Et par teams var så flinke at bruge ulovlige komponenter i det canadiske Grand Prix og hjalp dermed alle andre end sig selv. Det har de nok fået rettet til det amerikanske Grand Prix. Ferrari passer sig selv i toppen, men hvad kan og vil de andre teams gøre ved det? Ferrari: Ferrari har vundet alle GP'er på Indianapolis, undtagen i 2001, og det håber de selvfølgelig selv på at det forsætter også i år. Michael Schumacher har lidt respekt for det kompromis man nødvendigvis må lave når bilen skal sættes op. Han anser til dette løb lillebror Ralf og Montoya i Williams som de værste konkurrenter. Shell har afsløret at Ferrari vil forsætte med at bruge den nye letvægtsbenzin. Desuden har Shell udviklet en motorolie, specielt designet til højfartsbaner. Renault: Hos Renault anser man Indianapolis Motor Speedway for at være en kompromisernes bane. Man har her den længste strækning hvor der køres med fuld gas. Et tidsrum der varer ca. 23 sekunder. Til gengæld så har man også en indersektion med mange sving og hvor der ikke er ret meget vejgreb. Hos Renault regner man med et setup der ligner det man anvendte i Canada, men alligevel ikke helt. I forberedelserne har man været lidt forsigtige med at forudse alt for meget. Man ved f.eks. ikke hvordan vejret bliver. Ej heller om konkurrenterne måske kan præstere en væsentligt højere topfart på langsiden. Og da den er så lang som den er, koster det lige pludseligt mere tid end på andre baner. Der dog kørt adskillige simuleringer og man mener at have fundet det rigtige kompromis til et setup. Man må så håbe at trækakslerne kan holde den gang. Det var øjensynligt disse aksler der forårsagede at Renault overhovedet ikke kom til bidet i Canada. BAR: Jenson Button har været meget konstant i år angående podieplaceringer. Det håber både han og BAR at det kan forsætte. Samtidigt sætter man sin lid til at Honda - og Sato - kan få det til at fungere så også Sato kommer i mål i det mindste i pointene. Sato har været ramt af adskillige motoruheld i de seneste løb, og det spekuleres da også i om ikke at han kører motorerne for hårdt, eftersom det kun er ham der udgår i røg og damp. BAR forventer at køre med et setup der meget om det man anvendte i Canada. Det var ikke specielt langsomt efter kvalifikationen at dømme. Men banen er anderledes og stiller lidt andre krav. BAR teamet vil dog ikke ændre de store ting til dette GP. Kørerne glæder sig til køre igen og mest alt forsøge at indhente det 9 points forspring som Renault har i forhold til BAR. Williams: Williams kørerne kørte et temmelig godt løb i Canada, men Williams og Toyota blev dømt som klassens slemme drenge da der blev anvendt nogle ulovlige komponenter. De blev som følge af det diskvalificeret. Det har de nok lært af og stiller op iført lovlige køretøjer denne gang. Montoya har tidligere vundet her på banen, men det var i det berømte Indy 500 løb. Det her er noget helt andet. Ralf Schumacher var ikke specielt heldig her sidste år efter nogle snurreture. Montoya blev efter hans mening idømt en straf som ingen anden ville have fået, da han kørte Barrichello af banen, og mistede dermed den sidste chance for at vinde VM. Williams vil køre med et andet setup denne gang. Bremserne bliver ikke påvirket på samme måde som i Canada, og man vil derfor ændre setuppet for at få det optimale ud af det lidt anderledes layout som den amerikanske bane har. Rent motormæssigt bliver der ingen ændringer denne gang. Sauber: Sauber er pga. McLarens manglende succes stadig på femtepladsen. Dog er McLaren nu rykket væsentligt tættere på. Men Sauber har scoret points i fem af de otte hidtidige løb i år, og så er de altså med i top 5 - endnu. Det afhænger dog meget af hvornår McLaren får succes med deres biler og ikke mindst motorerne og deres holdbarhed. Sauber vil ændre en smule på setuppet da indersektionen er meget løs når det gælder vejgreb. Ellers er der ikke de store ændringer på bilerne. Man er dog opmærksom på at dæksliddet vil udarte sig anderledes i forhold til i Canada. For Felipe Massa gælder det at det er en ny bane han kommer til. Han kørte her ikke i 2002 og sidste år var han ikke med i feltet. Men han forventer selv at han lærer banen ret hurtigt at kende. Teamet håber igen på points så man kan forsætte den gode stime man er inde i rent pointmæssigt. Dons
Læs mere om: 20/06/04 - Indianapolis Motor Speedway - Formel 1 |