Der kommer hele 43 biler til start, og her i blandt er der flere potentielle vindere imellem. P1 klassen får 11 biler til start, P2 klassen får 9 biler til start. GTS kan mønstre 7 biler og GT klassen, 16 biler.
P1 klassen er sandsynligvis klassen hvor vi skal finde den vindende bil, og det nemmeste er jo at sige at der igen kommer en Audi sejr, og så er det måske ikke så nemt alligevel, for både Team Goh og Audi Sport UK Team Veloqx kommer til start.
Goh teamet stiller op med en bil kørt af Seiji Ara og Rinaldo Capello, hvorimod Audi Sport UK Team Veloqx kommer med to biler kørt af Pierre Kaffer og Allan McNish, og den anden køres af Jamie Davies og Johnny Herbert.
(Foto: Audi-Sportpress)
Men jeg er ikke helt sikkert på at Audi får så let spil. I den forgangende weekend fik Champion teamet jo en over næsen i ALMS, så derfor skeler jeg selvfølgeligt til alternativer, og her kunne det være interessant og kigge på Zytek, og der kommer 3 forskellige udgaver af dem. Creation Autosportif kommer med ex-DK DBA Zytek, Zytek Engineering Zytek 04S og Team Jota kommer med Zytek 04S Zytek.
Det betyder 3 Audier imod 3 Zytek's og jeg tror på at en Audi vil vinder løbet, men jeg tør ikke gætte på hvilken en af dem der trækker det længste strå. For selvom Zytek er stærk over en eller i hvert fald få omgange, er de meget kendte for at tabe pusten over længere strækninger.
Her ud over kommer Rollcentre Racing med en Dallara Judd, RML med en Lola B160 AER, Taurus med en Lola B2K / 10 Caterpillar(diesel), Nasamax med deres Nasamax DM139 Judd (Bio ethanol) og Lister Racing med deres Lister LMP, og her bliver det blandt andre interessant at se de to biler på alternativt brændstof.
(Foto: Team Nasamax)
LMP2 klassen er også delt op i to større grupper, den ene er Pilbeam og den anden er Courage. Paul Belmondo Racing og Courage Competition kommer med hver deres Courage C65 AER. PiR Competition kommer med en 'gammel' Pilbeam MP84 JPX, G Force Racing kommer også med en 'gammel' Pilbeam MP84 Nissan. Til gengæld kommer K2 Race Engineering med en meget spændende Pilbeam MP91 Judd.
Jeg vurderer at det er blandt disse biler LMP vinderen skal findes , og da jeg ikke har den store fidus til den aldrende Pilbeam MP84, vil jeg gætte på at det bliver en af de to Courage C65 AER der vil vinde LMP2 klassen, med Franske Welter Racing og deres WR-V6 LM 2003.
GTS klassen bliver et opgør imellem Larbre Competition og deres Ferrari 550 Maranello og så Graham Nash Motorsport med deres Saleen S7-R. Jeg vurderer at det stadig kniber for Barron Connor Racing at finde speeden i deres nye Ferrari 575'er.
Det nye indslag i GTS klassen kommer fra A-Level Engineering som stiller op med en Porsche 996 Turbo, og selvom Porscher ikke har ry for at bryde sammen, så vil jeg tro at det er en lidt for stor opgave for Porsche raceren.
Jeg gætter på at Larbre Competition løber med GTS sejren i deres Ferrari 550 Maranello, kørt af Pedro Lamy, Christophe Bouchut og Steve Zacchia.
GT klassen bliver domineret af Porsche 911 GT3'er, men der kommer også 3 TVR T-400R og 3 Ferrari 360'er til start.
GT klassen byder iøvrig på det eneste Danske indslag i dette felt og det er Lars Nielsen og Thorkild Thyrring der skal dele team Farnbacher Racings Porsche 911 GT3-RSR, med Patrick Long. Bilen er den bil som Lars Nielsen også kørte Le Mans i sammen med The Racers Group.
Jeg tillægger dog ikke det Danske team store vinderchancer. Derimod kunne jeg godt se Freisinger Motorsport og deres Porsche 911 GT3-RSR kørt af Stephane Ortelli og Emmanuel Collard lave et godt resultat. Alternativt kunne jeg pege på Cirtek Motorsport og deres Porsche 911 GT3-RSR, kørt af Adam Jones og Sascha Maassen.
(Foto: Claude Foubert, infoscourse.org)
Arrangementet på Silverstone starter allerede torsdag hvor der klokken 17 køres 5 kvarters fri træning for samtlige klasser. Fredag klokken 09:00-09:45 køres 2. fri træning.
Fredag klokken 13 er det så alvor, for her køres 1. kvalifikation og fra 17:45 - 18:30 køres 2. kvalifikation
Lørdagen startes med 20 minutters warm-up fra klokken 09:00-09:20. Klokken 14:00 flages 1000 kilometer(195 omgange + 1 formations-omgang = 1002.13 km) LMES så i gang. Vejgaard
Læs mere om: 14/08/04 - Silverstone - LMES |