Man kan roligt udråbe det tyske Grand Prix som værende det bedste GP hidtil i år - godt efterfulgt af det engelske. Det tyske Grand Prix gav mange gode dueller undervejs. Flere overraskende gode placeringer, og i den ende også store skuffelser for nogle. Barrichello fik for første gang ikke points i år. Renault var lidt af hvert, BAR ligeså, Williams en rimelig præstation, mens McLaren fik vist at de stadigvæk er på vej frem, men mangler lidt endnu. Ferrari - 184 points: For en gangs skyld fik Rubens Barrichello ikke points med hjem. Det var sådan set også hans egen skyld. Var han ikke kørt ind i David Coulthard og ved den lejlighed mistede frontvingen, havde hans resultat ganske givet været noget anderledes. Han har da også erkendt efterfølgende at det var helt og holdent hans egen skyld at det gik sådan. Lidt overraskende var det måske at det tog forholdsvis lang tid at køre sig op gennem feltet, han var dog langt fremme til sidst inden et spin og en sivepunktering ødelagde hans indsats i det tyske GP. Det så man også da bilen fik et pænt brasiliansk fodboldspark da løbet var slut. En godt frustreret Barrichello skulle have afløb for sine følelser. Michael Schumacher derimod havde det forholdsvis let. Kun i starten var der lidt pres på fra Kimi Raikkonen, der dog senere kørte ret voldsomt af banen. Ellers var det næsten rent ferie for Michael Schumacher. Sejren var der ingen tvivl om. Der var dog et lille spændingsmoment undervejs. Da Barrichello var inde til sit andet pitstop, kom Schumacher også ind, men mekanikerne fik sendt Barrichello af sted, og sat nye dæk frem til Schumacher lige da han stoppede i pittet. Meget tæt, men det gik. Renault - 85 points: Alonso treer og Trulli uden for pointene. Det var resultat for Renault. Alonso kom på podiet for en anden gang i tre løb, mens Trulli blev offer for en ødelagt frontvinge efter at have ramt nogle vragrester fra en anden bil. Det forsinkede ham så meget at han endte udenfor pointene - ligesom Barrichello der havde en lignende situation. Alonso havde et spændende sidste stint. Pludseligt begyndte bilen tilsyneladende uden årsag at køre langsomt, han var endda på vej i pit, men fik at vide at han skulle blive ude. Efter et lidt voldsomt møde med en kerb kørte bilen pludseligt normalt igen. Årsagen er endnu ukendt. Alonsos problem kostede ham andenpladsen men formåede at holde Coulthard bag sig. BAR - 76 points: BAR fik begge kørere i pointene. Sato sluttede på ottendepladsen efter et noget tamt løb fra hans side. Sato havde et spin midtvejs i løbet. Han kom dog hurtigt i gang igen, men fik problemer senere med hans hjelm, noget som også Jenson Button fik. Begge havde problemer med de remme som HANS er fastgjort med til hjelmen. Værst var det nok for Button hvor den ene rem gik helt løs og han måtte flere gange have den ene hånd på hjelmen for at give støtte. Han kom således over målstregen med en hånd på rattet og den anden for at støtte hjelmen. Undervejs havde han flot kæmpet sig op fra sin startplads som nr. 13 til den vel nok bedste duel med Alonso om andenpladsen. Da Alonso af uforklarlige årsager begyndte at tabe fart, fik Button det dermed noget nemmere med at få overhalet Alonso. De ni points til BAR betyder at de har indhentet lidt på Renault der dog stadig er foran BAR med ni points mere. Williams - 47 points: Efter et års GP pause var Pizzonia tilbage igen. Det gik hæderligt med en syvendeplads og dermed 2 points til ham og teamet. Pizzonia var da også tilfreds med pointene men mente at det godt kunne være blevet til flere, hvis ikke det var fordi at han røg i noget trafik undervejs. Dårlig undskyldning i mange tilfælde, trafik kan overhales og det burde Williams bilerne være i stand til. Montoya startede fra andenpladsen, men mistede totalt starten da koblingen ikke tog rigtigt ved, da den endelig gjorde det, gik det op i hjulspind. Det kostede en del placeringer som Montoya aldrig fik gjort nok ved. Han fik sig dog kæmpet tilbage i løbet, men fik ikke kontakt med de forreste. Det kneb endda lidt med at hænge på Coulthard. Montoya nævnte efter løbet at han havde store problemer med dækkene som dannede blærer og gjorde bilen meget vanskelig at køre. Også teamet beklagede sig over dækkene. Det kan skyldes dækkene, men også opsætningen af bilen. De to kørere fik dog begge points med hjem, men skal til at holde øje med McLaren, som altså er ved at få skrabet en del point sammen. Der er nu en forskel på de to teams på 10 points. McLaren - 37 points: McLaren teamet og Kimi Raikkonen i særdeleshed oplevede meget dramatik. Netop som Raikkonen var begyndt at minimere forskellen til M. Schumacher, gik det helt galt. Den øverste vinge på hækspoileren fløj netop da Raikkonen skulle til at bremse ned. Det betyder så godt som ingen downforce på bagenden af bilen, og Raikkonen tabte da også bilen som følge af den manglende vinge. Det gav en noget dramatisk afkørsel som endte i dækmuren. Man så én rasende Raikkonen kyle rattet ned i bilen og der var vist et par baneofficials der også fik en hilsen med på vejen. Der var ikke meget Iceman over Raikkonen i den situation. Coulthard havde lidt problemer med bilen undervejs forårsaget af to ting. Der skete noget med bilen da Barrichello ramte ind i ham, ligesom han også ramte nogle vragdele fra Raikkonens uheld. Det gjorde bilen meget ustabil at køre. Han formåede dog alligevel at komme hjem på én fjerdeplads, som måske kunne have været vekslet til tredjepladsen, hvis ikke Alonsos bil var begyndt at fungere godt igen. Men det er rart at se McLaren tilbage hvor det sner. Farten har de fået tilbage i bilen igen - Raikkonen kørte løbets hurtigste omgang - og ligner nu noget der kan tage kampen op med Ferrari. Desværre alt for sent på sæsonen. Dons
Læs mere om: 25/07/04 - Hockenheim - Formel 1 |