Hos mindst et par af teamene blandt de nederste fem, var der skuffelse at spore efter årets første GP. BAR var et af dem ligesom Sauber heller ikke var tilfredse med udkommet. Toyota: Toyota havde et stort problem i Australien. Faktisk flere, men det væsentligste var at bilen sled for hårdt på dækkene. Der dannede sig varmeblærer og det gik udover Trulli, som efter en flot startplacering, gled stille og roligt ned gennem feltet. Ralf Schumacher skal have sikret at sikkerhedsselen ikke går løs igen. Toyota har kreeret en ny frontvinge i håb om at det kan fjerne det største dækslid. Desuden har man fundet på nogle flere småændringer rundt omkring på bilen. Dernæst er den største bekymring motorerne. I Australien blev motorerne brugt godt. Ralf kørte ca. 570 km med sin motor og Trulli ca. 670 med sin. Det er allerede omkring dobbelt løbsdistance, men Toyota mener at med ekstra køling til motorerne, kan de godt holde til distancen i Malaysia. Kørerne ser frem til gensynet med Sepang banen, og håber begge på en noget bedre præstation end i Albert Park. Sauber: Hjemmebane for Sauber teamet. Næsten da. Inde i Kuala Lumpur holder teamets hovedsponsor, Petronas, nemlig til og der er altid store forventninger til teamet og des populære teamchef Peter Sauber. Det er i år det tiende år at Petronas sponsorer Sauber. Men Peter Sauber har ikke været tilfreds efter det australske GP. Der har været skuffelse at spore i hans udtalelser om Jacques Villeneuve, men mon ikke de får talt ud om det indbyrdes? Willy Rampf udtaler at Sauber vil køre med den højeste maksimale downforce man kan hente ud af bilerne under det nye regulativ. Jo tak, så er det op til kørerne at spare på dækkene. Køling bliver også en af de primære opgaver at varetage. Men mon ikke at også Sauber har en løsning på det? Kørerne er begge glade for banen, men frygter mere eller mindre de høje temperaturer og den høje luftfugtighed. Massa fremhæver især sving 9 og 11 som vanskelige idet de skal køres på en lidt atypisk måde. En god bane, men et vanskeligt løb er kørernes mening om dette. BAR: BAR skuffede i Australien, især sig selv. Testteamet har da også haft travlt siden da på Jerez hvor Anthony Davidson og Enrique Bernoldi har kørt masser af testkilometer. Bl.a. har teamet haft det problem at de sled dækkene lidt for hurtigt. På Jerez testede man bl.a. en ny type vinge, faktisk den fjerde af slagsen allerede i år. Om det hjælper under løb, vil vise sig. BAR gjorde sig ellers noget bemærket ved at udgå på sidste omgang i Australien. Det giver iflg. reglementet mulighed for at skifte motorer. BAR har da også indrømmet at, det gør man. Man håber på højere temperaturer i Malaysia idet man forventer at højere temperaturer vil være bedre for dækkene og dermed bilernes præstation. Kørerne er lidt skeptiske efter skuffelsen i Australien. Sato er dog fuldstændig klar til den nye udfordring. Button virker lidt mere resignerende i hans udtalelser. Fredagen skal selvfølgelig gå med lige at vænne sig til de nye vinger og deres egenskaber. Der er dog ingen tvivl om at hele teamet forventer en noget bedre indsats i Malaysia. Jordan: Jordan fik begge biler i mål i Australien, men efter løbet blev det klart for flere i teamet, at de to nye kørere i teamet, behøver fysisk træning, og det har stået på kørernes spiseseddel lige siden. Teamets fysioterapeut har herset med dem og har efterhånden dem i stand til at klare de hårde fysiske forhold der kan herske i Malaysia. Det nye team må først og fremmest arbejde med stabiliteten som tidligere var lidt af et problem, men måske med de nye Toyota motorer at det lykkedes bedre. Der er kommet en god del nye folk i teamet, og de kan være med til at skabe nye ideer og holdninger som kan være med til at bidrage til en stigende formkurve for teamet. Man skal nu prøve Toyota i deres andet løb. Og så lige på Sepang, hvor der er varmt og fugtigt. Minardi: Minardi eller rettere den ene af kørerne meldte for nogle få dage siden ud at det ikke er utænkeligt at Minardi skifter motorerne i begge biler. Og hvad betyder det? Ingenting, for de starter så godt som sikkert alligevel bagerst. Dermed får Minardi den lille fordel at starte med nye motorer under de varme forhold i Malaysia. Man må håbe på at Paul Stoddart har lært lidt af sine eskapader i det australske og koncentrerer sig om race i stedet for ballade om regler og sine egne holdninger i forhold til de andre teams. Det vil gavne teamet mere. Teamet har under sine økonomiske begrænsede forhold prøvet at forberede sig så godt som muligt til Sepang. Økonomien er måske blevet en anelse bedre efter at Albers har trukket en sponsor mere til teamet fra Holland. Men der sker nok ikke så meget ud af til før den nye 2005 model bliver indsat på Imola. Dons
Læs mere om: 20/03/05 - Sepang - Formel 1 - FIA F1 |