Kampen var hård hele løbet igennem fra bl.a. den franske Audi og fabriks-Pescaroloen, men trioen Casper Elgaard, John Nielsen og Hayanari Shimoda var hele tiden med i front, og sejren understregede endnu engang, at teamet kunne bejle til Le Mans-sejren om to måneder - hvis man altså havde fået lov til at stille til start!
"Det føles rigtig godt," sagde John Nielsen. "Men vi kan ikke lade være med at spørge os selv om, hvor Le Mans-organisation nu står, og hvem der egentlig er den dumme. Le Mans-organisationens forklaringsproblem er ret stort nu. Vi tog herned for at bevise, at vi hører til på Le Mans, og det gjorde vi med sejren i dag. Hvis de ikke vil have os, kan vi ikke gøre noget ved det, men nu må de forklare overfor journalister og andre, hvorfor vi ikke må være med."
Team Essex Invest startede det fugtige løb på tredjepladsen, men faldt i starten et par placeringer tilbage, inden man begyndte at køre sig op gennem rækkerne. Her kæmpede John Nielsen i den første time med bl.a. Jan Magnussen, men da asfalten stadig var våd udenfor sporet, var det svært at overhale i nedbremsningsduellerne. I et forsøg kom de to danskere så tæt på hinanden, at Magnussens Lister Storm fik et puf. Men så snart John Nielsen var kommet forbi, viste Team Essex Invest-bilen sin styrke ved at lægge syv sekunders afstand til konkurrenten på de næste to omgange.
"Det er korrekt, at jeg rammer ham, og det vil jeg gerne undskylde overfor," sagde John Nielsen om episoden, som efterlod landsmanden lettere ophidset. "Det skete i banens langsomste sving, hvor vi kørte 60 km/t, og hvor Jan bremsede 20 meter tidligere end normalt. Jeg rammer hans højre baglygte med min venstre forlygte, men mit lygteglas går ikke i stykker, og løbsledelsen rapporter heller ikke noget."
Da veteranen John Nielsen steg ud af Zytek-raceren efter godt to timer, lå den på andenpladsen, og det var nu Hayanari Shimoda, som med slicks på bilen tog kampen op mod feltets enlige Audi og Pescarolo. Kampen mellem de tre biler fortsatte gennem det meste af løbet, hvor en række safety car-perioder også periodevis vendte op og ned på stillingen mellem dem.
Casper Elgaard kørte bilen i den sidste tredjedel af løbet, og da man gik i gang med den sidste time, havde han kun havde få sekunders forspring til Audien. Her var det den tidligere Formel 1-kører, Jean Marc Gounon, som sad bag rattet, og i sine bestræbelser på at fange den danske bil, røg franskmanden af banen og måtte udgå. Den største del af presset var herefter lettet fra Casper Elgaards skuldre, og århusianeren kunne - efter en hurtig sikkerhedsoptankning mod løbets slutning - køre sin og teamets første internationale sejr i møde.
"Det var sjovt at have de to unge løver med. Både Hayanari (Shimoda, red.) og Casper (Elgaard, red.) har gjort det godt i dag. Det var teamwork, som vandt dette løb, og det er netop det, der er kendetegnende for Team Essex Invest," slutter John Nielsen. Team Essex Invest Læs mere om: 17/04/05 - Spa-Francorchamps - LMES |