Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Australiens GP - Set og sket - nederste 5

Formel 1 
06/03/05 

Blandt de nederste 5 teams var der faktisk kun en enkelt overraskelse, nemlig BAR. De må være den store skuffelse efter sæsonens første GP.
 

De nederste 5 forbedrede sig ikke siden sidste år - dog med én stor undtagelse. Det gamle Jaguar team, nu Red Bull Racing, er rykket op i top 5 efter en flot, flot præstation i Australien. Der var måske ventet lidt mere af Toyota, men de tabte Trullis flotte kvalifikations præstation mens løbet skred frem.

Toyota - 0 point:
Forskellige problemer gjorde at Toyota ikke fik noget ud af deres hidtil bedste startposition nogensinde. Trullis andenplads i startopstillingen forsvandt nemlig i takt med at det specielt det ene bagdæk smuldrede, og dermed kunne han ikke holde den ønskede fart. Ralf Schumacher havde en god bil, fortalte han efter løbet, men efter det første pitstop, gik sikkerhedsselen løs, og det kostede et ekstra pitstop at få det problem løst, og dermed var hans race over. Trulli sluttede løbet lige udenfor pointene på niendepladsen, mens Ralf Schumacher sluttede på tolvte pladsen 1 omgang efter. Begge kører var for så vidt glade for bilen, men de forskellige problemer ødelagde racet for dem. Teamchef Tomita var dog rimelig tilfreds efter løbet. Selvfølgelig skal de have gjort noget ved det unødvendige dækslid, men ellers skal den almindelige udvikling gå videre.

Sauber - 0 points:
Sauber var en af sidste sæsons større positive overraskelser. Det fik de i hvert fald ikke vist forsættelsen på i Australien. Felipe Massa klarede sig bedst og sluttede løbet på tiende pladsen, mens Jacques Villeneuve forsvandt mere og mere ud af løbet og sluttede på trettende pladsen. Felipe Massa var rimeligt tilfreds men heller ikke mere. JV var derimod temmelig skuffet. Han havde regnet med at der var mere fart i bilen end tilfældet var. Samtidigt syntes han at bilen var vanskelig at køre. Mon ikke at han sammen med ingeniørerne havde noget at kikke nærmere på. Willy Rampf forklarede efter løbet, at man havde benyttet sig af to forskellige pitstrategier pga. Massas startplacering. Nu er der noget at arbejde videre med. Sagde altså Willy Rampf. Det behøver man vist ikke at kommentere.

BAR - 0 point:
Som det også har vist sig i diverse tests forud for sæsonen, så så det ikke så godt ud for BAR. Heller ikke under race betingelser. Alle i teamet havde travlt med at beklage at man ikke havde formået at få en ordentlig dæktemperatur. Især i Buttons bil. Det kostede sandsynligvis de tabte placeringer ved starten. Modsat så vandt Sato endnu flere placeringer. Og hvor er vi så? Begge kørere klagede over at det kneb med at holde fart og komme tæt nok på de forankørende når der skulle overhales. Det må henvises til Honda som tilsyneladende ikke har puttet hestekræfter nok i motoren. Som de eneste "udgik" BAR bilerne på sidste omgang. Det giver dem mulighed for at møde frem med nye motorer i Malaysia om 2 uger. Der var dømt skuffelse i teamet efter løbet - og ingen lagde skjul på det.

Jordan - 0 point:
Hvad skulle man forvente sig af Jordan teamet efter ejerskifte, nye kørere, ny motorleverandør og en næsten komplet udskiftning på alle de vigtige poster i teamet? Måske ikke meget, men trods diverse vanskeligheder, så kom begge biler i mål i årets første GP. Begge kørere var næsten overlykkelige over at have fuldført deres første Formel 1 løb. Til teamets forsvar kan man sige at den første og vigtigste målsætning blev nået, nemlig at få begge biler i mål. Men der mangler meget. Og det skal man så arbejde videre med, og det ved man da også i teamet. Men hvor meget? Det er et overgangsår inden teamet næste år skifter navn til Midland F1. Men jo mere man lærer i år, jo mere kan man tage med til næste sæson. Præstationen for kørerne var på det jævne. Debutanterne skal nok lige bruge et enkelt eller to løb mere for lige at finde sig til rette i felt der for de fleste vedkommende kører stærkere end lige netop Jordan.

Minardi - 0 point:
For Minardi lykkedes det at bringe sig selv i fokus hele ugen, måske lige med undtagelse af søndag. Hele Paul Stoddart showet fusede i første omgang ud sammen med racerne på banen. Måske det havde været en bedre ide at prøve at få sat bilerne op til en nogenlunde 2005 spec. i stedet for at slås med de høje herrer i FIA, retssale og Ferrari især. Resultatet var da også derefter. Ikke at man måske lige havde forventet at Minardi skulle gøre sig nævneværdig bemærket, men at bruge kræfter på at finde ud af om man må starte med 2004 spec. i stedet for at prøve at lave en bil der overholder kravene - sådan næsten. Det er utaknemmeligt for kørerne som har betalt mange penge for at få lov til at køre, og så får de sådan noget sjusk. Det er ikke godt nok Paul Stoddart. Christijan Albers fik en noget uheldig debut. På opvarmningsomgangen røg andet gearet, og hvor mange andengears sving er der i Albert Park. Nok når man ikke har gearet. Senere røg også første gearet. Derfor udgik Albers da han skulle starte i et helt forkert gear efter et pitstop. Ikke noget at sige til at Friesacher var lykkelig over at fuldføre i en total håbløs bil. Han kunne overhovedet ikke li' den måde som bilen skulle håndteres på. Nu har Paul Stoddart en stor opgave i at få teamet til at fungere ordentligt. Så længe de ikke ved hvordan bilen skal være, er det ikke nemt for kørerne at præstere noget på banerne. Paul Stoddart takkede dog alle i teamet for den store indsats man havde gjort for at i det hele taget at få bilerne gjort klar til race. Han vidste godt at det ikke var nemt når der blev arbejdet for meget uden for teamet.

Dons

Læs mere om:
  • 06/03/05 - Albert Park - Formel 1 - FIA F1
  •