Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

DTM

Hockenheim - optakt

DTM 
14/04/05 

DTMSå er det lige ved - DTM sæsonen står igen for døren. Der har været testet flittigt i optakten til den nye sæson. Audi har DTM-tronen at skulle forsvare, mens Opel og Mercedes igen vil bide til. Der er med andre ord lagt op til spænding i den kommende sæson.
 

Ganske som det plejer starter DTM-sæsonen op på Hockenheim - det er fast tradition, og den er ikke til for at blive brudt. Og hvem der står bedst er rigtig svært at svare på. Godt nok var feltet samlet til en større fælles test på Spa-Francorchamps i Belgien, men det meste af arbejdet er foregået bag lukkede døre.

Alligevel må det siges at Opel er kommet utrolig godt ud af startblokken i deres tests - men det er også det som det er: test! Heinz-Harald Frentzen har toppede tiderne og overskrifterne utallige gange, så det lover jo umiddelbart godt - især for et team der bestemt ikke har haft videre meget succes i DTM i en lang årrække.


De tyske giganters kamp - Audi, Mercedes og Opel er klar til at kæmpe om hæderen
(Foto: Daimler Chrysler)

Hvis vi skal kigge lidt på de enkelte teams, så har Audi med al sikkerhed et stort pres på sig. De er forsvarende mestre, og leverede i 2004 en fantastisk indsats ved i deres første forsøg med A4-modellen at tage titlen. Svenskeren Mattias Ekström, som i de forgange sæsoner også havde vist stor kørsel, hentede mesterskabet til Audi. Tom Kristensen skulle lære serien at kende og blev en samlet nummer 4, hvilket på alle måder var et flot resultat. "DTM er den hårdeste serie inden for standardvogne, og der er så mange topkørere og nye rutiner i dette mesterskab, at man ikke bar går ind og dominerer fra begyndelsen," udtalte han ved slutningen af sæsonen.

Nu er det så 2005 og et af Audis bedste kort til sæsonen er netop Tom Kristensen. Sammen med Ekström, har han gode muligheder for at være deres bedste bud på en DTM-mester. Blot fire kørere hos Audi får en 2005-version af A4-raceren til rådighed - Ekström, Kristensen - deres makkere Tomczyk og nytilkomne Allan McNish.


Audi skal forsvare mesterskabet fra 2004 - Tom Kristensen har gode muligheder for at være med helt fremme
(Foto: DTM.de)

Hvor Audi præcist står, er meget svært at vurdere. 2005-raceren blev ikke kørt ud under testen på Spa, men det er meget spændende hvad der ligger i den racer. 2004-racerne indsættes til fire kørere: Christian Abt, Pierre Kaffer, Rinaldo Capello og Frank Stippler. Alle undtagen Abt er nye i forhold til DTM - mens ankomsten af Tom Kristensens tidligere teammate på det sejrende Bentley hold i 2003 er ganske interessant. Det bliver dog svært for de "gamle" at komme med frem. Godt nok vejer 2004-racerne 15 kg. mindre end de nye, men det bliver svært. "Målet med en af sidste års biler kan kun være at få point. Jeg tror ikke at man kan slutte i top 10 i kvalifikationen," siger Christian Abt lidt skuffet. Om ikke andet må de forsøge at bevise at de også kan være med fremme.

Hovedudfordreren til Audi må være Mercedes. Det har været Mercedes der har tegnet DTM og været de mest fremtrædende - uagtet at flere andre teams også har gjort det godt de senere år. Og kigger man på de fire topnavne som der satses på, så er der virkelig kvalitet at finde: Bernd Schneider - Herr DTM, Gary Paffett - den unge udfordrer, Jean Alesi - franskmanden der altid er på grænsen og så ikke mindst Mika Hakkinen - tidligere dobbelt Formel 1-verdensmester.

Kvarteten som Mercedes har på kortet har rigtig gode muligheder for at gå hele vejen. Paffett var sidste år en stor oplevelse og bliver næppe undervurderet igen, mens man aldig kan afskrive Bernd Schneider. Jean Alesi har vundet flere løb, men mangler stabiliteten, mens det meget åbne spørgsmål er hvor Mika Hakkinen ligger efter flere års pause fra toprace. Finnen selv er topmotiveret for at køre race igen - testtiderne har dog ikke ligget i toppen. Men hen over sæsonen bliver det meget spændende at se hvad Hakkinen er i stand til som han begynder at lære raceren at kende. Om ikke andet er det virkelig et PR-boost for DTM som et hele at have en dobbelt F1-mester med!


Entre til Mika Hakkinen - et stort boost for DTM. Resultaterne bliver meget interessante at se!
(Foto: DTM.de)

Mercedes leverer også racere til to private teams - Mücke Motorsport (Stefan Mücke og Alexandros Margaritis) samt Persson Motorsport (Bruno Spengler og Jamie Green). Der er mange nye navne - alle er nye undtagen Mücke som har været med et par år. De kan profitere af den gennemprøvede 2004-racer, men vil kun kunne være med i kortere perioder, eftersom udviklingen af 2005-racerne vil gå frem med stormskridt henover året.

Og så kommer Opel til sidst. Lidt ærgerligt at Opel gennem de seneste sæsoner har været den bløde mellemvare. Men det kan blive en god sæson - hvis altså testtiderne holder! Kørerbesætningen kan Opel på ingen måde klage over - desværre mangler de Peter Dumbreck, som flere gange sidste sæson var Opels bedste kører, men økonomien rakte ikke for skotten. I stedet må Opel håbe på en kører som Heinz-Harald Frentzen. Han har masser af rutine, men 2004-sæsonen var på ingen måde den oplevelse som man kunne have håbet. Den tidligere DTM-mester Laurent Aiello har heller ikke rigtig fået det helt til at spille, og det kan også skyldes at Opel netop har været det "svageste" hold i DTM en årrække. Manuel Reuter, der har været aktiv på topplan siden 1983 er stadig med - ganske godt gået af den 43-årige tysker. Hans rutine plejer at give gode resultater, men sidste års 12. plads i den samlede stilling var på ingen måde fornem. Opels bedstplacerede kører (af dem der er med i år) blev så Marcel Fässler, som efterhånden også har været med en del år - han kan godt fyre et par gode resultater af.


Opel har været dominerende ved tests - nu venter så den reelle prøve i løbsweekenden på Hockenheim
(Foto: DTM.de)

Men set over en hel sæson bliver det meget spændende at se hvad Opel er i stand til, og ikke mindst fordi Opel trækker sig ud af DTM efter denne sæson. Den anstrengte økonomi for bilfirmaet, legitimerer ikke at de også kan satse på det "sjove" i motorsport - derfor er det også meget tvivlsomt hvor meget udvikling der bliver på bilerne, hvis udsigten er at holdet alligevel snart lukker! Trist for DTM.

Men hvor Opel så er på vej ud, er MG i stedet på vej ind. Der går dog et par runder før vi ser dem - de ventes allerhøjst klar til løbet midt i maj på Spa. Hvem der skal køre de to biler der er anmeldt er også uvist, men de har flere navne fra England der kan komme til. Deres entre er selvfølgelig også meget ventet!

Sidste år på Hockenheim

Sidste års race blev vundet af Gary Paffett i Mercedes foran Christijan Albers også i Mercedes. Tom Kristensen startede som nummer 3, men mistede en del af sin aerodynamik efter et mindre sammenstød med en af konkurrenterne. Han sluttede løbet på en 4. plads - 11,7 sekunder efter vinderen. Lad os håbe på et bedre resultat her i starten af den nye sæson!

Der er mulighed for at følge DTM på TV:

TV programmet

Lørdag:
13:30 - Viasat Sport
14:03 - ARD

Søndag:
13:45 - ARD
13:55 - Viasat sport

Hos Viasat Sport er det Christian Thelin og Jason Watt der sidder ved mikrofonerne.


Feltet anno 2005 - og én DTM-titel at køre for!
(Foto: DTM.de)

Du kan her læse de seneste nyheder fra DTM.

Benji

Læs mere om:
  • 17/04/05 - Hockenheim - DTM
  •