Efter weekendens GP i San Marino kan man konstatere at Ferrari igen er rykket op i top fem, mens Red Bull er rykket ned. Til gengæld har BAR fået sæsonens første points, Jacques Villeneuve ligeså. Red Bull - 12 points: Red Bull måtte for første gang i år forlade et GP uden points. Det var næsten ventet efter de sidste træningssessioner og kvalifikationer. Man fornemmede at farten ikke var der, og det var der da heller ingen i teamet der lagde skjul på efter løbet. Debutanten Liuzzi imponerede positivt og kørte faktisk godt men sluttede uden for pointene på elvtepladsen. David Coulthard fik et dårligt løb og sluttede på fjortendepladsen. Til Coulthards forsvar skal dog siges at han blev påkørt forholdsvis tidligt i løbet af Felipe Massa, hvilket faktisk brækkede noget af bunden af bilen. Derefter, fortæller David Coulthard, blev bilen langsommere og der var ikke mere at gøre. Liuzzi var involveret i flere dueller som han klarede med et stort OK. Nogle dueller gik godt, mens andre ikke faldt ud til Liuzzis fordel. For teamets vedkommende bliver der lidt at arbejde med i den kommende test. DC får ny motor til GP'et i Spanien. BAR - 10 points: Endelig kom der points på kontoen. Det har BAR teamet ventet på næsten alt for længe, men når der så kommer 10 af slagsen, så er det svært ikke at være glad. Teamet fik vist at man nu er på rette vej, og at der er fart i bilerne. T. Sato har sandelig heller ikke glemt hvordan man overhaler, hvilket flere fik en påmindelse om. Men det var Jenson Button de flestes øjne hvilede på. Efter at Raikkonen var udgået, lå Button længe på andenpladsen, lige indtil M. Schumacher kom, så og overhalede ham. Button kunne følge med Alonso, men heller ikke mere. Sato var en af dem der kom bagfra og fik hentet et par placeringer undervejs. Button blev treer og Sato femmer. Efter løbet var holdningen den i teamet at dagens gode præstation er det springbræt der skal bringe teamet i top igen. Sauber - 5 points: Også Sauber fik points, men måtte nøjes med tre af slagsen, og det var ikke Massa der kørte dem ind. Næ, JV har fået sin vilje og har fået lavet adskillige ændringer på bilen til hans fordel. Det gav resultat og han fik sine første points for Sauber. Både JV og Peter Sauber fornemmede efter træningen at det var noget godt i sigte, men at det skulle give så meget udbytte til JV, havde de dog ikke forventet. De seneste forbedringer af bilen har givet resultat. Felipe Massa startede tredjesidst med en bil der var fyldt helt op med benzin. Det kunne ses, men på en måde gav det resultat idet han kørte meget hurtigt når den værste benzinmængde var brugt. Faktisk halede han ind på M. Schumacher og Alonso i deres indbyrdes duel, men kom aldrig helt tæt på. På det tidspunkt var han dog kørt en omgang bagud. Kørerne sluttede som nr. 6 og 12. Peter Sauber var generelt tilfreds efter løbet der viste at de forbedringer man havde lavet på bilen, viste sig at virke tilfredsstillende, samt at JV fik sin vilje fuldt ud i sit setup af bilen. Jordan - 0 points: Det er muligt at Jordan ikke får points, men de er stabile. Kun én gang er en bil udgået i år. På Imola kom begge biler i mål igen, men som de sidste blandt dem der fuldførte. En overgang kunne Karthikeyan endda følge med de to Red Bull biler, men kunne ikke holde tempo. Monteiro havde en overgang lidt vanskeligt ved at placere sig rigtigt, når han skulle overhales med en omgang. Samme Monteiro skiftede det ene baghjul undervejs, da det punkterede. Ellers må man sige at de Jordan racere ikke gjorde noget væsen af sig, og det har ingen vel heller ikke regnet med. Minardi - 0 points: Minardi havde sin nye PS05 bil klar til dette GP, men det var ikke meget man så til de to nye biler. Bilerne er stadigt håbløst langsomme og begge udgik også af løbet. Minardi er dog lovlig undskyldt idet der ikke er testet synderligt meget med den nye bil. Begge udgik med tekniske fejl. Friesacher med koblingsrelaterede problemer, og Albers med en olielækage. Med en ny bil kan det næsten kun blive bedre fra nu. Men teamet skal teste og arbejde med den nye bil før det giver resultat. Dons
Læs mere om: 24/04/05 - Imola - Formel 1 - FIA F1 |