Sejren i Australien var ikke en der blev født af heldige omstændigher, som italienerens første sejr i Brasilien for to år siden. Og selvom det langt fra er sikkert at Fisichella kan gentage det på Sepang, så har han en reel mulighed for endnu en gang at trække det længste strå. Men der er mange omstændigheder der spiller ind på hvordan løbet i Malaysia falder ud.
Det nye kvalifikationssystem med to kvalifikationer, og hvor den samlede tid tæller, fik premiere i Melbourne og skabte en del overraskelser. Vejret spillede med i den første kvalifikation - i sådan en grad at der ikke var meget spænding i den anden kvalifikation. Hvis vejret er lidt mere ensartet i Malaysia, er der mulighed for at vi får at se hvordan kvalifikationssystemet fungerer under optimale forhold.
Det var til dels den dårlige kvalifikation der gjorde at Michael Schumacher var stort set afskrevet inden løbet var startet. I Malaysia vil han helt sikkert forsøge at hente ind på lidt af det tabte. VM bliver ikke tabt eller vundet i første løb, men point skal akkumuleres over en hel sæson. Det er ikke livsnødvendigt for Schumacher at komme på tavlen i Malaysia, men som VM kandidat er det aldrig rart hvis man ikke får point tidligt i sæsonen.
Ferrari kører stadig med deres opdaterede version af sidste års racer. Og det kan godt være lidt skræmmende at tænke på. Rubens Barrichello blev nr. 2 i Australien, på trods af en dårlig startplacering. Og Michael Schumacher nåede også op i pointene. Så hvordan skal det gå, hvis bilerne nu får en god startplacering, for slet ikke tale om, hvordan det skal gå når den nye bil kommer. Selvom Ferrari ikke vandt sæsonens første løb, ligner de vindere - indtil det modsatte er bevist!
For Renault startede sæsonen næsten så godt som den kunne. To kørere på podiet og en sejr til Fisichella. Efter løbet lignede Fisichella en mand der lige havde bevist hvad han hele tiden havde sagt - at han er en vinder. Han virkede sejrssikker og det kan give ham en fordel i forhold til unge Alonso. Spanieneren kom godt nok på podiet, men set over det sidste års tid har der ikke været meget udvikling i ham. Fisichella kan meget nemt gå hen og blive den store mand hos Renault.
For McLaren må løbet i Australien tilgengæld have været en skuffelse. Lovende takter gennem hele vinteren, to unge og sultne kørere. Og så kommer begge biler hjem på sekundøre placeringer. Det er ikke så meget placeringerne der er problemet. Det er måden de kom i hus på. Havde bilerne. eller bare en af dem, været med i front og kæmpet med om en plads i top tre, for så at falde tilbage med problemer, så havde alt været ok. Men i Australien lignede McLaren bare aldrig en potentiel vinder. På Sepang skal det være bedre - bilerne skal simpelthen virke som vindere.
Sanme problematik gør sig gældende hos Williams. De har så fordelen af at de ikke har væet helt så lovende i optakten. Her er middelmådige resultater tilladelige - i al fald i starten af sæsonen. Mark Webber gjorde det fornuftigt, men lidt farveløst, mens Nick Heidfeld gjorde en god figur inden han havnede i et internt tysk opgør. For Williams må målet være at få point igen - og så komme en smule tættere på toppen.
Den store overraskelse på Albert Park banen var David Coulthard og Red Bull. Efter en fin kvalifkation stormede den skotske veteran op på en 3. plads i starten og faldt senere en enkelt plads tilbage. Da Christian Klien så samtidig også fik point, fik de sat en streg under deres potentiale. Red Bull er næppe en vinder. Men det er en bil der kan være en konstant deltager i kampen om point. Og Coulthard er god til at få en bil hjem - og det kan på en sæson give mange point og dermed en god VM placering.
Skuffelser var der også nogle stykker af i Australien. Jacques Villeneuve i Sauber var en af dem. På trods af en rimelig startplacering formåede han nærmest at køre baglæns. Den tidligere mester har efterhånden en del at bevise, og han har ikke så meget tid at gøre det i.
Den anden skuffelse i Austtralien var Toyota. Med Jarno Trulli i første startrække havde man forventet en noget mindre forkølet indsats af det japanske team. Han holdt ellers godt på i starten. Men senere virkede det som om han prøvede at konkurrere med Villeneuve om at falde længst tilbage. Ralf Schumacher i den anden Toyota viste tilgengæld slet ingenting i Australien, så for ham kan det kun gå fremad.
Motorer bliver også en faktor. Bilerne kører fortsat med motoren fra Albert Park, og det kan, måske give problemer for nogle. Det skal blive spændende at se. Men hvis det ikke betyder noget i Malaysia kommer det næppe til at betyde noget nogensinde. Det er i Malaysia vi skal se om den regel faktisk gør noget som helst ved sporten.
Sepang plejer at levere nogle fornuftige løb, så der er grund til at håbe det bedste. Der er en del kørere der har al mulig grund til at bevise noget i Malaysia. Løbet i Australien var ikke fantastisk, og uden store dueller. Af Sepang kan man tillade sig at forvente mere.
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: 20/03/05 - Sepang - Formel 1 - FIA F1 |