En god kvalifikation af Göransson kan således afgøre dette års STCC-mesterskab, men som det så ofte er set, så kan alt ske i motorsport.
Richard Görensson har lagt sig i spidsen for STCC mesterskabet, men den samlede sejr er endnu ikke i hus. (Foto: Motorsporten.dk)
Forskellen mellem Göransson og Dahlgren er før weekendens to løb på 26 points, så det bliver på ingen måde en let opgave for Dahlgren, hvis han skal vinde STCC-mesterskabet. Der gives nemlig kun 15 points for en sejr.
Dahlgren skal dog ikke kun kigge opad i tabellen, da nummer 3 i den samlede stilling (Fredrik Ekblom) stadig har mulighed for at nå den samlede 2. plads med 26 points mellem nr. 2 og nr. 3. Igen ser det nærmest umuligt ud, men igen - alt kan ske i motorsport.
Faktisk er ingen af placeringerne i top-5 sikre før weekendens løb, så der er på alle måder lagt op til en spædende afslutning på dette års STCC-mesterskab.
Robert Dahlgren er med helt fremme i STCC mesterskabet her i hans debut sæson. (Foto: Motorsporten.dk)
Top 5 i STCC mesterskabet før finalen:
|
Plac. | Kører | Mærke | Point |
|
1 | Richard Görensson | BMW 320i | 193 |
2 | Robert Dahlgren | Volvo S60 | 167 |
3 | Frederik Ekblom | Audi A4 | 141 |
|
4 | Tommy Rustad | Opel Astra | 127 |
5 | Jan 'Flash' Nilsson | Volvo S60 | 123 |
|
Banen der køres på er Mantorp Park, som ligger placeret i det sydlige Sverige mellem Mjölby og Linköping. Den 3106 meter lange bane indeholder ca. 12 sving og undervejs når STCC bilerne op på omkring 220 km/t ned af langsiden. Banen byder således på relativt mange sving og et par bakketoppe.
Onsdagens STCC-pressekonference bar præg af spænding, nerver og skuespil forud for weekendens STCC-afdeling.
Göransson var således ret sikker på sig selv, og følte sig sikker på at tage guldet. Men måske skal han alligevel ikke føle sig 100 % sikker. I 2000 kom Fredrik Ekblom til STCC-finalen med et endnu større forspring end Göransson har i dag og han tabte det hele på gulvet.
Men som nævnt er guld, sølv og bronze medaljerne endnu ikke uddelt i årets mesterskab, så der vil bestemt blive kæmpet om alle 3 medaljer. Dette kan vise sig at være til Göranssons fordel.
Dog ved Göransson udmærket at det ikke bliver let. Løbet bliver nok årets mest krævende, men Göransson melder sig klar til udfordringen.
Men succesen koster. På trods af at Göransson er debutant i årets STCC-serie fejler opbakningen bestemt ikke noget. Teamet har opbakning fra BMW i Tyskland, som stiller ingeniører til rådighed, og samtidigt råder Göranssons team (West Coast Racing) over et imponerende budget på hele 4,5 millioner svenske kroner. Men satningen har givet pote indtil nu. Richard Göransson har således vundet 8 løb af 16 mulige.
Hans nærmeste konkurrent fra Volvo S60 Racing er også debutant. Robert Dahlgren har dog ikke i sinde at give op på trods af den store pointafstand. Han går på banen for at vinde og for at slås om guldet. Guldet kunne dog allerede have været afgjort i sidste afdeling, men en tyvstart fra Richard Göransson gjorde at spændingen stadig er intakt.
Årets sæson har klart været de unge køreres. Dahlgren og Göransson kommer således også til Mantorp som favoritter. De "gamle" er allerede ude af guldstriden og derfor må Fredrik Ekblom, Jan 'Flash' Nilsson og Tommy Rustad tage til takke med at kæmpe om den samlede 3. plads. Men ifølge Göransson er de bestemt stadigt konkurrencedygtige og han forventer langt mere modstand i næste sæson. De 3 aldrende herre har været ramt af uheld i årets sæson og har manglet heldet i de afgørende øjeblikke.
Norske Tommy Rustad i den 'gamle' Opel Astra Coupé kæmper med i top 5 i STCC mesterskabet 2004. (Foto: Motorsporten.dk)
Som et lille ekstra event er der arrangeret et gadeløb i Linkøbing før STCC Finalen. Først vil samtlige kørere og hold blive præsenteret og derefter vil STCC-racerne kører på en lukket bane i Linkøbing by.
Måske man skulle tage en tur til Sverige i weekenden?
Det ser i hvert fald ud til at blive en særdeles spændende weekend i det svenske. Søren Riis
Læs mere om: 19/09/04 - Mantorp Park - Swedish Touring Car Championship - SM |