Søndag køres også sidste GP, og dermed er det sidste chance for at forbedre den individuelle placering. Fordelingen af tv-penge er rimelig vigtige for et par teamene i bunden af feltet. Der er garanteret rigtige gode odds på at Jordan kan gentage sejren fra sidste års brasilianske GP, men med den formkurve teamet har udvist i år, er det ikke særlig sandsynligt. Sauber: Sauber har for længst sikret sig sjettepladsen i årets mesterskab efter den bedste sæson nogensinde for teamet. Det er dog stadig points at køre om, men det er vel nærmest kun kosmetisk. Og så for statistikkens skyld. Peter Sauber og co. har brugt mange penge i år, og resultatet er ikke udeblevet. Bedste sæson nogensinde. Ikke noget at sige til at Peter Sauber i år har smilet ekstra meget. I teamet knytter man sig til hvad Fisichella kan præstere. Af en eller anden grund, har Fisichella altid gjort det godt på Interlagos. Det er blevet til flere podieplaceringer. Felipe Massa er på hjemmebane, men har kun kørt der en gang i Formel 1. Ellers har hans optræden på banen været i de små formel klasser. I teamet mener man at kan drage nytte af erfaringerne fra sidste år, hvor man følte at man havde et godt setup til banen. I år er aerodynamikken blevet væsentligt forbedret, og teamet føler at bil og bane passer godt til hinanden denne gang. Jaguar: Selvom Jaguar lukker og slukker efter denne sæson, så har udviklet på flere 2005 komponenter. Nogle af disse, bl.a. et chassis, blev i sidste uge testet på Jerez. Et signal om at der allerede er aftalt en handel med en køber? Jaguar er i en position hvor de selv kan afgøre deres placering i årets mesterskab. Sauber kan ingen nå, men Jaguar har til mål at bevare deres syvendeplads efter at søndagens GP er kørt. Mark Webber skal ligesom i det japanske GP køre i det nyudviklede chassis, som begge kørere nu har prøvet. Fejlen der gjorde at Webber måtte udgå i Japan er blevet rettet, og får nu en ny chance. Det virkede som om at der var mere fart i det nye chassis og måske er det basis for 2005 modellen, som ikke kommer til at hedde Jaguar. Sidste år kørte bilerne godt på Interlagos lige indtil det i den store ulykke som faktisk stoppede løbet før tid. I teamet håber man på at den seneste tids udviklingsarbejde og tests, kan give et godt resultat - og nogle points - i det der foreløbig er det sidste GP som Jaguar team. Toyota: Toyota ledelsen udtrykker en vis skuffelse over resultatet for denne sæson generelt. Der var håbet på mere, nu får teamet en sidste chance for at rette lidt op på tingene. Trulli beviste i Japan i hans første GP i én Toyota, at der er noget at hente i bilerne. Godt bliver sikkert først i næste sæson, hvor man får én ren Gascoyne bil, i stedet for dette års hybrid af to konstruktører. Toyota kan meget mere, de skal "bare" vise det. Til ulempe for Toyota, er Interlagos banen temmelig ujævn, selvom det er blevet bedre. Toyota erkender selv at de med denne bil, har visse problemer når banen er for ujævn. Og så håber man på godt vejr, især fredag og lørdag. På en bane der har ry for at være ujævn, og meget glat især om fredagen, gælder det om at få kørt så mange kilometer som muligt under test. Heldigvis for Toyota, må de anvende tre kørere om fredagen. Setuppet bliver yderst vigtigt for Toyota, og det erkender man fuldt ud i teamet. Man håber på at Jarno Trulli med hans erfaring, kan bidrage med information der kan afhjælpe nogle af de problemer man har i år når det gælder setup. Tonen hos Toyota er rimelig god, men der er en vis bekymring at spore i deres udtalelser. Jordan: Jordan vandt sidste år på Interlagos banen, det glæder man sig over endnu, da det var den sidste helt store oplevelse for teamet. Man ved dog også, at det sandsynligvis ikke bliver gentaget lige med det samme, og slet ikke i årets sidste GP. Omstændighederne sidste år var da også meget atypiske, noget lignende gentager sig sandsynligvis ikke i år. Jordan teamet har for en gangs skyld testet lidt. En kører har været til test, og samtidig kørte han aerodynamisk test for teamet. Smart at få en udefra kommende kører til at betale for en test af nyudviklede dele. Nick Heidfeld er den eneste af teamets kørere der har kørt på banen før. Han kan godt li' banen, men kunne godt tænke sig at den ikke var så ujævn som det har været tilfældet tidligere. Timo Glock har aldrig kørt på banen. Kun set den på tv, i simuleringssituationer og sikkert i et spil. Han har selvfølgelig studeret data, og talt med alle i teamet om banen. Men kun hans egen fornemmelse af banen efter fredagens tests, tæller. Teamet har testet nogle få aerodynamiske ændringer og har ellers kun kunnet arbejde på at få optimeret bilerne bedst muligt i det omfang det har været muligt. Minardi: Er det nu at man skal sige farvel til Minardis to kørere i år, Baumgartner og Bruni? Alt tyder på det. Man ser dem vist kun igen hvis de igen kan finde penge nok til at være så attraktive at de igen køber sig til et sæde. Indsatsen har ikke været noget at råbe hurra for. Teamets økonomiske situation har været en stor medvirkende årsag hertil. Dog har Baumgartner formået hvad ingen har kunnet gøre i sidste sæson, nemlig at score point. Et point, men nok til at ægget er fjernet fra Minardi i denne sæson. Udsigterne til flere points i år, er nærmest ikke eksisterende. Måske lige med undtagelse af at det bliver kraftigt regnvejr i Brasilien på søndag når årets sidste GP køres. Det store mandefald vi så i sidste sæson, er den eneste reelle chance Minardi teamet og kørerne har for at få point. Minardi har altid formået at være med, men det kniber. En kæmpe indsats på grundlag af stort set ingen penge, har holdt skuden oven vande, men hvor længe kan de blive ved? Paul Stoddart virker som om at han har mere travlt med at finde penge til driften end selve driften. Teamet har kunnet lave deres minimale forberedelser igen til et GP, men vi ser nok hvad vi plejer, nemlig ikke ret meget. Dons
Læs mere om: 24/10/04 - Interlagos - Formel 1 |