Vinteren har været både lang og trang, og vi har ventet længe på det. Hørt om mange test lavet mange gæt på hvem der er hurtig osv., men om en uge er vi så bare en hel del klogere, for der er 12 timers løbet på Sebring afviklet, og herefter har vi formodentligt et ret godt billede af styrkeforholdet i de forskellige klasser.
Reelt er showet i gang i Florida, for her åbnedes portene i lørdags for de deltagende teams og i dag mandag klokken 08:00 (Florida tid) starter den tekniske kontrol. Denne varer så mandag og tirsdag.
Onsdag går det så for alvor løs med de første frie træninger, og torsdag er det alvor med kvalifikationen, og herefter falder der mere eller mindre ro over feltet, indtil lørdag klokken 10:45 (lokal tid) så starter løbet og så er det ellers bare 'flat out' i de følgende 12 timer.
Men hvem kan så vinde det her løb? Ja - det nemmeste ville jo være at sige Audi, og det er også sådan at det ser ud til at være det mest realistiske bud på en vinder.
LMP1 klassen består kun af 6 deltagende biler, hvoraf to af dem er Champion Audi R8, og her i Danmark håber vi selvfølgeligt på at bilen med nummer 1 på snuden, der køres af JJ Lehto, Marco Werner og Tom Kristensen bliver den vindende bil, men den anden Champion Audi køres af Frank Biela, Emanuele Pirro og Allan McNish, og de skal bestemt ikke underkendes.
De andre biler i LMP1 klassen er Autocon Motorsports med en Riley & Scott MRK III C, Dyson Racing Team med to Lola EX257 AER og Rollcentre Racing med en Dallara Nissan.
Min vurdering af disse biler er at de to Dyson Racing Lola'er vil være med helt fremme i starten af løbet, men at de næppe kan holde dampen oppe over distancen. Derimod ser jeg Rollcentre Racing's Dallara Nissan som en dark horse. Vi har ikke se mange testresultater fra dette team, men vi ved at chassiset er i orden, spørgsmålet er så bare om motoren og de øvrige mekaniske dele holder.
LMP2 klassen har de seneste år været den bløde mellemvare, men årets Sebring løb byder på en spændende klasse til trods for at der kun er 5 deltagende biler. Der kommer to Courage C-65, en fra Miracle Motorsports, Inc. samt en fra Kruse Motorsport, hertil får vi fornøjelsen af en Lola B05/42 fra Binnie Motorsports, og en Lola B05/40 Fra Telesis Intersport Racing og den sidste i klassen er en Lola B2K/40 fra Telesis Intersport Racing.
Jeg ser de to Courage C-65 som mindre favoritter, hovedsagligt fordi de har kørt flere løb en de to nye Lola chassisser, og så fordi de har vist at de kan stå distancen, hvilket de andre endnu ikke har vist. Men klassen viser sig bestemt fra sin gode side nu, og det tyder på at der er ved at komme mere gang i den, en der har tidligere har været.
GT1 klassen er nok den mest spændende, og samtidig den klasse hvor jeg fryter mest ballade.
Der kommer 10 GT1 biler til start, og det er 2 nye Corvette C6-R, 2 Aston Martin DB9, 1 Corvette C5-R fra Pacific Coast Motorsports, 2 Saleen S7R, 1 fra ACEMCO Motorsports, LLC.og en fra Graham Nash Motorsport, 1 Dodge Viper fra Carsport America, 1 Ferrari 550 Maranello sat ind af og en Maserati MC12 sat ind af Maserati Corse.
Maserati MC12 bliver nok arrangørernes smertens barn, idet bilen deltager i løbet uden at kunne tage point i mesterskabet. Det er nemlig sådan at Maserati MC12 ikke overholder det tekniske reglement, heller ikke selvom den er forkortet hen over vinteren. ALMS har alligevel valgt at lade den komme til start i samtlige ALMS løb i 2005 sæsonen.
Det bliver overordentligt problematisk hvis denne ellers flotte racerbil bliver involveret i uheld/ulykker i dette racerløb, og specielt hvis den er med til at påvirke resultatet. Man kan i det hele taget spørge sig selv om hvorfor den overhoved får lov til at komme til start hvis den ikke overholder det tekniske reglement, men den diskussion vil jeg foreløbigt holde mig ud af.
Men ser vi et øjeblik bort fra risikoen ved at lade Maserati MC12'eren komme til start, så kan vi meget vel komme til at opleve et overordentligt interessant racerløb imellem klassens to nye biler som er Corvette C6-R og Aston Martin DBR9. Begge biler har et kæmpe potentiale. Aston Martin har stille op til flere offentlige test, hvorimod Corvette har holdt sig noget mere for sig selv. Det betyder at vi ikke kender styrkeforholdet, men en ting er sikkert og det er at bilerne til denne sæson er væsentligt hurtigere end i sidste sæson, og at kampen imellem Europa og USA bryder ud i lys lue når den racing grønne europæer skal kæmpe imod den gule Amerikaner.
Vi skal dog ikke helt glemme Saleen S7R raceren fra ACEMCO Motorsports, som viste skræmmende styrke under den officielle test på Sebring.
Jeg vil dog tro at slaget falder ud til Corvettes fordel, og her har vi jo også danske Jan Magnussen i bilen med nummer 4.
GT2 klassen er den sidste klasse i feltet, det er samtidig også den største klasse med hele 19 startende biler, hvoraf den største del af dem er Porsche 911 GT3 RSR. Der er dog også to Panoz Esperante GT-LM og to helt nye Spyker C-8 Spyder GT2 R, herudover kommer Team LNT-Magic med to TVR 400R
Det betyder at vi igen kommer til at se en række Porsche 911 GT3 RSR ligge fremme i GT2 klassen og kæmpe om sejren, imens de mere interessante og sofistikerede biler blot vil agere fyld i klassen. Jeg ser ikke rigtigt nogen fornyelse der kan true Porsche tronen, klassen trænger fortsat til et konkurrencedygtigt modstykke til de stærke Porscher.
Jeg tror igen at vi kommer til at opleve Alex Job Racing forhåbentligt efter fulgt af BAM! Med blandt andet danske Martin Jensen bag rattet, Men vi skal bestemt ikke underkende Petersen Motorsports/White Lightning Racing og deres Porsche 911 GT3 RSR.
Hvis tingene går helt optimalt så har vi Tom Kristensen som samlet vinder af løbet i en Champion Racing Audi R8. Jan Magnussen som vinder af GT1 klassen i hans gule Corvette og Marin Jensen som vinder af GT2 klassen i den sorte BAM Porsche, men alt dette kan vi først se om er virkelighed søndag morgen dansk tid.
Ud over at løbet på Sebring er et spændende racerløb, plejer det at være en god rettesnor for hvad vi kan forvente af løbet på Le Mans, så i den sammenhæng er løbet bestemt også interessant. Vejgaard
Læs mere om: 19/03/05 - Sebring - ALMS |