Men lad os vende tilbage til tallene lidt senere og først kigge på, hvad der egentligt er sket siden sidste løb på Jyllands-Ringen.
For det første er bilen blevet bygget over i et nyt og bedre ETCC chassis fra Flash Engineering i Sverige. På grund af dette har der også været planlagt et udvidet testprogram op til weekendens løb. Mandag aften rullede S60'eren de første meter i Beldringe Lufthavn i en såkaldt shake down test, hvor man kontrollere, at alt nu virker, som det skal. Testen her forløb uden problemer af nogen art, så bilen kom hjem, og blev tjekket op en sidste gang, inden turen gik til Sverige onsdag formiddag.
For der var nemlig planlagt tests både torsdag og fredag på den svenske bane. Begge dage blev der testet mange forskellige set ups, både til tidtagning og selvfølgelig også til selve racet. Og til lørdagens træning kørte vi i et rent race set up, hvilket vil sige, fuldt tanket med mere. Det til trods kørte vi stadig tider, der lå godt og vel i den øverste del af feltet.
Inden tidtagningen havde vi et lille problem med en bremseventil, og derfor brugte vi de første to omgange af tidtagningen på at få kørt den nye ventil ind. Og her er det så de magiske tal kommer ind. For godt nok var vi nogle af de sidste, der kørte ud til tidtagningen, men det lod Pontus sig ikke mærke af, tværtimod. For allerede efter en omgang, kørte han dagens hurtigste tid 1.03.200, godt to tiendedele hurtige end Kurt Thiim, der sluttede som toer.
Super Polen blev i Sverige kørt lige efter tidtagningen. Pontus kørte ud som sidste mand, og trods, at bagenden var lidt langt ude i et af de første sving, lykkedes det Pontus at køre en fantom tid på 1.02.980. Tre tiendedele hurtigere end nummer to, Jens Edman i Toyota. Dagens to første et-taller var hjemme. 1. tidtagning - 1. Super Pole.
En placering i pole position er naturligvis det bedste udgangspunkt, vi kunne have til løbet. Og Pontus udnyttede det til fulde med en god start, så han efter første sving stadig var i front. Og herefter var kombinationen af Pontus og Volvo S60 flyvende, omgang efter omgang trak Pontus stille og roligt fra feltet.
(Foto: Volvo Motorsport Danmark)
Og selv om Safety Caren kom på banen og fik samlet feltet sammen igen, så gjorde Pontus det samme en gang til. Så da det ternede flag kom efter de tolv omgange, sikrede Pontus sig sin og Volvos første sejr i et DTC heat. Weekendens tredje ettal var en realitet.
På grund af reglerne om omvendt startrækkefølge for de første fem, skulle vi selvfølgelig starte som femmer i finaleheatet på grund af sejren i det første heat. Endnu en gang kom Pontus godt fra start og beholdt hans placering, og allerede efter et par omgange var det muligt at passere Jens Edman på fjerde pladsen.
Atter kom Safety Caren på banen, og feltet blev samlet op. Men også her kom Pontus godt med da løbet blev givet frit, og Kurt Thiim måtte se sig passeret af Volvoen. Desværre havde Henrik Lundgaard og John Nielsen nået at få skabt et lille hul ned til Pontus tredjeplads, så selvom Pontus kæmpede for at hente ind på dem, så lykkedes det ikke. Men en tredjeplads og en podieplacering var en realitet da det ternede flag svingede for sidste gang på Knutstorp den dag.
(Foto: Volvo Motorsport Danmark)
Flere dages tests og hårdt arbejde for mekanikere og kører blev belønnet på bedste vis med en første plads i pre-finalen, og en tredje plads i finalen. Og selvfølgelig var både Pontus, teamchefen og ikke mindst alle folkene bag teamet lykkelige over det flotte resultat. Og vi vil selvfølgelig kæmpe med næb og kløer næste gang DTC feltet mødes på Ring Djursland den 8. august. For at vise, at det ikke kun er i hjemlandet, at Volvo er helt fremme i feltet.
Volvo Motorsport Danmark Læs mere om: 18/07/04 - Ring Knutstorp - DTC weekend |