Ferrari har sikret sig konstruktørernes mesterskab, og førstekøreren Michael Schumacher sikrede sig kørernes verdensmesterskab ved det seneste GP på Spa i Belgien. Den store spænding er udløst for længst, men der er dog stadig de sekundære placeringer at køre om. Med fire GP'er tilbage er der stadig kamp om andenpladsen hos kørerne, hvor Rubens Barrichello og Jenson Button stadig i teorien kan sikre sig andenpladsen. Tredjepladsen er der flere bejlere til. Hos konstruktørerne er der fire teams der kan sikre sig andenpladsen i teorien. Ferrari: Ferrari er om nogen på hjemmebane på Monza. Planen er at de verdensmesterskaber skal fejres i denne weekend foran hjemmepublikummet, men det er konkurrenterne nok ikke enige med Ferrari i. Michael Schumacher har stadig en rekord at jagte, nemlig rekorden for flest poles, som stadig tilhører Senna. Spørgsmålet er om Ferrari vil lade Rubens Barrichello vinde sin første sejr i år, nu hvor M. Schumacher næsten har gjort rent bord. Barrichello har stadig en andenplads i det samlede mesterskab at køre for. Button er nærmeste konkurrent, men er 23 points efter. Ferrari har som de andre teams testet på Monza, primært er det setup og dæk der er testet. Luca Badoer har været omkring Fiorano for at lave Ferraris vanlige shakedown test der. Ferrari har for længst annonceret at deres udviklingsarbejde næsten er sat i stå, og at man primært koncentrerer sig om næste års bil, men lidt har man dog lavet i forhold til netop Monza. Et af de store spørgsmål er hvad Barrichello får lov til denne gang? En sejr måske, det vil klæde både ham at vinde, men også teamet at han får lov til det. Renault: På en bane der på mange punkter ligner GP banen i Montreal, vil Renault køre med den måske mindste downforce i år. Det er et af de resultater man opnåede ved testen i sidste uge på netop Monza. Nu er der "kun" at finpudse setuppet inden det går løs. Der kan dog være forskellige faktorer der stadig kan spille ind. Vejr og vind med temperaturer bl.a. Det er ting som man endnu ikke kan 100 % højde for. Men grundsetuppet til banen er klar. Hvis Renaults forhåbninger holder, forventer man at kunne køre lige så stærkt som i netop Canada, hvor Renault kørte virkeligt stærkt. Siden er der sket meget med bil og motor, men man håber stadig at kunne gøre det endnu bedre. Dækvalget kan blive en vigtig faktor, især hvis det bliver ret varmt. Den måske største bekymring kan være motorerne. På Monza kører man med fuld gas i omkring 70 % af tiden på en omgang. Det belaster motorerne utrolig meget. Til gengæld har man 2000 km i nakken fra testen i sidste uge. Kørerne glæder sig meget til Monza. Trulli er på hjemmebane her, og Alonso har opholdt sig meget i Italien, og opfatter faktisk også banen som en næsten hjemmebane. BAR: Hos BAR ved man hvad man er oppe i mod. En meget hurtig bane, med langt mellem nedbremsningszonerne. Det gør det vanskeligt at holde temperatur i bremserne, som fungerer bedst når de er varme. Efter at begge biler udgik på Spa, har man noget at køre efter. David Richards har en målsætning der hedder at man skal slutte i top 3 i år. Det er det realistiske og opnåelige mål med den succes som BAR har haft i år. Williams og McLaren kan dog stadig nå at drille BAR i den kamp. Første skridt til at sikre sig en plads i top 3 skal tages på Monza. Ved testen i sidste uge fik man testet alle de vigtige områder, og teamet mener sig klar til at tage udfordringen op på den gamle klassiske GP bane midt i Monza. Kørerne glæder sig til at køre på banen igen. En ting er at teste der, men med tilskuerpladserne fyldte og en fantastisk stemning, så er det en af de oplevelser kørerne - heller ikke hos de andre teams - nødig vil undvære. Monza er noget specielt, også selvom man ikke kører i et italiensk team med røde biler. Williams: Williams kørerne har noget at revanchere sig for. På Spa måtte de begge udgå. Montoya efter en punktering der beskadigede bilen så han ikke kunne forsætte, og Pizzonia efter gearkasseproblemer. Ikke nok med at de udgik. Begge lå til podieplacering da de udgik, godt nok på forskellige tidspunkter. Til gengæld føler begge kørere at den er ved at være der efter en succesfyldt test på Monza i sidste uge. Pizzonia satte den hurtigste tid ved den lejlighed. Testen var også en gratis chance for Pizzonia til at lære banen at kende. Han har godt nok kørt her før i Formel 3000, men aldrig før i en Formel 1 racer. Montoya tænker stadig tilbage til 2001 hvor han vandt sit første Formel 1 løb - netop på denne bane. Williams har samarbejdet meget med Michelin om dækkene. Som det kan læses i dækpreviewet, har Michelin opdaget et par vitale ting. Ydermere har man konstrueret et bagdæk med ekstra styrke til at modstå de hårde belastninger som højfartsbaner som bl.a. Monza udsætter dækkene for. McLaren: På Spa fik McLaren og Kimi Raikkonen en længe ventet sejr. Det har givet hele teamet et meget stort løft. Nu kan man pludselig skimte en bedre placering i konstruktørernes mesterskab. Forskellen til Williams er nu pludselig nede på kun fem points. Selvom Spa er en meget hurtig bane, så har McLaren udviklet endnu en aerodynamisk pakke til MP4-19B til Monza. Denne pakke blev testet i sidste uge med godt resultat. Selvom at man vandt på Spa, så maner Norbert Haug lidt til besindighed. Fordi man har endelig har succes i ét løb, er der ingen garanti for at det forsætter. Forhåbningerne er selvfølgelig en sejr, men mon ikke at en podieplacering kan få Ron Dennis til at være glad også. Kørerne er opsatte. Sejren til Kimi Raikkonen har fået gang i optimismen hos Iceman. Udover at banen har nogle udfordrende sving, mener han at her er der al mulig grund til at se tætte dueller. David Coulthard er også optimistisk, men advarer dog mod at selvom der køres stærkt, så er det også en bane der skal køres meget præcist på, ellers går det meget hurtigt galt. Men stemningen er lysegrønt hos McLaren. De længe ventede fremskridt er begyndt at komme frem i lyset for alvor. Nu kommer det svære nemlig at forsætte den gode rytme. Og det ved man hos McLaren. Dons
Læs mere om: 12/09/04 - Monza - Formel 1 |