De tre ugers pause der har været siden GP'et i Bahrain, er blevet udnyttet fuldt ud af alle teams. Testbanerne har lagt asfalt til adskillige testkilometre. Nye aerodynamiske udviklinger har stået på programmet hos alle teams, og flere har fundet de nye dele så gode at man vil se nye frontvinger, hækvinger og nye diffusere på bilerne til San Marinos GP på Imola. Renault har lagt sig i spidsen, men kan de blive ved? Toyota har hidtil vist sig som værende en god udfordrer, men vil de seneste udviklinger fra de andre teams vise sig at være bedre end det de to førende teams har lavet? Et nyt GP venter. Et GP der bliver kørt under køligere betingelser end hidtil i år. En bane hvor man bruger kerbs næsten mere end på nogen af de andre baner. Vil dækkene som skal vare hele løbet, finde sig i den behandling? Renault: Renault har to hovedpunkter i deres optakt til San Marinos GP. For det første at blive i toppen af pointlisten, dernæst at skåne bilen. Men hvorfor lige det sidste? På Imola bruger man kerbs meget, men det er ikke lige meget hvordan disse kerbs bliver kørt. "Lander" man f.eks. med fuld gas, er der en enorm belastning på gearkasse og trækaksler. Så det er noget teamet vil kikke nærmere på, måske med en lille løftet pegefinger til kørerne. Renault kommer med en ny frontvinge til dette GP, og forventer at køre med næsten max. downforce. Og så vil man holde øje med dæksliddet på især baghjulene. Træningen vil dog give visse indikationer i den retning. Kørerne har ikke de store bekymringer i forhold til Imola. Begge glæder sig til løbet, Fisichella får en ny motor denne gang efter hans uheld i Bahrain. Selv om Renault er øverst, så føler begge kørere at der er mere i bilen endnu, og at man i Europa nu skal vise hvad Renault står for. Også selv om ingen havde forventet at Renault har taget tre sejre i tre løb. Nu hviler der et større forventningspres Renault teamet. Toyota: Toyota har sammen med Red Bull været de helt store overraskelser i sæsonen hidtil. Mike Gascoynes nye "wundercar" viser at manden er god til det med biler. Og med to ambitiøse kører, om end der er på hver sin måde, så har Toyota et helt godt setup. Til San Marinos GP kommer Toyota med en hel del ændringer på bilen. Det er selvfølgeligt aerodynamik der er arbejdet videre på. Mike Gascoyne har dog haft visse betænkeligheder med den udbredte brug af kerbs på netop denne bane, men mener at bilen er i stand til at klare denne noget voldsomme udfordring også. Trulli er her på hjemmebane, og glæder sig til løbet. Især fordi han er så godt placeret i mesterskabet. Men bagfra kommer R. Schumacher som også er begyndt at gøre sig gældende efter en måske lidt svag sæsonstart. Gascoyne, Trulli og R. Schumacher er meget fornøjede over Toyotas fremgang i denne sæson, og Gascoyne ser da heller ikke nogen grund til at den ikke skal forsætte. Forventningerne internt i teamet er høje. Ligeså høje som placeringen. Men nu har teamet modsat tidligere noget at have forventningerne i. Udover alle de nye aerodynamiske dele, så har teamet også udført en omfattende dæktest. Det er selvfølgelig de lavere temperaturer i Europa der spiller ind, og teamet mener at have fundet det rette dæk, men skal selvfølgelig konferere med Michelin om deres opfattelse. Det ser umiddelbart ud til endnu en god weekend for Toyota.
McLaren: McLaren har ikke Montoya med på Imola i weekenden. Efter grundige lægetjeks i løbet af ugen, er han blev bedt om at forlænge pausen yderligere. I stedet træder Alex Wurz ind som reserve for Montoya. Det må skuffe Pedro de la Rosa, som efter manges mening gjorde overordentligt flot efter at have været ude i et par sæsoner. Men nogen har jo truffet et valg. Teamet har i lighed med alle andre testet i løbet af de sidste par uger. Rent setup-mæssigt siger Raikkonen at man nok vælger et højt downforce setup for at bevare så meget fart som muligt gennem chikanerne, som hvis man bruger dem for meget - og forkert - kan skade bilen, ligesom det kan gå ud over farten. Via sin testerfaring med bilen, kender Alex Wurz den ud til mindste detalje, men er det nok når han ikke har kørt GP racing siden det malaysiske GP i 2000 i en Benetton. Men McLaren må tro på ham. De respektive personer i McLaren teamet siger at Wurz fortjener chancen efter lang tid som testkører for teamet. McLaren har som alle andre teams også nye dele med til San Marinos GP. Williams: Mark Webber må nøjes med sin brugte motor fra Bahrain, mens Nick Heidfeld får ny motor. Det kan vise at være betydningsfuldt da Imola banen er temmelig kuperet i forhold til de meget flade baner i østen. Dog forventer man ikke de helt store problemer, da man nu har en mere normal temperatur end man havde ved de tre løb i østen. Williams melder ud at de vil køre med en lidt blødere compound denne gang, da de hidtil ikke har haft problemer med nedslidning af dækkene. Man vil også kikke nærmere på hvilken pitstopstrategi man vil vælge. Den korte pitlane på Imola indbyder til en anden strategi end sædvanligt. Red Bull: Red Bull Racing har fået lov til at bytte rundt på kørerne. Antonio Liuzzi er forfremmet til GP kører i hvert fald i en lille håndfuld GP'er. Samtidigt har Red Bull fået gennemtrumfet en regelændring, så test/reserve/tredjekøreren kan få lov til at deltage, også selv om han har kørt mere end 6 GP'er inden for de seneste to sæsoner. Det betyder at Christian Klien ikke er sat udenfor, men kan deltage i fredagstræningen. Og er der nogen der glæder sig, så er det Liuzzi som får sin rigtige debut i Formel 1 og så endda på hjemmebane. Men der bliver noget han lige skal vænne sig til. DC kommer med al sin erfaring. Teamet håber selvfølgelig på at han kan bidrage med sin store viden om banen. Teamet har derudover også været aktiv på testbanerne, og har par enkelte ændringer klar til bilen. Begge starter med andenløbsmotorer, det er dog ikke så kritisk for Liuzzi, der skal overtage Kliens bil, der døde på startlinien i Bahrain. Günther Steiner, teamets tekniske direktør, er dog ikke så nervøs for Coulthards motor heller. Det ser ud til ifølge Steiner, at motoren stadig har mange af de gode kilometre i sig endnu. Teamet glæder sig over at kan anvende Klien under træningen fredag. Han kan især hjælpe Liuzzi med at træffe de rigtige valg i forhold til setup.
Dons
Læs mere om: 24/04/05 - Imola - Formel 1 - FIA F1 |