Der var ingen overraskelser i Japan, ingen alternative strategier og i alt for lidt spænding. Midt i feltet var der til tider dueller, men det er ikke nok når man sidder søndag morgen og kæmper for at ryste søvnen ud at øjnene. Gode dueller er en ting, men spænding om hvem der får de øverste placeringer er en endnu mere væsentlig ingrediens.
Nu skal man jo være mere en almindeligt naiv for at have troet på at der ville være spænding i Japan. Sæsonen har været ganske ensidig og der har ikke været tegn på at Japan skulle være anderledes. Men et kedeligt løb rammer lidt hårdere kl. 7.30 søndag morgen fra en af de bedste baner i kalenderen, end det gør en søndag eftermiddag for Hungaroring eller Magny-Cours. Fra de baner kan man med lidt god vilje bilde sig selv ind at det er banerne der er det største problem i Formel 1. Men fra Suzaka slår sandheden hårdere - Formel 1 er simpelthen for kedeligt i øjeblikket!
Schumachers sejr er der ikke så meget at sige til. Fra løbets start og til det ternede flag faldt var han i front, uden at blive truet på noget tidspunkt. En stille dag på kontoret for tyskeren. Lillebror Ralf startede som 2'er og sluttede som sådan. Heller ikke her er der meget at berette. For Ralf selv er der selvfølgelig tale om et rigtig godt resultat. Efter en sæson der blev ødelagt af ulykken på Indianapolis, det tvivlsomme comeback i Kina og de evindelige skænderier med teamledelsen, fik Ralf en fornem placering og personlig genoprejsning.
De to BAR kørere, Button og Sato, indtog de næste pladser, og her var der heller ikke den store dramatik. De trillede rundt og gjorde Honda folkene stolte. BARs problem er dog at de stadig, trods en fremragende sæson, ikke for alvor har lignet et bud på en vinder. Teamet er måske på vej frem, men de har stadig meget at vise for at man kan tage dem seriøst som topteam. I dag blev de slået af Williams (og Ferrari selvfølgelig), ved andre lejligheder er der andre der har slået dem. BAR har været meget mere stabile i resultaterne, men på banen kun lejlighedsvist fremstået som de næstbedste.
At Alonso, Raikkonen og Montoya indtog de næste pladser kan man da godt rose dem for, med deres startplacering i tankerne. Men, men, men - alle tre burde de være med længere fremme fra start. Ikke at nogen af dem har begået graverende fejl, men deres bagland er ikke godt nok. Måske Formel 1 i virkeligheden er blevet for dyrt for selv BMW, Mercedes og Renault. Flavio Briatore har i al fald været ude med udtalelser om at man fra Renaults side kan blive nødt til at overveje om man får nok for de penge man poster i sporten.
Ingen af de tre var for alvor overbevisende i dag, man kan forestille sig at de glæder sig til vinterpausen og håbet om at kunne starte i en mere konkurrencedygtig bil næste sæson. Måske er de bare blevet ramt af en efterårsdepression og har erkendt at de alligevel ikke kan stille noget op i år.
Det sidste point gik til Fisichella, der igen kom på tavlen. Den lille italiener har kørt en særdeles fornuftig sæson for Sauber. Hans afløser i teamet, Jacques Villeneuve, der pt. kører den Renault Fisichella skal have næste sæson, sluttede lige efter, men var kun en brøkdel mere imponerende end han var i Kina.
Suzaka 2004 vil ikke gå over i historien som noget som helst. Om nogle få år vil man kunne huske vinderen, alt andet vil være glemt. Et halvtrist løb i en trist sæson. Godt det snart er JUL!
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: 10/10/04 - Suzuka - Formel 1 |