Italiens GP - Dæk preview |
Formel 1 08/09/04
|
|
Årets sidste GP - i hvert fald i Europa. Begge de officielle mesterskaber er afgjort og Bridgestone står bag dem begge. Men tæller man alle pointene sammen er der så ikke en anden vinder? |
|
Selv om begge mesterskaber er placeret, så er der stadig noget at kæmpe for. Med Michael Schumacher som verdensmester for kørerne og Ferrari som verdensmester for konstruktørerne er den store spænding udløst. Men tæller man alle de pointgivende placeringer sammen, mon så ikke at det er Michelin som er vinderen? Godt nok har Ferrari sat sig på førstepladsen i langt de fleste løb hidtil, men det har som regel været med Michelin på de seks resterende placeringer, og det giver flere points sammenlagt. Derfor er der stadig noget at køre om de to dækmærker imellem. De kommer absolut ikke uforberedt til Monza banen. Bridgestone: Bridgestone stiller med det sædvanlige antal dæk, nemlig 1400 stk. De er fordelt over ikke mindre end seks forskellige tørvejrscompounds og de to typer til regnvejr og meget regnvejr. Tørvejrsdækkene vil være af medium til hård type. Banen er jo en af de allerhurtigste baner på kalenderen. Bridgestone regner med hastigheder op til 360 km/t på i hvert fald 3 steder på banen. I forbindelse med testen i sidste uge på netop Monza har Bridgestone selvfølgelig fået testet de compounds man forventer at deres teams vil vælge til den kommende weekend. Michelin: Michelin "nøjes" med at tage 4 tørvejrscompounds med samt de to typer regnvejrsdæk. Michelin kan prale af at deres dæk var hurtigst på Monza i sidste uge i testforløbet der. Tiden blev sat af Antonio Pizzonia i Williams der får endnu en chance for teamet. Michelin havde også visse vanskeligheder under denne test. Ikke de store, men der er noget som er taget til efterretning. Hos Michelin konstaterede man under testen på Monza, at det er yderst vigtigt at hætten over ventilen til dækket, faktisk skal være der. Flere kørere mistede luften i deres dæk - primært bagdækkene - og ved et tilfælde fandt man på at skrue hætten på, og så var dette problem løst. Om det så også har været en medvirkende årsag til punkteringer man oplevede på Monza, og også i det seneste GP på Spa, har man endnu ikke kunnet konstatere 100 %, men Michelin har underrettet deres teams om nødvendigheden af at anvende hætten. Michelin forventer at de får stor succes med netop deres dæk på Monza. Dons
Læs mere om: 12/09/04 - Monza - Formel 1 |
|
| |