Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Italiens GP - Teams preview - bunden

Formel 1 
09/09/04 

I bunden af pointskalaen er der kun den indbyrdes placering at kæmpe om resten af året. Kun Sauber har en teoretisk mulighed for en top 5 placering. Realistisk er den nærmest ikke til stede. McLaren er kommet i gang.
 

De fem teams i bunden har kun den indbyrdes placering at kæmpe om. Et enkelt team, nemlig Sauber har gjort det rigtig flot i år. Nogle vil beskylde teamet for efterhånden at være et Ferrari junior team, måske er det rigtigt, måske ikke. I hvert fald har teamet forbedret sig på flere områder. Jaguar har alt at bevise, især overfor Ford, som ser meget nøje på økonomien. Toyota er i en udviklingsfase som har gjort det bedre for teamet. Mike Gascoyne får æren for det, men den helt store forventede forandring skal vi nok vente med at se til næste år, hvor det er Mike Gascoynes streger der ligger til grund for bilen. Ikke som i år hvor det er lidt af et gadekryds mellem to designere, man kører rundt med. Jordan og Minardi må slås om de sørgelige rester - når de en sjælden gang dukker op. Fremtiden for de to teams er spændt på flere områder. Især økonomien spiller ind her. Bliver Jordan virkelig solgt til en gruppe arabere fra Dubai eller hvad sker der? Minardi får til næste sæson glæde af nye Cosworth motorer. Men det hjælper dem ikke nu i de resterende GP'er i denne sæson, og slet ikke på Monza.

Sauber:
Begge Sauber kørere har vundet på Monza, bare ikke i Formel 1, men i lavere rangerende klasser. Massa har dog nok været tættest på, da han har vundet på banen i den europæiske Formel 3000 serie. Fisichella har dog kørt en fjerdeplads hjem for Jordan i 1997. Teamet har testet en helt ny aerodynamisk pakke på banen i sidste uge. En rigtig low downforce pakke specielt til denne bane. Ifølge teamet selv med et godt resultat. Kørerne glæder sig begge til at køre her. Fisichella især da det er hans hjemmebane, Massa med flere sejre i Formel Renault. Willy Rampf er næsten mest bekymret for bremserne som ikke kan blive holdt ordentligt varme. Og så lurer han lidt på pit strategien. Ofte har der været kørt med kun ét pitstop, men holder det denne gang?

Jaguar:
Jaguar deltog også i sidste uges test på Monza. Det er især Christian Klien meget glad for. Hans eneste erfaring med banen inden da, har været en enkelt test i Formel Renault. Så selvom banen er så godt som ny for ham, så har han fået tre dages test til at lære banen at kende i. Klien har selvfølgelig en stor del optimisme med i bagagen, efter han fik sine første point i Formel 1 på Spa, og han glæder sig da også til at køre et rigtigt GP på denne bane. Mark Webber kender banen og glæder sig ud over racet især til den atmosfære der altid hersker her. Teamet har ved testen i sidste uge, men modsat flere andre har man ikke en ny aerodynamisk pakke med. Man har i stedet fundet et grundsetup, hvortil man har tilført enkelte nyudviklede dele, altså kun småforbedringer her. Teamet har efter at David Pitchford er blevet den ansvarlige i stedet satset på holdbarhed. Så må den løbende udvikling sikre at der også er fart i bilen. Men optimismen er til stede i teamet. Efter Kliens vigtige points til teamet er målsætningen som vanligt flere points til teamet. Kan motoren holde og undgår man tekniske problemer, er muligheden for points til stede. Dog skal teamet nok håbe på at flere af de foranplacerede konkurrenter udgår eller får et ikke så godt race.

Toyota:
Målet for Toyota i år er at gøre det væsentligt bedre end sidste år, hvor ingen af teamets kørere fuldførte. Dernæst er ønsket om flere points på kontoen det næste mål. Toyota er indehaver af en af feltets stærkeste motorer, men problemet har været bilen, som Mike Gascoyne efter hans indtræden i teamet har søgt at forbedre. Der er da også en vis fremgang at spore, men først til næste får teamet fuldudbytte af hans indsats. Toyota har det bedst på de hurtige baner. Det vil man selvfølgelig prøve at leve op til på Monza. Teamet har et par aerodynamiske ændringer klar til Monza, så man håber på at kunne udnytte den kraftige motor bedre. Olivier Panis har lidt spekulationer omkring dækkene, om de nu kan holde. Ricardo Zonta håber på et godt resultat til teamet, inden turen går øst på til bl.a. teamets egentlige hjemland Japan.

Jordan:
Jordan tester ikke til hvert løb, men har gjort det denne gang. Og sandelig om ikke at man har haft et temmelig omfattende testprogram. På programmet har stået dæktest, setup, afprøvning af en aerodynamisk pakke udviklet specielt til dette løb samt måske mindre interessant i denne omgang - forundersøgelser med henblik på næste års bil. Pantano er på hjemmebane og har kørt godt på banen i tidligere mindre klasser. Heidfeld er selvfølgelig bekendt med banen, mens test og reservekøreren Timo Glock faktisk kun har kørt her ved en enkelt test i en Porsche tidligere. Han havde stor gavn af testen i sidste uge. James Robinson, teamets ledende ingeniør, er ret optimistisk forud for GP'et på søndag, han mener at teamet har en bedre chance for et godt resultat end tidligere grundet de store forberedelser man har haft mulighed for at lave denne gang.

Minardi:
Ærgrelse og skuffelse stod malet i hovedet på Minardi teamet efter GP'et på Spa. Ingen af bilerne kom i mål. Bruni udgik på første omgang og Baumgartner blev sendt af banen af Buttons vildfarne BAR racer. Men nu er man i det lille italienske klar igen til en ny indsat og så på hjemmebane. For en sjælden gangs skyld, har teamet testet. Og så endda to steder. Baumgartner og Bruni delte en bil på Monza, mens teamet testede to evt. nye kørere på Vallalunga banen. Minardi håber på regnvejr, og måske bliver det en kendsgerning. De foreløbige vejrudsigter har regn med i deres prognoser, men er endnu ikke præcise nok. Monza er en bane hvor Minardi aldrig har fået points. Til gengæld har man stået for en af de mere spektakulære afslutninger. I 1993 var de to Minardi holdkammerater, Pierluigi Martini og Christian Fittipaldi, ikke enige om hvem der skulle passere mållinien først. Det endte med en gevaldig flyvetur til Fittipaldi der dog landede på hjulene og kørte over målstregen på tre hjul.

Dons

Læs mere om:
  • 12/09/04 - Monza - Formel 1
  •