet. Der er ikke sparet på udvikling og tests. Efter det store skridt fremad ved det sidste GP, er man dog ret fortrøstningsfulde hos Bridgestone. Man forventer dog efter de foreløbige testerfaringer på den nye asfalt på banen, at man kan køre med en blødere compound end tidligere. Dæksliddet er minimeret. I forberedelserne til det spanske GP, har Bridgestone fået testet ikke mindre end godt 15 forskellige dæktyper. Alle teams - Ferrari, Jordan og Minardi - har været involveret i denne test og i udvælgelsen af de dæktyper hvorfra man skal foretage den endelige udvælgelse. Det forunderlige i det er ifølge Bridgestone, at også Minardi har fundet væsentlige forskelle i de testede dæktyper, og har kunnet bidrage med vigtige oplysninger. Man støtter sig dog mest naturligt til hvad Ferrari finder ud af. Bridgestone kommer godt forberedte og med en naturlig optimisme til Circuit de Catalunya til den nye asfalt. Vinder de her i Spanien? (Foto: McLaren)
Michelin: Michelin kommer med en interessant betragtning forud for det spanske GP. Man har regnet ud at en vægtforøgelse på 10 kg brændstof koster ca. 0,4 sek. på en enkelt omgang. Det mener Michelin er pga. banens karakteristik fordi tallet er anderledes på andre baner. Samtidigt bliver dækkasserne belastet på en anden måde på netop denne bane. Michelin forventer dog at komme med lidt blødere compounds end i tidligere år, trods det nye reglement. Michelin har vundet de første fire løb i år, men til gengæld har Bridgestone vundet på Circuit de Catalunya de sidste fire år. I år har Renault regeret og langt størstedelen af tilskuerne i den kommende weekend forventer at én bestemt Renault vil gøre det igen. Dons
Læs mere om: 08/05/05 - Circuit de Catalunya - Formel 1 - FIA F1 |
|
| |