Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Australiens GP - Teams preview - de nederste 5

Formel 1 
02/03/05 

- kommer Minardi til start?
Blandt de nederste 5 kan det måske være vanskeligt at forudsige noget om deres konkurrence i år. Ejerskifte, nye kørere og udvikling kan gøre forskellen.
 

De nederste 5 teams - udfra sidste års slutplacering - har alle noget at kæmpe for. Sauber for at blive endnu bedre, Red Bull er ny på banen efter overtagelsen af Jaguar, Toyota med en helt ny kørersammensætning og en helt ren Gascoyne bil, Jordan som nu er ejet af Midland F1 og endelig Minardi som igen har to nye kørere, til gengæld med en helt ny Cosworth motor. Hvad står de fem nederst rangerede teams for i år? Meget vil vise sig i de tre første GP'er i år. Vi starter som vanligt med det australske.

Sauber:
Sauber har testet ligeså meget som eksempelvis McLaren, nemlig godt 6500 km. Hvor mange km de har kørt i 2004 i modificeret udgave, vides ikke. McLaren har testet godt 19.000 km i deres 2004 model efter sidste sæson. Så meget er Sauber sandsynligvis ikke nået op på. Til gengæld har Sauber nu deres første bil klar. En bil som man endelig har kunnet arbejde fuldt ud med i egen vindtunnel. Man er nået så langt med bilen hidtil som man har kalkuleret med. Sauber har det med at komme med små, men effektive ting i løbet af en sæson, så udviklingen er langt fra slut. Teamet største bekymring i øjeblikket er dækkene, men det er de ikke ene om. Kørersammensætningen som i år består den til Formel 1 tilbagevendte Jacques Villeneuve og Felipe Massa. En skøn blanding af temperament, talent og erfaring. Kan Peter Sauber styre disse to rigtigt, kan der godt komme mange points på kontoen, om bilen ellers vil det samme.

Red Bull Racing:
Red Bull gør sig bemærket ved at have et meget ungt team. Man feltets pt. yngste kører, Christian Klien. Teamchef Christian Horner er også den yngste af hans slags. Nogen beskylder dem også for at være det yngste team, men den holder vist ikke helt. Men som "nyt" team, er der så noget at leve op til? Det kan det være da man jo har overtaget et etableret team. Og når man så samtidig har skrevet kontrakt med en af de mest erfarne kører i feltet, ja, så må der vel forventes et eller andet. Tests har da også vist at man et eller andet sted skal regne med Red Bull Racing. I denne sæson får man Cosworth motoren, som flere steder er udråbt til at være blandt de stærkeste i denne sæson. Om det holder kan der måske stilles et spørgsmålstegn ved, men ledende folk fra flere af de andre teams har udtalt at man absolut ikke skal undervurdere Red Bull Racing i denne sæson. Coulthard nævner at man har haft nogle overraskende god tests i optakten til sæsonen, Klien glæder sig til at komme i gang igen, og Luizzi, tredjekøreren, er kommet i lære. Han er en af fremtidens mænd og får på denne måde en god mulighed for at lære banerne at kende. Red Bull Racing bliver måske ret interessant at følge henover sæsonen.

Toyota:
Toyota har deres første rene Mike Gascoyne racer klar. Men det har ikke været let. Allerede nu er der foretaget flere seriøse ændringer på bilen, og nu mener Toyota at de har ramt noget af det rigtige. I hvert fald er der kommet mere fart i bilen, og man nu nærmer sig nu målsætningen. I testforløbet har Toyota primært været fokuseret på lange testkørsler, altså løbsdistancer, og mener udfra de seneste ændringer at nu er man ved at være der. Testtiderne har ikke været imponerende, men Mike Gascoynes filosofi er, at det skal man ikke lægge for meget i. Det endelige resultat er det vigtigste. Man har bl.a. konstrueret en helt ny bagvinge. Udstødningssystemet er også blevet ændret undervejs. Teamet har fået to nye kørere til denne sæson. Trulli tyvstartede godt nok i sidste sæson, men nu gælder det en fuld sæson for Toyota. Ligesom det også gør for Ralf Schumacher der er skiftet fra Williams. Kørerne glæder sig begge til at komme i gang med dét det gælder om, nemlig race. Der har været forlydender fremme om fra flere sider at Ralf Schumacher måske ikke vil kunne gøre sig gældende i Toyota raceren, og også at han vil blive hægtet af, af Trulli, men det må Ralf Schumacher ligesom selv modbevise. Toyota teamet og kørerne er klar når det går løs på søndag.

Jordan:
Jordan har skiftet ejere. Midland F1 overtog fornyelig teamet, og allerede nu er der sket en masse ændringer i ledelsen. Eddie Jordan er i den grad degraderet, og ventes slet ikke at møde op i Australien. På kørersiden er der også sket ændringer. To helt nye kørere uden Formel 1 erfaringer har fået plads i teamet. Karthikeyan er den første inder nogensinde til at køre i Formel 1. Han har dog begået sig i bl.a. i Formel 3, FIA GT og i den tidligere Nissan World Series. Tiago Monteiro har været omkring Formel 3, CCWS og Nissan World Series. Teamet har fået testet lidt i år, men ikke det helt vilde og det er med stor spænding at man nu skal køre det første Formel 1 GP. Jordan har til i år skiftet motorleverandør og har fået Toyota motorer under motorhjelmen. Hvor meget vil Jordan teamet satse i år? Næste år kommer Midland som det endelige resultat af handlen. Bruger man Jordan teamet som en overgangsløsning og suger erfaring til sig, eller skal der satses for at promovere sig selv til måske endnu bedre sponsorater og dermed flere penge? Jordan er umiddelbart at se lidt uinteressant i år, dog vil det vise sig om man klarer sig bedre med Toyota motorer end de tidligere Cosworth motorer. Bilen har fået de reglementsbetingede ændringer, men er det nok til at gøre bilen mere konkurrencedygtig?

Minardi:
Minardi er et af tidens store spørgsmålstegn. Stiller de i det hele taget op? Teamet er godt nok i Australien, men der hersker i skrivende stund meget stor forvirring om teamet får lov til at stille op. I sidste uge forlød det at Ferrari som manglede at give accept til at Minardi må stille op i 2004 modellen uden ombygning til 2005 reglementet, havde underskrevet aftalen så Minardi kunne få den endelige dispensation. I de seneste par dage har der cirkuleret rygter om at Ferrari ikke har skrevet under alligevel. I skrivende stund er det seneste nye at Paul Stoddart skal have indtil flere møder med Jean Todt om dette. Målet er selvfølgelig at få Ferraris underskrift. Det ligner et politisk spil. Én ting er at Ferrari vil tabe goodwill i Australien. Der bor mange velhavende mennesker i Australien der er potentielle købere af en Ferrari gadebil, men ydermere er Minardi teamchefen Paul Stoddart australier. Man kan godt få den tanke at Ferrari ad den vej prøver at gøre sig vanskelig overfor GPWC sammenslutningen som i dag omfatter stort set alle de andre teams. Bortset fra polemikken, så stiller Minardi - hvis de får lov - op i 2004 modellen, dog med den nye Cosworth motor. Der er to nye kørere igen i teamet i år. Hollænderen Albers og østrigeren Friesacher. Det forlyder at Kiesa var på plads til tredjekører tjansen, men at det er glippet med at få de nødvendige midler hurtigt nok på plads. Stiller Minardi ikke op, kan Kiesa få en ny chance ved det næste GP. Men meget kan blive afgjort i de kommende timer og/eller døgn - først og fremmest drejer det sig om at få Minardi ud at køre. Ellers må Ferrari og BAR stille en tredjebil til rådighed. Reglementet foreskriver at der skal være 20 biler til start. Hvis da ikke FIA går på slingrekursens vej og laver én undtagelse, men tør de det?

Dons

Læs mere om:
  • 06/03/05 - Albert Park - Formel 1 - FIA F1
  •