Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Le Mans Endurance Series

1. fri træning på Silverstone

LMES 
13/08/04 

Efter den optimistiske indledning på Silverstone med 43 tilmeldte biler, kom der kun 39, men det er stadig et flot felt.
 

Den første frie træning bød dog kun på 38 biler som satte tider, idet GT teamet Auto Palace ikke var ude og køre med deres Ferrari 360 Modena.

Dat denne fri træning startede klokken 17 lokal tid var banen stadig en lille smule fugtigt efter der havde være en kraftig regnbyge ved middags tid. Banen tørrede dog hurtigt op da varmen igen var kommet til Silverstone.

For at starte med Audi, som ikke helt lever op til deres favoritværdighed, ved kun at være næst hurtigst, hvilket de måske godt kan leve med lige nu.

Derimod ser det ikke for godt ud hos det Japanske Goh teamforholdsvis tidligt I denne træning blev trukke ind I pit garagen, da teamet ikke kunne starte bilen. Sen på aftene arbede man stadig på bilen, da den stadig ikke kunne starte. Dindo fik kun kørt 5 omgange I bilen, med en bedste tid på 1:41.315, som ragte til en overall 5. plads.

Det var dog fabriks Zytek raceren der stjal billedet under denne fri træning og det var Robbie Kerr der satte tiden 1:38.104. måske er det ikke så impornerende at Zytek raceren er med helt fremme, men når så Team manager John Wickham fortæller at Zytek 04S raceren blev fyldt helt op ved denne sessions start og herefter kørte et helt stint på det, hvor denne tid blev sat, så giver det de to Audi teams list at tænke over.

Selvom Zytek Engineering vandt denne session så var de ikke knusende overlgne i forhold til Audi Sport UK Team Veloqx. Beege Sølv/lill Audier er indenfor 0.6 sek Zytek, o gle efter de to Audier kommer Creation Autosportif og DBA Zytek, alle sammen under 1:39.

Set med Danske øjne er det innteresant at kigge efter Lister Racing og deres Lister LMP, der i denne weekend køres af Rob Barff og Justin Keen. Grunden til at det er interessant og følge denne bil er selvfølgeligt at Det Danske Team Essex Invest i denne tid går i overvejleser om de skal fortsætte samarbejdet med Lister, eller om de skal vælge andre græsgange til 2005 sæsonen, og specielt Le Mans.

Skal man alene vurdere dette ud fra denne session, hvor bilen kørte 1.44.088 imod Zytek 04S tid på 1.38.104, skal John Nielsen og team Essex Invest vælge Lister raceren fra, for den er simpelthen slet ikke oppe i hastighed. Skulle jeg anbefale John Nielsen & Co. noget så skulle de købe en Zytek 04S, som den teamet havde for et par år siden, for den er der åbenbart stadig fart i.

LMP2 klassen overraskede positivt I denne første træning med Paul Belmondo Racing som det hurtigste team med deres Courage C65 AER med tiden 1.45.870, efterfulgt af Courage Competition med samme bil. Deres tid var 1.47.357. K2 Race Engineering som jeg har store forventninger savner helt åbenlyst speed i deres Pilbeam MP91 Judd, men bilen er ny, og teamet forventer at finde mere i den i dag(fredag)

Vitaphone Racing vandt GTS klassen med deres Saleen S7-R og tiden 1.48.304. Tiden er imponerende i forhold til Larbre Competition og deres Ferrari 550 Maranello der kørte 1.50.428, med Barron Connor Racing og deres Ferrari 575 med tiden 1.51.650, på 3. pladsen.

GT blev vundet af Fresinger med deres Porsche 911 GT3-RSR og tiden 1.55.063 med Jordan Warnock Racing og deres Porsche 911 GT3-RSR på anden pladsen 1.55.075. Det betyder at GT klassen to hurtigste biler kun skilles ad med 12/1000 sek. Fantastisk fedt

Lars Nielsen, Thorkild Thyrring og Patrick Long var sammen med Farnbacher Racing og deres Porsche 911 GT3-RSR i den absolut tunge del af feltet med tiden 2.00.928, hvilket gør den mere en 5 sekunder langsommere end den iøjblikket hurtigste GT bil.

Vejgaard

Læs mere om:
  • 14/08/04 - Silverstone - LMES
  •