Det var ikke et af de mest oprivende Grand Prix'er i denne sæson. Det var omtrent lige så kedeligt som langt størstedelen af GP'erne i år. Alt er afgjort undtagen hvem der bliver nr. 2 i konstruktør vm. Og alt tyder på det bliver BAR, som har haft deres bedste sæson nogensinde. Ferrari - 254 points: Michael Schumacher gjorde det igen igen. Førte fra start til mål. Kedeligt, men det er ikke hans skyld. Det kedelige består i at der ikke er nogen der er gode nok til at udfordre ham over en hel sæson. Det er kun sporadisk at man ser nogen kører fra ham. Barrichello var ikke særlig heldig med kvalifikationen tidligere på dagen. Det gav en dårlig startplacering. Han fik sig dog kæmpet op gennem feltet, men kun til en midtergruppe. Derfra virkede det som at bilen ikke havde power nok til at komme videre. At det så skulle helt galt få omgange før mål, er han selv delvis skyld i. En lille sammenkomst med Coulthard, som tilsyneladende ikke havde set ham, førte til knækkede forhjulsophæng hos dem begge og så var det exit for dem. Hos Ferrari var man glade og tilfredse med at Michael Schumacher fik rejst sig efter fejlene i Shanghai. Nu er det kun at lave forberedelserne til det sidste løb, hvor især brasilianerne gerne ser at det Rubinho der vinder. BAR - 116 points: BAR fejrede deres GP nr. 100 med tredje- og fjerdepladsen. Det giver et forspring til Renault på 16 points, som Renault kun har en teoretisk chance for at indhente. En måske fejlslagen pitstrategi kostede Sato tredjepladsen på hjemmebanen. Det ene pitstop som han havde mere i forhold til Jenson Button, var nok til at sætte ned på tredjepladsen. Undervejs havde de to skiftet placering et par gange. De to BAR kørere kørte et vel nærmest fejlfrit løb under de vanskelige omstændigheder. Vanskelige fordi man ikke har kunnet træne i tørvejr på banen, så setuppet var - ligesom hos alle andre - lidt et skud i tågen. Men det lykkedes jo ganske godt for de to. Sato havde igen tilsyneladende problemer med et eller andet ved hjelmen. Et problem de begge har haft tidligere i sæsonen. Renault - 100 points: Teamet var lidt skuffede efter dagens GP. Man havde forventet mere men måtte nøjes med den femteplads som Alonso fik listet hjem. Alonso var involveret i flere dueller undervejs, men gjorde ellers ikke meget væsen af sig. Det samme kan man sige om Villeneuve, som var forholdsvis anonym ligesom i Shanghai. Begge havde lidt problemer med setuppet, men det var vist noget alle i større eller mindre grad havde. Briatore erkender at Alonso kunne have kørt hurtigere, hvis han havde haft bilen til det. Det lader til at Renault i de seneste GP måske har fundet grænsen for hvad bilen kan? Villeneuve var den der led mest. Kraftig understyring stort set hele løbet igennem, og det gør det ikke lettere for ham at præstere noget bedre end tilfældet var. Williams - 74 points: Williams teamet fik øget forspringet til McLaren med 7 points og er nu så godt som sikker på den samlede fjerdeplads hos konstruktørerne. Det skete bl.a. via en flot andenplads til Ralf Schumacher som fik vist at formen er god efter hans ufrivillige fravær. Andenpladsen til Ralf Schumacher var aldrig helt i fare selvom BAR kørerne havde den låns, men det var kun ved pitstoppene. Montoya må også være tilfreds efter at have kørt 2 points hjem. Det skete efter en noget skidt startplacering som nr. 13. Montoya var en af de få der turde satse lidt undervejs, det kostede også nogle placeringer, da han fik ramt chikanen noget uheldigt, men han formåede at indhente det tabte og sluttede som nr. 7. Der var da også tilfredshed i teamet efter løbet over resultatet. Mest forundret var man næsten over at have ramt så godt et setup som tilfældet var. Altså stort set ingen problemer for Williams. McLaren - 61 points: En præstation på det jævne. Det er vel det nærmeste man kan komme det McLaren præsterede i dag. Coulthard var igen medvirkende - denne gang tilsyneladende mere uskyldig end sidst - i en hændelse der gjorde at han og hans konkurrent begge udgik. Raikkonen listede sig nærmest begivenhedsløst ind på sjettepladsen efter at være startet som tolver. Takket være Coulthards ikke imponerende indsats i de seneste GP'er, har Raikkonen nu overhalet skotten. Det skal dog siges til Coulthards fordel at han lå på femtepladsen foran Raikkonen da han udgik. Dons
Læs mere om: 10/10/04 - Suzuka - Formel 1 |