Nedrykkerne som vist uden at støde nogen, godt kan kalde McLaren og BAR indtil de får bevidst det modsatte, har noget at leve op til. Især BAR teamet har skuffet hidtil i år. Men der arbejdes skam på sagen. Der er i mellem de GP'er blev testet og testet for at få forbedret situationen. McLaren: McLaren har i lighed med flere andre teams været på Paul Ricard i det franske for at teste. Teamets to testkørere har rullet masser af kilometer af for at få optimeret bilerne, især er der testet dæk. Også en ny forhjulsaffjedring er testet. Hvorvidt den nye affjedring vil blive brugt i Bahrain, vides endnu ikke. Men det er kun noget af det. Norbert Haug frygter lidt for den tørre varme, der kan være en belastning for motorerne, især da karakteristikken af banen siger ca. 65 % fuld gas, og da svingene er temmelig langsomme, bliver motorerne belastet yderligere pga. de mange accelerationer og nedbremsninger. Køling af motor og bremser kan måske blive et problem. Det er i hvert fald noget Kimi Raikkonen er lidt skeptisk overfor. Især bremserne. Begge kørere glæder sig til at køre på banen, da de begge mener den indeholder nogle udfordringer som man kun finder ganske få andre steder. Især Montoya føler at det er udfordrende bane at køre på. Begge kørere har noget at vise. Raikkonen har været uheldig igen igen, mens Montoya hidtil dog har kunnet forbedre sig i de to første løb. Kan McLaren stå distancen i ørkenen? Og i skrivende stund er der tvivl om Montoyas deltagelse grundet en skade, testkørerne står begge på spring som reserve hvis ikke Montoya bliver klar. Pedro de la Rosa er blevet bedt om at holde sig klar. Hvorfor lige ham? Af den simple årsag at Wurz har sin højde og drøjde imod sig og at bilen ikke er bygget til hans størrelse. Kun testbilen. BAR: BAR var flittige testere på Paul Ricard banen i sidste uge. Anthony Davidson satte hurtigste tid den ene af dagene og samtidigt satte Davidson også en intern rekord, da han er den der har kørt flest omgange under test på en enkelt dag. Ikke mindre 176 omgange blev det til den ene af dagene. Formålet med testen var selvfølgelig at teste holdbarhed. Desuden blev der testet dæk og nyudviklet aerodynamik. Honda ingeniørerne har arbejdet hårdt på at udbedre fejl og få forbedret motoren. Honda har så godt som officielt erkendt at det er der at teamet har problemer i år. Men de ihærdige japanere giver ikke op så let. Fejlene skulle nu være udbedret. I hvert fald kørte man testen på Paul Ricard uden nogle nævneværdige problemer med motorerne. Takuma Sato som sad over i Malaysia grundet sygdom, glæder sig til at komme i gang igen. Sidste år sluttede han på femtepladsen i løbet, og det vil han gerne gentage eller forbedre. Jenson Button når nok ikke sidste års tredjeplads, men mon ikke man i teamet anser det for vigtigere at man i første omgang får nogle points? Sauber: Sauber har et eller andet at bevise. Felipe Massa har klaret sig ok, i og med at han har været bedre end Jacques Villeneuve, der stort set intet har bevist endnu. Mange gætter på at JV ryger ud hvis ikke han præsterer mere, men hvornår? Willy Rampf er noget bekymret for sandet. Man lærte mange ting sidste år på banen, og han er en kendelse nervøs for hvad sandet vil gøre ved bilen. Man har fundet frem til at man vil køre med absolut maksimal downforce pga. banen udformning. JV har ikke kørt her før, så bl.a. har han trænet banens layout på et computerspil. Han er dog fuldt ud klar over, at de sidste erfaringer med banen, skal han selv lære på banen. Massa glæder sig til at køre på banen, som han finder interessant. Han mener ikke at der så varmt her som så mange synes. Så varmen, antyder han, vil ikke spille nogen rolle for hans vedkommende. Teamet skal dog snart til at score points hvis de vil være med i det lidt sjovere selskab. Sidste startede også lidt underligt, men der kom teamet godt med senere. Vil historien gentage sig? Jordan: Jordan teamet har stort set intet foretaget sig siden det seneste GP. Det er dog ikke helt sandt, teamet har i et vist omfang arbejdet hjemmefra England med at en masse små ændringer, som skal optimere bilerne til Bahrains GP. Men der er ikke testet noget som helst på banerne. For begge kørere gælder det at det igen er en ny bane de kommer til. Derfor vil der sikkert blive kørt en god del omgange under fredagens træninger. Jordan teamet har dog planlagt en test på Paul Ricard midt i april, men det er langt ude i fremtiden, og kan ikke hjælpe teamet lige nu. I teamet er man dog glad for at bilerne er blevet væsentligt mere pålidelige efter skiftet til Toyota motorer. I de to første GP'er begge biler kommet i mål. Det har ikke altid været en hverdagsbegivenhed i de senere år. Minardi: Minardi har meddelt at Bahrains GP vil være det sidste GP i den gamle model - om alt går vel. Planen er at den nye PS05 vil få sin debut samtidigt med at Minardi får den nye Cosworth TJ2005 motor til rådighed for første gang. Men det er ikke nu. Minardi har arbejdet på at modificere PS04 modellen til Bahrains GP. Nok ikke nogen let opgave, men ukueligheden i teamet er som vanligt stor, så Minardi prøver igen det bedste de kan inden for de rammer de har. Som tidligere har ingen af kørerne kørt på banen før, så der går ekstra tid med at tilpasse sig til banen inden man kan gå i gang med at finde det bedste setup. Kørerne er hidtil i år kommet i mål på skift, mens den anden er udgået. Håbet er at få begge kørere i mål denne gang, som efter al sandsynlighed vil være det sidste i den gamle model. Dons
Læs mere om: 03/04/05 - Sakhir - Formel 1 - FIA F1 |