Richards opgave var dengang klar - han skulle skabe et team der var i stand til at kæmpe med i front af Formel 1, og efter to år, mener han at den opgave er blevet løst. BAR var ellers startet med store armbevægelser og ambitioner om sejre allerede i den første sæson, men virkeligheden blev en ganske anden. Først efter Richards kom til før 2003 sæsonen er der kommet konkurrencedygtige biler og stabile resultater.
I 2004 har BAR konstant været med i kampen om podiepladserne og et par gange har de også lignet en potentiel vinder, men den første sejr er indtil videre udeblevet. Man kan derfor spørge sig selv om arbejdet virkelig er gjort så færdig som Richards mener. En enkelt sæson med gode resultater, hvor de tre nærmeste konkurrenter ovenikøbet gør livet besværligt for dem selv, er ikke nødvendigvis det samme som at et topteam er skabt. På den led kan det virke lidt for tidligt at Richards stopper.
Men Richards har sit eget firma - Prodrive - som også skal passes, og måske er et tidspunkt hvor Honda skal have mere indflydelse, det rigtige tidspunkt at sige farvel på. Så selvom opgave måske ikke er gjort helt så færdig som Richards selv påstår. Men med japanernes øgede engagement vil der under alle omstændigheder ske ændringer i teamet.
Samtidig skal det understreges at der ikke er tale om en her og nu situation. Richards vil i de kommende tre måneder stadig være en del af BAR teamet, for at lette overgangen for den kommende chef, Nick Fry.
Spørgsmålet er så hvor meget det i længden vil betyde for BAR at Richards forsvinder og Honda har købt sig ind i teamet. Umiddelbart vil Richards være et tab for teamet - han har virkelig fået rettet op på en ustabil skude og hans fravær vil kunne mærkes. Men med den glidende overgang der kommer har man allerede fået løst mange af problemerne. Richards beslutninger vil have stor indflydelse på 2005 sæsonen, så den nye chef først fra 2006 virkelig kan sætte sig præg på teamet.
At Honda har købt sig ind må være en logisk konsekvens af det øgede samarbejde der er mellem motorfabrikanterne og holdene i Formel 1. Som det er i øjeblikket skal man være nært knyttet til sin motorleverandør for at kunne klare sig i Formel 1. Og samtidig er det også godt at Honda igen træder i karakter i forhold til Formel 1, hvor deres deltagelse i mange år har været lidt vag, har de i de seneste sæsoner været mere på mærkerne og købet af aktierne i BAR er en naturlig udvikling af dette. Martin Møller-Thomsen
|