Siden de nordamerikanske Grand Prixer, det meste af feltet testet som forberedelse til især det franske Grand Prix. Der er testet på Circuit de Catalunya og på Jerez. Jordan har ikke fulgt de andre og har i stedet testet på Vairano banen. Målet for alle andre end Ferrari, er stadig det samme. Men lykkedes det denne gang? Sidste år blev det til en Williams et-to sejr på Magny-Cours, det er ikke sikkert det går sådan denne gang, men alle andre biler på toppen, vil være en velkommen opmuntring ikke alene til teamet, men også til os Formel 1 fans. Bare sådan for afvekslingens skyld. Ferrari: Ferrari har testet i det spanske, hvor Luca Badoer virkelig gav M. Schumacher kamp til stregen om den hurtigste tid. Som vanevindere kan man næsten kun forvente at M. Schumacher vinder igen med Barrichello som toer. M. Schumacher vil ganske givet være stærkt motiveret som sædvanligt, mens Barrichello må se at gøre forsatte fremskridt. Han virker som om at han er inde i en stigende formkurve og kører tættere på M. Schumacher. Begge har selvfølgelig store forhåbninger til det franske GP. Renault: Det bliver et måske lidt særpræget løb for Renault. Det er hjemmebanen for teamet, og samtidigt markerer det 25 året for Renaults første GP sejr. Begge kørere er meget populære i Frankrig. Alonso fordi det nu er mærket han kører for, Trulli har meget populær i Frankrig gennem flere år. Begge karakteriserer banen som en teknisk bane som ikke er så nem at finde et passende setup til. Bilerne får endnu en gang opdateret aerodynamikken. Man har også fundet forbedringer i affjedringssystemet til det franske GP. Ligeledes er motoren blev udviklet yderligere, ikke en ny evo, men "bare" udviklet mere. I teamet erkender man at det bliver umuligt at nå Ferrari i konstruktørernes mesterskab. Kampen lige nu er at holde BAR teamet bag ved, selv om de også er utroligt godt kørerne og kun er otte points efter. BAR: Hos BAR skal Satos succes fra det amerikanske følges op. Testen i sidste uge skulle løse en masse små tekniske problemer man har haft. Glædeligt var det for teamet at få Sato i mål for en gangs skyld, til gengæld måtte Jenson Button for en gangs skyld udgå. Der var visse problemer med hans bil, som man bl.a. har brugt tiden til at få løst. Motormæssigt skulle problemerne også være løst fra Hondas side. Man venter sig meget af Michelin dækkene især her på en fransk bane. Michelin har altid haft gode resultater netop her. Kørerne og især Sato er opsatte på at gøre en god figur her, og kan man nu komme foran konkurrenterne fra Renault så er kampen om andenpladsen lige pludselig meget tæt. Williams: Ralf Schumacher kommer ikke til at køre det franske GP. I stedet kører Marc Gene. Man har testet pitstops med Gene ved sidste uges test i tilfælde af at R. Schumacher ikke blev klar, hvilket nu er afgjort. Om teamets anden testkører måske får nogle løb også, skal man senere finde ud af. Det er måske lidt tricky hvis Pizzonia kun har status af testkører og ikke som reservekører. Teamet har siden det amerikanske Grand Prix også testet bilerne og nye dele. En del af dem vil være i bilerne når det franske Grand Prix køres. Det forlyder også at udseendet af Williams bilen, specielt omkring fronten vil se noget anderledes ud. Marc Gene har selvfølgelig udover at have øvet pitstops, også testet bilerne med de nye dele. Spørgsmålet er nu om han kan køre lige flot som sidst han var stand-in for Ralf Schumacher. Den nye McLaren MP4-19B - her med de la Rosa bag rattet (Foto: Daimler-Chrysler)
McLaren: Det helt hotte i dette preview må være at McLaren for første gang vil bruge deres nye MP4-19B. Bilen fik de sidste og afgørende testrunder på Jerez i sidste uge. Begge kørere glæder sig utrolig meget til at køre i den nye bil. David Coulthard er meget positivt overrasket over bilen efter den sidste test. Det er dog ikke kun bilen der blev testet. Også motoren som har været et svagt punkt i denne sæson er blevet testet og der i samarbejde med Mercedes fundet flere ændringer som blev testet på Jerez, og det med et meget opløftende resultat. Som eksempel kan Mercedes oplyse at de fire kørere hos McLaren i løbet af testen i alt fik kørt på den høje side af 3000 km uden de store problemer. Så alt tyder endeligt på noget opløftende for McLaren. Det skal nu bevises i Frankrig på Magny-Cours om det så også holder. Dons
Læs mere om: 04/07/04 - Magny-Cours - Formel 1 |