Tom Kristensen er ikke bange for at ryste posen i jagten på den syvende Le Mans-sejr. Det betyder, at danskeren i dette års 24-timers-løb skal køre med finske JJ Lehto og tyske Marco Werner, selv om et makkerskab med de tidligere medkørere Frank Biela og Emanuele Pirro også var en mulighed. I parentes var det netop disse to kørere, som Kristensen vandt Le Mans med i 2000, 2001 og 2002.
Netop nu tester Champion på Sebring-banen i Florida forud for årets første løb på samme bane i marts, og her kom den første indikation af, hvem Tom K kommer til at dele sportsvogn med i år. I morges, dansk tid, har Champion så officielt bekræftet, at dream-teamet Kristensen, Pirro og Biela ikke bliver gendannet.
"Jeg har ikke haft den endelige afgørelse på kører-sammensætningen, men over for Audis ledelse og Champion Racings teamchef Dave Maraj har jeg ikke lagt skjul på, at min største motivation er nye udfordringer. Det var derfor, jeg skiftede til Bentley i 2003, selv om alle på det tidspunkt sagde, at det var galmandsværk at springe fra den suveræne Audi R8-bil. Det var også derfor, jeg sidste år valgte at køre for det japanske Team Goh, selv om det britiske Team Veloqx så stærkere ud. Der ville ikke være meget udfordring i at køre med Biela og Pirro igen, vores epoke hører efter min mening fortiden til. Vi er de eneste tre, der har scoret hattrick på Le Mans sammen, og jeg har det helt ærligt bedst med at lade denne rekord stå for sig selv og så indgå et helt nyt makkerskab med Lehto og Werner. Marco Werner og jeg har været fabrikskørere hos Audi siden 2002, men vi har aldrig kørt en bil sammen. Til gengæld har jeg tidligere haft et særdeles godt samarbejde med JJ Lehto. Vi vandt i 1999 i en BMW vores debutløb sammen med tyske Jörg Müller i 12-timers-klassikeren på Sebring, og vi var også godt på vej til at vinde Le Mans, da Lehto blot fire timer før mål blev offer for en teknisk fejl og bragede ind i betonmuren i de frygtede Porsche-kurver. Selv om vi førte med over 50 kilometer ned til næste bil, kunne BMW'en ikke bringes i pit, og selv om jeg siden har haft så meget medgang på Le Mans, står dette nederlag stadig tydeligt i min erindring. JJ og jeg har et kapitel, vi skal have afsluttet, og nu får vi så lov til at udfordre skæbnen igen," siger en tilfreds Kristensen.
JJ Lehto skal sammen med Tom Kristensen i juni forsøge at vinde det Le Mans, der gled dem af hænde med et dramatisk crash i 1999. (Foto: TomKristensen.com)
JJ Lehto og Marco Werner er i øvrigt modsat Biela og Pirro vant til at arbejde med Champions mekanikere og ingeniører, hvilket kan vise sig at være af vital betydning i det lange døgn på Le Mans. Det finsk-tyske par er nemlig forsvarende mestre for Champion i den amerikanske Le Mans-serie, så det er nogle rutinerede herrer, Tom K nu slutter sig til.
Champions anden bil på Le Mans vil blive delt af Biela, Pirro og skotten Allan McNish, der indtil videre har været hurtigst i testen på Sebring.
Blå bog:
JJ Lehto:
Den 39-årige Lehto har vundet Le Mans en enkelt gang før, nemlig i 1995 for McLaren-BMW. Han har 70 løb bag sig i Formel 1, hvor det blev til en enkelt podieplads. Det er dog i sportsvogne, Lehto har vist sit talent. Den råstærke finne er skabt til langdistanceløb, hvor han med sin forudseenhed, erfaring og fysiske styrke er særdeles stabil. Vandt seks sejre ud af ti i ALMS 2004 i en Audi R8 sammen med Marco Werner for Champion Racing.
Marco Werner:
Den 38-årige tysker mødte første gang Tom K i det tyske Formel 3-mesterskab i 1991, da danskeren vandt titlen med Werner på andenpladsen. Marco Werner er hurtig, stabil og laver sjældent de store fejl. Han har vundet klassikere som 24 Timer Daytona og 12 Timer Sebring, men Le Mans-skalpen mangler stadig. Werner var makker med Jan Magnussen og Seiji Ara i en Audi R8 i 2003, da det blev til en fjerdeplads. Sidste år blev det til en tredjeplads med Emanuele Pirro og JJ Lehto, efter at finnen to timer inde i løbet crashede som følge af olie på banen. Det kostede ni omgange og dermed muligheden for at slutte helt i top. Læs mere om: 19/06/05 - Le Mans - Le Mans |