McLaren har hidtil været ene om at score points blandt de nederste fem, og det var også tilfældet i dag. BAR og Sauber er de store skuffelser efter de to første GP'er. Der er noget at rette op på. Især for BAR som nu i alvorlig grad er distanceret af de japanske konkurrenter fra Toyota. McLaren - 9 points: Man får efterhånden opfattelsen af at Kimi Raikkonen er født under en uheldig stjerne. Det blev stærkt illustreret sidste år, og sæsonen i år er ikke startet meget bedre. En lille opmuntring er der dog i og med, at i dag, lå han godt til og kunne med held have sikret sig en podieplads. Han var placeret på fjerdepladsen da højre bagdæk tabte pusten via en defekt i ventilen. Han kørte sig dog fint tilbage og sikrede sig et point. Undervejs kørte han stort set samme omgangstider som de førende, så der er fremskridt at spore. Montoya erobrede den fjerdeplads Raikkonen havde inden han måtte have skiftet det ene baghjul. Montoya sagde efter løbet at løbet i sig selv ikke var så slemt som man kunne frygte. Han kom desværre til at flat-spotte det ene forhjul som selvfølgelig lavede en masse vibrationer, og som af den grund gjorde at hans udsyn blev forstyrret. Men et godt og ok løb for Montoya, men måske lidt skuffende for McLaren, som havde større forventninger inden sæsonen startede. BAR - 0 points: Der må være nogen hos BAR teamet der har røde ører, ikke pga. varmen, men efter den yderst magre indsats i dag. To motorer der står allerede efter to omgange, det er ikke godt nok. I begge tilfælde var det olielækage i motoren som satte de to meget skuffede kørere uden for. Problemerne startede allerede i går og man har forsøgt at udbedre fejlen, men det lykkedes ganske tydeligt ikke. Overalt i teamet var der selvfølgelig stor skuffelse at spore, og Hondas chefingeniør, Shuhei Makamoto, var da heller ikke sen til at påtage sig ansvaret for fejlen. Han tør dog godt love at fejlen er udbedret til næste GP. Og lad os se om det lykkedes. BAR har meget at indhente allerede nu. Sauber - 0 points: Hos Sauber var der også skuffelse i øjnene. Et eller går galt der også. Bilerne har ikke helt samme speed som sidste år. Massa kom igen i mål lige udenfor pointene, og er den eneste af kørerne som kan være sin indsats bekendt. Han tabte dog terræn efter det andet pitstop, hvor bilen begyndte at overstyre. Han var oppe på kerbkanten ved flere lejligheder, og følte han at bilen begyndte at miste downforce, og kan man næsten kun køre langsommere hvad der da også var tilfældet for Massa. JV prøvede med egne ord at køre så stabilt som muligt. Han føler selv at han kender bilen bedre og bedre, især bremsernes reaktion, men det smuttede vist for ham på 27 omgang hvor bilen spandt rundt, efter at han blokerede bremserne på baghjulene under nedbremsning, hvilket han indrømmede med det samme. Peter Sauber var dobbelt skuffet. Både over resultatet, men også at man ikke kunne vise mere foran Petronas folket der var mødt talrigt op. Jordan - 0 point: Man kan vel godt påstå at Jordan ikke kan skuffe, i hvert fald så længe de slutter foran Minardi. Selvom Jordan ikke er verdens hurtigste, så viser de alligevel holdbarhed i år, hvilket sandsynligvis skyldes Toyota teknikken i bilerne. Også under de meget varme forhold i Malaysia kom begge biler i mål, og det er vel efter Jordan standard ok. Monteiro stod for underholdningen hos Jordan da han spandt rundt i en olieplet, ellers havde kørerne vel mest travlt med at lave plads når de skulle overhales. Langsom, men stabil præstation af hele Jordan teamet. Minardi - 0 point: Patrick Friesacher kom hurtigt ud af løbet. En olieplet efterladt af en af BAR bilerne i forbindelse med deres motorsammenbrud, satte Friesacher ud af løbet. Han ramte oliepletten, spandt rundt, men kunne ikke få gang i raceren igen, og dermed kunne han komme tidligt i bad. Kollegaen i den anden Minardi racer, Albers, kørte derimod støt og roligt hele løbet igennem. Dvs. så stille og roligt var det ikke. Han kom til at køre godt og grundigt op over kerben, hvilket slog en af bargeboard'ene af, og derefter var bilen meget urolig at køre. Men første gang i år at Albers kommer i mål. Men igen, et løb hvor Minardi som vanligt er det tynde øl, og vil blive ved med at være det. Dons
Læs mere om: 20/03/05 - Sepang - Formel 1 - FIA F1 |